Refugees’
education is one of the big issues for international society. In this research,
the women refugees is focused who left
Syria and Iraq due to the war and immigrated to Turkey They were within the
scope of the Vocational Training Program for Young and Female Syrians in
Turkey. The project iss technically supported by UNIDO, AFAD, Istanbul Ready to
Wear and Apparel Exporters Association (IHKIB) and Turkish Ministry of National
Education (MoNE). The project has provided students with experience in
extracurricular learning, determination of prior learning, training in
non-Turkish speaking people, training after severe social trauma, and so on. The
project was financed by Japanese government. The data is collected from MoNE
and a questionnaire was applied to the trainees. The purpose of this study is
to determine the effectiveness of the trainings in terms of positivity,
employment and trainees children's enrollment to school and its sustainability.
It is clear that the trainees were positively impacted by these training
activities and their perspective of life was partially remedied. So,they
started to work and highly motivated to register their children at campus
schools.
Bu araştırmada Suriye ve
Irak’tan can güvenliği nedeniyle ayrılıp, ülkemize sığınan kadınların ve
gençlerin Birleşmiş
Milletler Sınai Kalkınma Teşkilatı (UNIDO), Türkiye Afet ve Acil Durum
Başkanlığı (AFAD), İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği
(IHKIB) ve T.C. Milli Eğitim Bakanlığı MEB) işbirliği ile yürütülen projenin bazı
etkileri çalışılmıştır. Japon Hükümeti tarafından finanse edilen “Türkiye’deki
Genç ve Kadın Suriyelilere Yönelik Hazır Giyim Mesleki Eğitimi Projesi”
kapsamında tekstil ve hazır giyim alanında kadınlar ve gençler eğitilmiştir.
Proje okul dışı öğrenme, önceki öğrenmelerin tespiti, Türkçe bilmeyen kişilere
eğitim verilmesi, ağır sosyal travma sonrası eğitim yapılması ve benzeri pek
çok konuda tecrübe kazanılmasını sağlamıştır. Araştırma verileri Millî Eğitim Bakanlığından
temin edilmiş, ayrıca kursiyerlere anket uygulanmıştır. Araştırmanın amacı
verilen eğitimlerin kursiyerlerin hayata daha olumlu bakmalarına,
istihdamlarına ve çocuklarının okula kayıt olması ve eğitime devam etmelerine
katkısını belirlemektir. Sığınmacıların eğitime devam uluslararası kuruluşların
önemli ilgi alanlarından biridir. Araştırma sonuçlarına göre mesleki eğitime
katılan kadınlar ve gençler hayata daha olumlu bakmakta, işe girmekte ve
çocuklarını okula göndermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |