Bu çalışmada bazı gözenekli
maddelerin renkli çözeltileri adsorplaması, çeşitli parametreler bakımından
incelenmiştir. Araştırmanın amacı; fen bilgisi öğretmen
adaylarına kimya derslerinde yer alan adsorpsiyon konusunun aletli analiz
yöntemleriyle öğretilmesidir. Bu doğrultuda adsorban olarak seçilen gözenekli maddelerin adsorpsiyon kapasiteleri spektroskopik
olarak incelenmiş, SEM görüntüleri yardımıyla öğrenmenin kalıcılığının sağlanması
ve oluşabilecek kavram yanılgılarının giderilmesi hedeflenmiştir. Çalışmada
veri toplama araçları olarak, araştırmacılar tarafından hazırlanan akademik
başarı testi; ön-test, son-test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Kullanılan ön-test, son-test ve ileri
son-test verileri, SPSS 20,00 Paket Programı yardımıyla t-testi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemi fen bilgisi öğretmen
adaylarından oluştuğu ve bu adayların bir süre sonra öğretmen olacakları göz
önüne alındığında katılımcıların fen deneylerini tasarlama, deney işlem
basamaklarını ve deney sonucunu tahmin etme becerilerinin yetersiz olduğu
gözlenmiştir. Deneysel etkinliklerin gösteri deneyleri şeklinde sunulması ile
ön-test son-test verileri arasında anlamlı bir fark olması, katılımcıların
bilgi düzeyinde artış olduğunu göstermiştir. Katılımcıların son testte yer alan
adsorpsiyon yapan maddenin yüzey şekli çizimlerinin gerçeğe yakın olması,
uygulamanın başarılı olduğunu göstermektedir.
This study is intended to investigate the subject of
adsorption to the pre-service science teachers within the curriculum of
chemistry course by means of instrumental analysis. The adsorption of porous materials in colourful solutions was
investigated in terms of spectroscopy techniques. Then, the images and data
obtained by SEM were used to
increase the permanency of the learning and eliminate the potential conceptual fallacies. The study employed purposeful sampling. As data collection instruments
Sciences Academic Achievement Test and observations were used in the present
study. The academic achievement test developed by the researcher based on the
experimental activities conducted during the application process of the study
was administered as pre- test, post-test and recall-test. The data collected
through pre-test, post-test and delayed recall test were analysed through SPSS
20,00 Program Package by using t-test. By
considering the fact that the sampling of the study consists of pre-service
science teachers and they will be practicing teachers after a while, it was
observed that their skills required to design science experiments, predict the
stages and outcomes of the experiment are not adequate. Presentation of
experimental activities in the form of display experiments resulted in a
significant difference between the pre-test and post- test results and this
shows that there is an increase in the information level of the participants.
The fact that greater similarity observed between the students’ post-test
drawings of the surface structure of the matter adsorbing and its real
structure when compared to their pre-test drawings shows that the application
is successful.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 8, 2017 |
Submission Date | June 1, 2017 |
Acceptance Date | September 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |
This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.