Amaç: Bu çalışmada hemşireler tarafından bakım vericilere verilen Roy Adaptasyon Modeli'ne dayalı android uygulama destekli temiz aralıklı kateterizasyon eğitiminin (RAMTAKE) bakım vericilerin bilgi, beceri, baş etme, uyum, kaygı düzeyleri ve çocukta enfeksiyon gelişimine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, tek merkezli, tek kör, prospektif, randomize kontrollü bir araştırmadır. Bu randomize kontrollü çalışma SPRIT'e göre rapor edilmiştir. Araştırmanın örneklemini bir üniversite hastanesinde temiz aralıklı kateterizasyon uygulanan 42 hasta ve bakım vericisi oluşturdu. Katılımcılar basit rastgele örneklem yöntemiyle deney ve kontrol iki ayrı gruba ayrıldı. Deney grubundaki katılımcılara RAMTAKE verilecek, hastaneden taburcu edildikten sonra araştırmacılar tarafından ev ziyareti ve telefon danışmanlığı uygulanacaktır. Kontrol grubundaki bakım vericilere ise araştırmacılar tarafından herhangi bir müdahale yapılmayacak, hastanedeki rutin temiz aralıklı kateterizasyon eğitimi alması sağlanacaktır. Her iki grup için çalışma verileri bakım vericinin bilgi, beceri düzeyi soru formu, Roy Adaptasyon Modeli (RAM) psikososyal uyum alanı soru formu, Başetme ve Uyum Ölçeği, Süreksiz Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri ve çocukta idrar yolu enfeksiyonu gelişim formu kullanılarak toplanacaktır. Her iki gruptaki bakım vericilerin bilgi, beceri, başa çıkma, uyum ve kaygı düzeyleri üçer kez ölçülecektir. Ayrıca her iki gruptaki çocuklara hastaneden taburcu olduktan sonra birer ay ara ile üç kez idrar kültürü tetkiki yapılacaktır. Araştırmacılar, çalışmanın veri toplama ve idrar kültürü analizi aşamasında bakıcılara müdahale etmeyecektir.
Bulgular: Kendi kendine idrar yapamayan çocuklar için temiz aralıklı kateterizasyonun ne kadar faydalı olduğu çok açıktır. Ancak bakım verenlerin RAMTAKE bilgi, becerileri, baş etme, uyum sağlama ve kaygı düzeylerinin çocuklarda enfeksiyon gelişimine etkisi henüz bilinmemektedir. Çalışma kapsamında RAMTAKE alan bakım vericilerin bilgi, beceri, başetme ve uyum düzeyinin artacağı, anksiyete düzeyinin azalacağı hedeflenmektedir. Buna ilaveten RAMTAKE alan bakım vericilerin çocuklarında idrar yolu enfeksiyonu gelişim sıklığının azalacağı düşünülmektedir.
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışma ile çocuklarına temiz aralıklı kateterizasyon uygulayan bakım vericilerin bilgi, beceri, başetme, uyum düzeyinin artırılması ve çocuklarda idrar yolu enfeksiyonu ile bakım vericilerin anksiyete düzeyinin azaltılmasına yönelik güvenilir kanıt sağlaması beklenmektedir.
Bu çalışma Karadeniz Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından desteklenmiştir
Bu çalışmanın proje numarası THD-2021-9673'dür.
Objective: To explore the effect of clean intermittent catheterization training based on android application-supported Roy Adaptation Model (RAMTAKE) given by nurses to caregivers on their knowledge, skills, coping, adaptation and anxiety levels and the development of infection in the child.
Material and Method: The study is a single-center, single-blind, prospective, randomized controlled trial. This randomized controlled trial was reported according to SPRIT. The sample of the study consisted of 42 patients and their caregivers who underwent clean intermittent catheterization in a university hospital. Participants were divided into two separate groups, experimental and control, by simple random sampling method. Participants in the experimental group will be given RAMTAKE, and after being discharged from the hospital, home visits and telephone counseling will be applied by the researchers. The caregivers in the control group will not be subjected to any intervention by the researchers and will be provided with routine clean intermittent catheterization training in the hospital. Study data will be collected using The knowledge, skill level of the caregiver, The Roy Adaptation Model (RAM) psychosocial adaptation areas scale, Coping and Adaptation Scale, The State/Trait Anxiety Scale and UTI development in children. Knowledge, skills, coping, adaptation and anxiety levels of caregivers in both groups will be measured three times. In addition, after discharge from the hospital, children in both groups will be tested for urine culture three times with an interval of one month. Researchers will not interfere with caregivers during the data collection and urine culture analysis phase of the study.
Results: How beneficial clean intermittent catheterization is for children who cannot urinate on their own is quite clear. However, the effect of RAMTAKE knowledge/skills, anxiety level and coping/adaptation of the caregivers and the development of infection in children is yet unknown. Within the scope of the study, it is aimed that the knowledge/skills, coping and adaptation levels of the caregivers who receive RAMTAKE will increase and their anxiety level will decrease. In addition, it is thought that the frequency of urinary tract infection will decrease in the children of caregivers who receive RAMTAKE.
Conclusion: This study is expected to provide reliable evidence to increase the knowledge, skill, coping, adherence level of caregivers who apply clean intermittent catheterization to their children, and to reduce the anxiety level of caregivers with urinary tract infections in children.
Bu çalışmanın proje numarası THD-2021-9673'dür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Bu çalışmanın proje numarası THD-2021-9673'dür. |
Publication Date | December 23, 2023 |
Submission Date | November 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 |