Amaç: Bu
çalışma öğrencilerin akran zorbalığı ve etken olan faktörlerin belirlenmesi amacıyla
planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma,
2018-2019 eğitim öğrenim yılı bahar döneminde Trabzon ili Tonya ilçesindeki bir
İlkokul ve Ortaokulda eğitim gören 3., 4. ve 5. sınıf öğrencileri arasından
(N=185) çalışmaya katılmayı kabul eden 157 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmaya
başlamadan önce kurum, veli, öğrenci ve yerel etik kurul izinleri alınmıştır. Çalışmanın
verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda oluşturulan kişisel
bilgi formu ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk
Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin
istatistiksel analizi için SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı
veriler sayı ve yüzde dağılımları, ölçek puan ortalaması ile değişkenler
arasındaki farklılık ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya dahil olan
öğrencilerin %50.3’ü kız, %76.3’ü
ilkokul öğrencisi, %63.7’si çekirdek aileye sahip, %4.5’inin babasının okuma ve
yazma bilmediği, % 8.3’ünün ise ailesinden fiziksel şiddet
gördüğü belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel değerlendirme
sonucunda cinsiyet, aile gelir düzeyi, öğrenci eğitim düzeyi, evde aile
tarafından şiddet görme ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk Formu ölçek puan
ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir
(p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin kurban
ve zorba olma durumunun cinsiyet, gelir düzeyi, eğitim düzeyi ve aile içi
şiddet görme ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen
bulgular doğrultusunda öncelikle problemli öğrenciler olmak üzere tüm
öğrencilerin okul sağlığı hemşiresinin de içinde bulunduğu multidisipliner bir ekip tarafından
değerlendirilmesi, böylece oluşabilecek
risklerin önlenmesi ve öğrencilerin sağlıklı
okul iklimi içerisinde eğitim almaları sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 3 |