Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of the Content Validity of 2024 Higher Education Institutions Exam Questions and Evaluation of the Opinions of Students Graduated from Secondary Education Institutions Regarding the Chemistry Test Questions in the 2024 Higher Education Institutions Exam

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 87 - 106, 02.10.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1541249

Öz

In the study, the chemistry questions in the Basic Proficiency Test (TYT) and Field Proficiency Test (AYT) sessions of the Higher Education Institutions Examination (YKS) applied in 2024 were matched with the achievements of the Secondary Education Chemistry Course Curriculum of 2018 and their content validity was examined in terms of subject size, and these questions were tested in 2024. It was evaluated in line with the opinions of the students who responded and graduated from secondary education institutions. The "Descriptive Survey Model", one of the qualitative research techniques, was used in the study. A total of 37 graduate students, 30 of whom took the exam for the first time and 7 of whom took the exam more than once, participated in the study. At the end of the study, it was determined that the students did not have difficulty in answering the Chemistry test questions asked in the TYT session of the 2024 YKS exam they found the questions quite easy, but they found the Chemistry test questions in the AYT session difficult, and they thought that the most difficult question was prepared from the "Chemistry and Electricity" unit. To examine the content validity dimension, a total of 20 questions, 7 of which were TYT and 13 of which were AYT Chemistry test questions, were matched with the achievements of the 2018 Secondary Education Chemistry Course Curriculum. It was determined that TYT-2024 chemistry test questions were prepared from .7.87% of the total gains of the 2018 Chemistry Course Curriculum, and AYT-2024 chemistry test questions were prepared from 11.02% of the total gains of the 2018 Chemistry Course Curriculum, therefore the content validity was determined to be low.

Kaynakça

  • Bal, M., & Topalak, Ş. (2023 Eylül). TYT Sınavı Baraj Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. In conference proceedıng (p. 326).
  • Biçer, B. (2013). Felsefe gurubu dersleri (psikoloji, sosyoloji, mantık) öğretim programları ve lys sorularının karşılaştırmalı analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(3), 1-14.
  • Bilgiç, B. B., & Şener, Ö. (2022). YKS öğrencilerinin covıd-19 korkusu, sınav kaygısı ve başa çıkma tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 145-168.
  • Çoban, A., & Hançer, A. H., (2006). Fizik dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Efe, N., & Temelli, A. (2003). 1999-2000-2001 ÖSS biyoloji sorularının düzey ve içerik yönünden değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 105-114.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim kurumları sınavında yer alan kimya sorularının 2018 yılı kimya dersi öğretim programı kazanımlarına göre analizi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 7(2), 217-242. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1165863
  • Gacanoğlu, Ş. S. (2024). 2019-2023 yılları yükseköğretim kurumlarına giriş sınavlarında yer alan kimya ve biyoloji testi sorularının kapsam geçerliliği açısından karşılaştırılması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(1), 57-86. http://doi.org/10.37995/jotcsc
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2024). 2023 yılı deprem döneminde yükseköğretim kurumlarına giriş sınavları kimya testi alan sorularının kazanımlar açısından değerlendirilmesi ve covid-19 pandemi döneminde uygulanan sınav soruları ile karşılaştırılması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-18. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1397168
  • Işık, E., & Acar, S. (2022). LGS ve YKS sınav döneminde olan öğrencilerde covid-19 pandemisinin ve kısıtlamalarının sınav stresine etkisi. Turkish Studies-Educational Sciences, 17(4), 710-717.
  • Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 135-144.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Mcmillan, J. H. & Schumacher, S. (1984). Research in education: A Conseptual ıntroduction. Little Brown and Company.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Kimya Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). ÖSYM tarafından 2023 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://ttkb.meb.gov.tr/www/osym-tarafindan-2023-yilinda-gerceklestirilecek-yuksekogretim-kurumlari-sinavlarina-esas-derslere-ait-konu-kazanim-ve-aciklamalar/icerik/494
  • Miles, B. M., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • Nakiboğlu, C. (2021). Covid-19 sürecinde kimya öğretmenlerinin derslerinde deneysel çalışmalara yer verme durumunun incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115-142. 2. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1013257
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2024, Mart). YÖK sınav sistemi http://www.yoksinavlari.com/yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-sik-sorulan-sorular-ve-cevaplari/
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2024, Ağustos). 2024 YKS soru kitapçıkları ve cevap anahtarları, https://www.osym.gov.tr/TR,29436/2024-yks-tyt-ayt-ve-ydt-temel-soru-kitapciklari-ve-cevap-anahtarlari.html
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Sarıca, R. (2019). 2017-2018 Eğitim-öğretim yılında değiştirilen üniversite giriş sınav sisteminin ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 822-846.
  • Yıldırım, İ., & Ergene T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.

