Dizel motorlarının çalışma prensibi gereği atmosfere saldığı NOx ve PM emisyon değerleri oldukça yüksektir. NOx emisyonlarının oluşumuna neden olan en büyük etken silindir içi yanma sonu ulaşılan yüksek sıcaklıklardır. NOx emisyonlarını azaltmak için silindir içi sıcaklığın düşürülmesi gerekmektedir. Ancak, silindir içi sıcaklığın düşürülmesi, motor performansını ve diğer emisyonları olumsuz yönde etkilemektedir. Dolayısıyla NOx emisyonlarını azaltırken performansın olumsuz etkilenmemesini sağlayan tekniklerin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu tekniklerden biri buhar enjeksiyonu yöntemidir. Bu çalışmada, Taguchi deneysel tasarım yöntemi kullanılarak, tam yük şartlarında, farklı motor devirlerinde çalışan bir DI dizel motoruna farklı oranlarda buhar enjeksiyonu ve yakıt püskürtme avansı değerlerinde yakıt enjeksiyonu yapılmasının motor performans ve emisyon karakteristiklerine etkisi deneysel olarak araştırılmıştır. Her bir motor parametresi için optimum faktör seviyeleri Taguchi yöntemi ile belirlenmiştir. Motor performans ve NOx emisyonları açısından optimum değerler S20, 32 0KA ÜÖN’ dan önce ve 1600 d/d olarak tespit edilmiştir. Bu şartlarda çalışan motorda standart motor verilerine göre performans parametrelerinde iyileşmeler, NOx emisyonlarında dikkate değer oranlarda azalmaların meydana geldiği tespit edilmiştir
Due to the operating principle of the diesel engines, release in to atmosphere NOx and PM emissions is high. The greatest cause for the formation of NOx emissions is the high temperature values reached at the end of the cylinder combustion. In order to reduce NOx emissions, the temperature inside the cylinder must be reduced. However, the reduction in cylinder temperature affects engine performance and other emissions negatively. Techniques need to be developed to ensure that NOx emissions are reduced while performance is not adversely affected. One of these techniques is steam injection. In this study, the effect of steam injection and fuel injection timing at different ratios on engine performance and emission characteristics for a DI diesel engine operating under full load conditions at different engine speeds was experimentally investigated using the Taguchi experimental design method. The optimum factor levels for each engine parameter are determined by the Taguchi method. In terms of engine performance and NOx emissions, optimum values were determined as S20, 32 oCA bTDC and 1600 rpm. It has been found that the engine operating under these conditions improves performance parameters and reduces NOx emissions considerably compared to standard engine data.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 8 |