Changing and globalizing world conditions have been shaping human needs and demands recently. These changing conditions generate challenges for businesses to carry out their activities and future planning. Businesses need to make accurate and reliable predictions in order to overcome these challenges. In recent years, advanced data analysis methods such as machine learning have been helping businesses to make more accurate predictions. In this study, the forecasting powers of these methods were compared using the multiple linear regression method from traditional methods and the support vector regression and ridge regression methods from machine learning techniques. In the study, which estimates tourism demand, for the 2004-2019 period monthly data are used. While in the literature, the demand aspect of tourism is usually examined when it comes to demand forecasting, in this study, the supply aspect such as tourism accommodation capacities and agency numbers was included in the model. As a result of the analysis, it was concluded that the support vector regression method has the best forecasting power. It is revealed that machine learning methods can be used instead of traditional forecasting methods in decision-making and planning processes for tourism sector managers.
Multiple linear regression Ridge regression Support vector regression Tourism demand forecasting
Günümüzde değişen ve küreselleşen dünya koşulları, insan ihtiyaçlarını ve taleplerini şekillendirmektedir. Değişen koşullar, işletmelerin faaliyetlerini ve gelecek planlamalarını gerçekleştirmek için zorluklar oluşturmaktadır. İşletmeler bu zorlukların üstesinden gelebilmek için doğru ve güvenilir tahminler yapması gerekir. Son yıllarda makine öğrenmesi gibi gelişmiş veri analiz yöntemleri, işletmelerin daha doğru tahminler yapabilmelerine yardımcı olmaktadır. Bu bağlamda çalışmada geleneksel yöntemlerden çoklu doğrusal regresyon yöntemi ile makine öğrenmesi tekniklerinden destek vektör regresyonu ve ridge regresyon yöntemleri kullanılarak bu yöntemlerin tahmin güçleri karşılaştırılmıştır. Turizm talebinin tahmin edildiği çalışmada 2004-2019 dönemi için aylık veriler kullanılmaktadır. Literatürde turizm talebi tahmin edilirken genellikle talep yönü incelenirken çalışmada turizmin konaklama kapasiteleri ve acente sayıları gibi arz yönü modele dahil edilmiştir. Analizler sonucu en iyi tahmin gücüne sahip yöntemin destek vektör regresyonu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Turizm sektöründeki yöneticiler için karar verme ve planlama süreçlerinde geleneksel tahmin yöntemleri yerine makine öğrenmesi yöntemlerinin kullanılabileceği ortaya koyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2024 |
Submission Date | November 23, 2023 |
Acceptance Date | May 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |