Today,
photography has become an important part of our social life due to its
widespread use in fields such as communication, art, science, and media.
However, owing to that photography is suitable for block out, it has
transformed into an ideological apparatus due to its evidential value and its
persuaviness. Therefore, in this study, it is aim to explain the ideological
use of the photography in the light of the arguments which proposed by
Althusser’s “Ideological State Apparatutes”. In the context of the study,
Althusser’s thesis on the function of the ideology; today, postmodernism, which
enables the function of the capitalist system, explained through consumerist
society and popular culture. Finally, as an ideological apparatus, it has been
proposed that photography is used in the reproduction of the ideology of the
consumerist society through popular culture and in the construction of
postmodern identity.
Louis Althusser Ideology Photography Consuptiont Society Popular Culture Postmodern Identity
Günümüzde
fotoğraf; iletişim, sanat, bilim, reklam ve medya gibi alanlarda yaygın bir
şekilde kullanılması nedeniyle sosyal yaşantımızın bir parçası haline gelmiştir.
Fakat fotoğraf, üzerinde oynamalar yapmaya elverişli olması, belge niteliği ve
ikna edebilme gücü nedeniyle ideolojik bir aygıta dönüşmüştür. Bu nedenle bu
çalışmada Althusser’in “Devletin İdeolojik Aygıtları” adlı çalışmasında öne
sürdüğü görüşler ışığında fotoğrafın ideolojik kullanımlarının açıklanması
amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında Althusser’in ideolojinin işleyişiyle ilgili
öne sürdüğü tezler; günümüzde kapitalist sistemin işleyişini sağlayan
postmodernizm, tüketim toplumu ve popüler kültür üzerinden açıklanmıştır.
Nihayetinde ideolojik bir aygıt olarak fotoğrafın, tüketim toplumunun
ideolojisinin popüler kültür aracılığıyla yeniden üretilmesinde ve postmodern
kimliğin inşasında kullanıldığı öne sürülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2019 |
Submission Date | March 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.