In this research, socio-economic and demographic characteristics of
consumers living in urban areas throughout Turkey were set forth and it was
determined that how these characteristics influenced chicken meat consumption
preferences. In this sense, a survey study was conducted involving 2690
consumers from 12 provincial centres to represent each region in SRUC
(Statistical Regional Units Classification) Level 1 regions of Turkey. The data
obtained through one by one interview method. Logistic Regression analysis was
utilized in the study in order to reveal the factors affecting chicken meat
consumption. In the analyse, chicken meat consumption behaviour was considered
as a dependent variable (non-consumers and consumers) and age, gender,
education of consumer, number of total individuals in the household and region
of birthplace were also considered as independent variables. As conclusion of
the research, it was found that consumer age decreases the chicken meat
consumption possibility of consumer in the rate of 1%. Income variable was
found statistically significant in regression model comparing the chicken meat
consumers to non-consumers. While possibility of consumers with higher income
(more than 5000 TL) on consuming chicken meat was 40% more than the consumers
within middle income level (between 1200 and 2500 TL), it was determined that
consumers with higher income, relatively had more likelihood of consumption in
a rate that could be considered lower (5%) compared to consumers included in
2500 and 5000 TL group.
Bu araştırmada Türkiye genelinde kentsel alanda yaşayan
tüketicilerin sosyo-ekonomik ve demografik, özellikleri ortaya konularak bu özelliklerin
tavuk eti tüketim tercihlerine nasıl yansıdığı belirlenmiştir. Bu kapsamda her
bir İBBS (İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflaması) Düzey 1 bölgesini yansıtmak
üzere, 12 İl’de ve 2690 tüketici ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir.
Veriler birebir görüşme ile elde edilmiş anket verileridir. Çalışmada tavuk eti
tüketimini etkileyen faktörlerin ortaya konulmasında regresyon analizlerinden
yararlanılmıştır. Bu analizde, tavuk eti tüketim davranışı (tükenmeyenler ve
tüketenler) bağımlı değişken, tüketicinin yaşı, eğitimi, cinsiyeti, doğum yeri,
geliri, hanedeki birey sayısı ve doğum yeri bölgesi ise bağımsız değişkenler
olarak ele alınmıştır. Araştırmada, tüketici yaşının bir yaş artmasının tavuk
eti tüketme olasılığını %1 azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Gelir değişkeni,
tavuk etini tüketenlerin tüketmeyenlere göre kıyaslandığı lojistik regresyon
modelinde istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Yüksek gelire sahip
tüketicilerin (5000 TL’den fazla) orta gelir grubunda yer alan (1200 - 2500 TL)
tüketicilere göre tavuk eti tüketme ihtimalleri %40 daha fazla iken, 2500 -
5000 TL grubunda yer alan tüketicilere göre nispeten daha düşük sayılabilecek
bir oranda (%5) tüketme olasılıkları daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 2 |
204x63
This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License
Print ISSN:1302-3209 - Online ISSN:2147-9003
Journal of Poultry Research is indexed by the following national and international scientific indexing services