2024 yılı Yükseköğretim Kurumları Sınav Sorularının Kapsam Geçerliliğinin Belirlenmesi ve Ortaöğretim Kurumlarından Mezun Olan Öğrencilerin 2024 Yılı Yükseköğretim Kurumları Sınavında Yer Alan Kimya Testi Sorularına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 87 - 106, 02.10.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1541249

Öz

Çalışmada, 2024 yılında uygulanan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Alan Yeterlilik Testi (AYT) oturumlarında yer alan kimya soruları 2018 yılı Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı’nın kazanımları ile eşleştirilerek konu boyutu açısından kapsam geçerliliği incelenmiş ve 2024 yılında bu soruları cevaplayan ve ortaöğretim kurumlarından mezun durumda olan öğrencilerin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma tekniklerinden ”Betimsel Tarama Modeli” kullanılmış olup araştırmaya 30’u sınava ilk kez giren, 7’si sınava birden çok kez giren toplam 37 mezun öğrenci katılmıştır. Çalışma sonunda öğrencilerin 2024 yılı YKS sınavı TYT oturumunda sorulan kimya testi sorularını cevaplamada zorlanmadıkları, hatta soruları oldukça kolay buldukları ancak AYT oturumunda yer alan kimya testi sorularını zor buldukları, en zor sorunun ise “Kimya ve Elektrik” ünitesinden hazırlandığı yönünde görüşlerinin olduğu tespit edilmiştir. Kapsam geçerliliği boyutunu incelemek için 7 tanesi TYT, 13 tanesi AYT kimya testi sorusu olan toplam 20 soru 2018 yılı Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı’nın kazanımları ile eşleştirilmiştir. TYT-2024 kimya testi sorularının 2018 yılı Kimya Dersi Öğretim Programı toplam kazanımlarının %.7,87’sinden, AYT-2024 kimya testi sorularının 2018 yılı Kimya Dersi Öğretim Programı toplam kazanımlarının %11,02’sinden hazırlandığı belirlenmiş dolayısıyla kapsam geçerliliğinin düşük olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bal, M., & Topalak, Ş. (2023 Eylül). TYT Sınavı Baraj Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri. In conference proceedıng (p. 326).
  • Biçer, B. (2013). Felsefe gurubu dersleri (psikoloji, sosyoloji, mantık) öğretim programları ve lys sorularının karşılaştırmalı analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(3), 1-14.
  • Bilgiç, B. B., & Şener, Ö. (2022). YKS öğrencilerinin covıd-19 korkusu, sınav kaygısı ve başa çıkma tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 145-168.
  • Çoban, A., & Hançer, A. H., (2006). Fizik dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Efe, N., & Temelli, A. (2003). 1999-2000-2001 ÖSS biyoloji sorularının düzey ve içerik yönünden değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 105-114.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim kurumları sınavında yer alan kimya sorularının 2018 yılı kimya dersi öğretim programı kazanımlarına göre analizi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 7(2), 217-242. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1165863
  • Gacanoğlu, Ş. S. (2024). 2019-2023 yılları yükseköğretim kurumlarına giriş sınavlarında yer alan kimya ve biyoloji testi sorularının kapsam geçerliliği açısından karşılaştırılması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(1), 57-86. http://doi.org/10.37995/jotcsc
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2024). 2023 yılı deprem döneminde yükseköğretim kurumlarına giriş sınavları kimya testi alan sorularının kazanımlar açısından değerlendirilmesi ve covid-19 pandemi döneminde uygulanan sınav soruları ile karşılaştırılması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-18. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1397168
  • Işık, E., & Acar, S. (2022). LGS ve YKS sınav döneminde olan öğrencilerde covid-19 pandemisinin ve kısıtlamalarının sınav stresine etkisi. Turkish Studies-Educational Sciences, 17(4), 710-717.
  • Kelecioğlu, H. (2002). Ortaöğretim öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavları ve sınavın öğrenimlerine etkisi hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 135-144.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Mcmillan, J. H. & Schumacher, S. (1984). Research in education: A Conseptual ıntroduction. Little Brown and Company.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Kimya Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2023). ÖSYM tarafından 2023 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://ttkb.meb.gov.tr/www/osym-tarafindan-2023-yilinda-gerceklestirilecek-yuksekogretim-kurumlari-sinavlarina-esas-derslere-ait-konu-kazanim-ve-aciklamalar/icerik/494
  • Miles, B. M., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage publications.
  • Nakiboğlu, C. (2021). Covid-19 sürecinde kimya öğretmenlerinin derslerinde deneysel çalışmalara yer verme durumunun incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115-142. 2. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1013257
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2024, Mart). YÖK sınav sistemi http://www.yoksinavlari.com/yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-sik-sorulan-sorular-ve-cevaplari/
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2024, Ağustos). 2024 YKS soru kitapçıkları ve cevap anahtarları, https://www.osym.gov.tr/TR,29436/2024-yks-tyt-ayt-ve-ydt-temel-soru-kitapciklari-ve-cevap-anahtarlari.html
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Sarıca, R. (2019). 2017-2018 Eğitim-öğretim yılında değiştirilen üniversite giriş sınav sisteminin ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 822-846.
  • Yıldırım, İ., & Ergene T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kimya Eğitimi
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Şengül Sarıkaya Gacanoğlu 0000-0001-9287-8096

Yayımlanma Tarihi 2 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarıkaya Gacanoğlu, Ş. (2024). 2024 yılı Yükseköğretim Kurumları Sınav Sorularının Kapsam Geçerliliğinin Belirlenmesi ve Ortaöğretim Kurumlarından Mezun Olan Öğrencilerin 2024 Yılı Yükseköğretim Kurumları Sınavında Yer Alan Kimya Testi Sorularına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(2), 87-106. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1541249