Bu çalışmada, Çift Statorlu Tek Rotorlu Eksenel Akılı Sürekli Mıknatıslı Senkron Motor (DS AFSM) tasarımı ele alınmıştır. Motor tasarımı analitik bir yaklaşımla gerçekleştirilmiş, ardından motorun 3D katı modeli oluşturulmuştur. Motorun performansı, Sonlu Elemanlar Analizi (SEY) kullanılarak detaylı bir şekilde incelenmiş ve elde edilen ilk sonuçlar doğrultusunda, tork ripple değerinin iyileştirilmesine yönelik optimizasyon çalışmaları yapılmıştır. Optimizasyon sürecinde, MOGA (Çok Amaçlı Genetik Algoritma) yöntemi kullanılarak mıknatısın embrace, iç çapı ve dış çapı gibi parametreler optimize edilmiştir. Bu sayede, tork ripple ve ortalama tork değerlerinde iyileştirmeler sağlanmış ve hedeflenen değerler elde edilmiştir. Son olarak, tasarlanan motorun yük karakteristiği SEY ile çıkarılarak, motorun gerçek çalışma koşullarındaki performansı analiz edilmiştir. Bu çalışma, eksenel akılı motor tasarımı ve optimizasyon süreçlerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
In this study, the design of a Double Stator Single Rotor Axial Flux Permanent Magnet Synchronous Motor (DS-AFPMSM) is investigated. The motor design is carried out using an analytical approach, followed by the creation of a 3D solid model of the motor. The performance of the motor is investigated in detail using Finite Element Analysis (FEA), and based on the preliminary results, optimization studies are carried out to improve the torque ripple value. The Multi-Objective Genetic Algorithm (MOGA) approach was used to optimize the magnet's embrace, inner diameter, and outside diameter, among other factors. In this manner, average torque values and desired values were acquired, and torque ripple was improved. Finally, the load characteristics of the designed motor are extracted with SEY, and the performance of the motor under real operating conditions is analyzed. This study aims to contribute to the design and optimization processes of axial flow motors.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Machines and Drives, Electrical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | December 4, 2024 |
Acceptance Date | December 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2024 Issue: 21 |