This study aims to reveal how the phenomenon of language corruption is perceived on both individual and social levels based on the experiences of pre-service social studies teachers. In the introduction, the symbolic structure of language, its cultural function, and the transformations it undergoes under the influence of social media are discussed in detail. The theoretical framework explores the process of linguistic change within the context of the semiotic triangle model and cultural degradation, focusing on how factors such as social media, globalization, technological developments, and youth jargon shape the structure of language. Conducted within the framework of hermeneutic phenomenology, one of the qualitative research methods, the study analyzes the phenomenon of language corruption through the subjective experiences of individuals. Data were obtained through interviews with 20 pre-service social studies teachers selected via criterion sampling. The findings indicate that language is being reshaped by the influence of social media, foreign language elements are infiltrating daily usage, and this situation is perceived as a threat by the participants, especially in terms of cultural identity and communicative competence.
Language corruption social media hermeneutic phenomenology cultural interaction linguistic transformation.
Bu araştırma, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dilin yozlaşmasına ilişkin deneyimlerinden yola çıkarak bu olgunun bireysel ve toplumsal düzeyde nasıl anlamlandırıldığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Giriş bölümünde dilin sembolik yapısı, kültürel işlevi ve sosyal medyanın etkisiyle geçirdiği dönüşümler detaylı biçimde ele alınmıştır. Araştırmanın kuramsal arka planında anlam üçgeni modeli ile kültürel yozlaşma bağlamında dilsel değişim süreci tartışılmış; sosyal medya, küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve gençlik jargonu gibi faktörlerin dilin yapısını nasıl etkilediği açıklanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden hermeneutik (yorumlayıcı) fenomenoloji çerçevesinde yürütülen çalışmada, dilin yozlaşması bireylerin öznel deneyimleri aracılığıyla analiz edilmiştir. Ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 20 sosyal bilgiler öğretmen adayıyla yapılan görüşmeler yoluyla elde edilen veriler, dilin dönüşümünün hem kültürel kimlik hem de iletişimsel yeterlilik açısından nasıl algılandığını ortaya koymaktadır. Elde edilen bulgular, dilin sosyal medya etkisiyle biçim değiştirdiğini, yabancı dil unsurlarının günlük dile sızdığını ve bu durumun öğretmen adayları tarafından bir tehdit unsuru olarak algılandığını göstermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Social Studies Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | August 6, 2025 |
| Acceptance Date | October 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |