Research Article
BibTex RIS Cite

The Use of Photography in the Context of Althusser’s Ideological State Apparatus

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 27 - 42, 25.09.2019

Abstract

Today,
photography has become an important part of our social life due to its
widespread use in fields such as communication, art, science, and media.
However, owing to that photography is suitable for block out, it has
transformed into an ideological apparatus due to its evidential value and its
persuaviness. Therefore, in this study, it is aim to explain the ideological
use of the photography in the light of the arguments which proposed by
Althusser’s “Ideological State Apparatutes”. In the context of the study,
Althusser’s thesis on the function of the ideology; today, postmodernism, which
enables the function of the capitalist system, explained through consumerist
society and popular culture. Finally, as an ideological apparatus, it has been
proposed that photography is used in the reproduction of the ideology of the
consumerist society through popular culture and in the construction of
postmodern identity.

References

  • ALGAN, Ertuğrul (1990). Fotoğraf Okuma, Ankara: Bilgi
  • ALTHUSSER, Louis(2016), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, 5. Baskı, Çev. Alp Tümertekin, İstanbul: İthaki
  • ARİKAN, Nuraydın (2011). 28 Şubat Sürecinde Medya Arena Programı ve Medyanın Siyasal Sürece Etkileri, İstanbul: Okur Kitaplığı
  • ARMAĞAN, Ahsen (2012). Bir İletişim Dili Olarak Propaganda, İÜ İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 0, Sayı 9, ss. 417-426
  • BAKER, Ulus (2011). Beyin Ekran, İstanbul: Birikim
  • BATZIOU, Athanasia (2012). Framing Otherness in press protographs the case of immigrants in Greece ans Spain, Journal of Media Practice, V. 12, N. 1, pp.41-60
  • BAUDRİLLARD, Jean (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği, Çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğu Batı
  • BERGER, John (2013). Bir Fotoğrafı Anlamak, İstanbul: Metis
  • BOCOCK, Robert (2005). Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost
  • ÇİÇEK, Celaleddin (2005). İsim Kültürü ve Din, Konya: Çizgi
  • DIJK, Teun Van (2003). “Söylem ve İdeoloji: Çok Anlamlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji, Ed. Barış Çoban, Zeynep Özarslan, İstanbul: SU
  • DİNÇOK, Deniz (2006). Fotoğraf ve Bellek, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Fotoğraf Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • DİKEÇLİGİL, Beylü (1993). “Kültür Kavramının Analizi veya Sosyo-Kültürel Gerçekliğin Yapısı Üzerine Bir İnceleme”, Dünyada ve Türkiye’de Sosyolojik Gelişmeler, I. Uluslararası Sosyoloji Kongresi. Sosyoloji Derneği Yayınları, ss. 37-47.
  • DORA, Serkan (2004). Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji, İstanbul: Babil
  • DURSUN, Onur (2014). Batı’nın Egemen ‘Kötü-Öteki-Doğu’ Düşüncesinin Pekiştirildiği Bir Alan Dünya Basın Fotoğrafları Kuruluşu, Yılın Fotoğrafı Kategorisi Üzerine Bir Analiz, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S. 47, ss. 19-50
  • EAGLETON, Terry (2015). İdeoloji, 4. Baskı, Çev. Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005), Popüler Kültür ve İletişim, 2. Baskı, Ankara: Erk
  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, 2. Baskı, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı
  • FIRAT, Nazım Serhat (2008). Savaş Fotoğraflarının Kullanımı Bağlamında Propaganda ve Manipülasyon, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • GANS, Herbert J. (2007). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Çev. Emine Onaran İncirlioğlu, İstanbul: YKY
  • GÜNGÖR, Süleyman (2001). Althusser’de İdeoloji Kavramı, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, ss. 221-231
  • HEYWOOD, Andrew (2016), Siyasi İdeolojiler (10. Baskı), Ankara: BB101
  • HUNTİNGTON, Samuel P (2017). Medeniyetler Çatışması, Der. Murat Yılmaz, 12. Baskı, İstanbul: Vadi
  • KAPITZIC, Sanja (2015). Race, Gender, and Self-presentation in Teen Profile Photographs, New Media&Society, Vol. 17, N. 6, pp. 958-976
  • KAZANCI, Metin (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 55, Sayı 1, ss.55-87
  • KAZANCI, Metin (2006). Althusser, İdeoloji ve İdeolojiyle İle İlgili Son Söz, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 0, S. 4, ss. 67-93
  • KILIÇ, Levend (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi, 2.baskı, Ankara: Dost
  • KORKMAZ, Ali (2014). Etik Bağlamda Haber Fotoğrafçılığının Manipülasyon ve Propaganda Aracı Olarak Kullanılmasının Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, ss. 25-49
  • LARRAIN, Jorge (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, Çev. Neşe Nur Domaniç, İstanbul: Sarmal
  • MARDİNLİ, Şerif (1992). İdeoloji, İstanbul: İletişim
  • MARX, K, ENGELS, F. (2013). Alman İdeolojisi, Çev. Tonguç Ok, Olcay Geridönmez, 2. Basım, İstanbul: Evrensel
  • MUMBY, Dennis K (1989). Ideology & the Social Construction of Meaning: A Communication Perspective, Communication Quarterly, Vol. 37, No. 4, Pages 291 -304ODABAŞI, Yavuz (2009). Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • ÖKTEN, A. İhsan (2013). Fotoğrafın Dili, Fotoğrafçının Beyni, Gözü ve Kalbi Olmalıdır, http://www.fotoritimdergi.com/ali-ihsan-okten-fotografin-dili-fotografcinin-beyni-gozu-ve-kalbi-olmalidir, 03.12.2017
  • ÖZDEMİR, Zafer (2015). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım Özçekim Kullanımı, Malteğe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 2, S. 1, ss. 112-131
  • SATKIN, M . (t.y). Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat, Tasarım Dergisi, Sayı 5, ss. 7-13. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/marustd/issue/31133/339220
  • SONTAG, Susan (2008). Fotoğraf Üzerine, Çev. Osman Akınhay, İstanbul: Agora
  • TURA, Saffet Murat (2012). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, 5. Baskı, İstanbul: Kanat Kitap
  • YAYKIN, Murat (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim Ve Fotoğraf, İstanbul: Kalkedon

Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Bağlamında Fotoğrafın Kullanımı

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 27 - 42, 25.09.2019

Abstract

Günümüzde
fotoğraf; iletişim, sanat, bilim, reklam ve medya gibi alanlarda yaygın bir
şekilde kullanılması nedeniyle sosyal yaşantımızın bir parçası haline gelmiştir.
Fakat fotoğraf, üzerinde oynamalar yapmaya elverişli olması, belge niteliği ve
ikna edebilme gücü nedeniyle ideolojik bir aygıta dönüşmüştür. Bu nedenle bu
çalışmada Althusser’in “Devletin İdeolojik Aygıtları” adlı çalışmasında öne
sürdüğü görüşler ışığında fotoğrafın ideolojik kullanımlarının açıklanması
amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında Althusser’in ideolojinin işleyişiyle ilgili
öne sürdüğü tezler; günümüzde kapitalist sistemin işleyişini sağlayan
postmodernizm, tüketim toplumu ve popüler kültür üzerinden açıklanmıştır.
Nihayetinde ideolojik bir aygıt olarak fotoğrafın, tüketim toplumunun
ideolojisinin popüler kültür aracılığıyla yeniden üretilmesinde ve postmodern
kimliğin inşasında kullanıldığı öne sürülmüştür.

References

  • ALGAN, Ertuğrul (1990). Fotoğraf Okuma, Ankara: Bilgi
  • ALTHUSSER, Louis(2016), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, 5. Baskı, Çev. Alp Tümertekin, İstanbul: İthaki
  • ARİKAN, Nuraydın (2011). 28 Şubat Sürecinde Medya Arena Programı ve Medyanın Siyasal Sürece Etkileri, İstanbul: Okur Kitaplığı
  • ARMAĞAN, Ahsen (2012). Bir İletişim Dili Olarak Propaganda, İÜ İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 0, Sayı 9, ss. 417-426
  • BAKER, Ulus (2011). Beyin Ekran, İstanbul: Birikim
  • BATZIOU, Athanasia (2012). Framing Otherness in press protographs the case of immigrants in Greece ans Spain, Journal of Media Practice, V. 12, N. 1, pp.41-60
  • BAUDRİLLARD, Jean (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği, Çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğu Batı
  • BERGER, John (2013). Bir Fotoğrafı Anlamak, İstanbul: Metis
  • BOCOCK, Robert (2005). Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost
  • ÇİÇEK, Celaleddin (2005). İsim Kültürü ve Din, Konya: Çizgi
  • DIJK, Teun Van (2003). “Söylem ve İdeoloji: Çok Anlamlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji, Ed. Barış Çoban, Zeynep Özarslan, İstanbul: SU
  • DİNÇOK, Deniz (2006). Fotoğraf ve Bellek, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Fotoğraf Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • DİKEÇLİGİL, Beylü (1993). “Kültür Kavramının Analizi veya Sosyo-Kültürel Gerçekliğin Yapısı Üzerine Bir İnceleme”, Dünyada ve Türkiye’de Sosyolojik Gelişmeler, I. Uluslararası Sosyoloji Kongresi. Sosyoloji Derneği Yayınları, ss. 37-47.
  • DORA, Serkan (2004). Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji, İstanbul: Babil
  • DURSUN, Onur (2014). Batı’nın Egemen ‘Kötü-Öteki-Doğu’ Düşüncesinin Pekiştirildiği Bir Alan Dünya Basın Fotoğrafları Kuruluşu, Yılın Fotoğrafı Kategorisi Üzerine Bir Analiz, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S. 47, ss. 19-50
  • EAGLETON, Terry (2015). İdeoloji, 4. Baskı, Çev. Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı
  • ERDOĞAN, İrfan ve ALEMDAR, Korkmaz (2005), Popüler Kültür ve İletişim, 2. Baskı, Ankara: Erk
  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, 2. Baskı, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı
  • FIRAT, Nazım Serhat (2008). Savaş Fotoğraflarının Kullanımı Bağlamında Propaganda ve Manipülasyon, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • GANS, Herbert J. (2007). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Çev. Emine Onaran İncirlioğlu, İstanbul: YKY
  • GÜNGÖR, Süleyman (2001). Althusser’de İdeoloji Kavramı, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, ss. 221-231
  • HEYWOOD, Andrew (2016), Siyasi İdeolojiler (10. Baskı), Ankara: BB101
  • HUNTİNGTON, Samuel P (2017). Medeniyetler Çatışması, Der. Murat Yılmaz, 12. Baskı, İstanbul: Vadi
  • KAPITZIC, Sanja (2015). Race, Gender, and Self-presentation in Teen Profile Photographs, New Media&Society, Vol. 17, N. 6, pp. 958-976
  • KAZANCI, Metin (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 55, Sayı 1, ss.55-87
  • KAZANCI, Metin (2006). Althusser, İdeoloji ve İdeolojiyle İle İlgili Son Söz, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 0, S. 4, ss. 67-93
  • KILIÇ, Levend (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi, 2.baskı, Ankara: Dost
  • KORKMAZ, Ali (2014). Etik Bağlamda Haber Fotoğrafçılığının Manipülasyon ve Propaganda Aracı Olarak Kullanılmasının Değerlendirilmesi, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, ss. 25-49
  • LARRAIN, Jorge (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, Çev. Neşe Nur Domaniç, İstanbul: Sarmal
  • MARDİNLİ, Şerif (1992). İdeoloji, İstanbul: İletişim
  • MARX, K, ENGELS, F. (2013). Alman İdeolojisi, Çev. Tonguç Ok, Olcay Geridönmez, 2. Basım, İstanbul: Evrensel
  • MUMBY, Dennis K (1989). Ideology & the Social Construction of Meaning: A Communication Perspective, Communication Quarterly, Vol. 37, No. 4, Pages 291 -304ODABAŞI, Yavuz (2009). Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • ÖKTEN, A. İhsan (2013). Fotoğrafın Dili, Fotoğrafçının Beyni, Gözü ve Kalbi Olmalıdır, http://www.fotoritimdergi.com/ali-ihsan-okten-fotografin-dili-fotografcinin-beyni-gozu-ve-kalbi-olmalidir, 03.12.2017
  • ÖZDEMİR, Zafer (2015). Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım Özçekim Kullanımı, Malteğe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, C. 2, S. 1, ss. 112-131
  • SATKIN, M . (t.y). Fotoğraf, Gerçeklik ve İdeoloji. Sanat, Tasarım Dergisi, Sayı 5, ss. 7-13. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/marustd/issue/31133/339220
  • SONTAG, Susan (2008). Fotoğraf Üzerine, Çev. Osman Akınhay, İstanbul: Agora
  • TURA, Saffet Murat (2012). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, 5. Baskı, İstanbul: Kanat Kitap
  • YAYKIN, Murat (2010). Sanat, Teknoloji, Bilim Ve Fotoğraf, İstanbul: Kalkedon
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Articles
Authors

Engin Durukan Abdulhakimoğulları 0000-0002-9396-0945

Publication Date September 25, 2019
Submission Date March 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Abdulhakimoğulları, E. D. (2019). Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Bağlamında Fotoğrafın Kullanımı. Journal of Political Administrative and Local Studies, 2(1), 27-42.