The purpose of this study is to determine the effect of achievement motivation of secondary school students according to their sociodemographic characteristics. The data required for the research were collected online between 22 May 2024 and 22 July 2024. The study group of the research consisted of secondary school students. Written informed consent was obtained from the parents who voluntarily participated in collecting research data. Online survey method, socio-demographic data collection form School Motivation Scale for Secondary School Students were used from 514 secondary school students living in Hakkari, Turkey, who were selected by convenience sampling method, one of the improbable sampling methods. SPSS 26.0 data analysis program was used in the statistical analysis of the data obtained in the study. The t test and One-way ANOVA test analyzed the data. Secondery school students included in the research; 51,4 % are boys and 48,6 % are girls. Sociodemographic variables such as age, gender and class status of secondary school students and school motivation scale sub-dimensions; There is a significant difference between school commitment dimension items, performance dimension items and goal dimension items (p <.05). It was concluded that sociodemographic characteristics of secondary school students have an impact on their motivation for success. In this context, it is important to know the effects of school commitment dimension, goal dimension and performance dimension in increasing student success and determining motivation levels.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sosyodemografik özelliklerine göre başarı motivasyonlarına olan etkisini belirlemektir. Araştırma için gerekli veriler 22 Mayıs 2024 ile 22 Temmuz 2024 tarihleri arasında çevrimiçi olarak toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasına gönüllü olarak katılan velilerden yazılı onam alınmıştır. Olasılıksız örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen Türkiye’nin Hakkari ilinde yaşayan 514 ortaokul öğrencisinden çevrimiçi anket yöntemi, sosyodemografik veri toplama formu, Ortaokul Öğrencileri İçin Okul Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 26.0 veri analiz programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi ve One-way ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin; %51,4’ü erkek, %48,6’sı kızdır. Ortaokul öğrencilerinin yaş, cinsiyet ve sınıf durumu gibi sosyodemografik değişkenler ile okul motivasyon ölçeği alt boyutları; Okul bağlılığı boyutu maddeleri, performans boyutu maddeleri ve hedef boyutu maddeleri arasında anlamlı bir fark vardır (p < 0,05). Ortaokul öğrencilerinin sosyodemografik özelliklerinin başarı motivasyonları üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, öğrenci başarısını artırmada ve motivasyon düzeylerini belirlemede okul bağlılığı boyutu, hedef boyutu ve performans boyutunun etkilerinin bilinmesi önemlidir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Basic Training (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | July 16, 2025 |
| Acceptance Date | October 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |