Learning is divided into three as informal, formal and non-formal. In this study, it was aimed to determine the views of pre-service teachers about the field trip to MTA institution within the scope of informal learning. The case study method, which is one of the patterns of qualitative research method was used. The study group of the research consists of 51 pre-service teachers who are studying in the 3rd grade of the Science Education Department of a university in the Central Anatolia Region. The data were collected with a form consisting of open-ended questions developed by the researchers in the spring semester of the 2018-2019 academic year and analyzed by content analysis. As a result of the data analysis, the teacher candidates who participated in the research were able to gain knowledge and professional development within the framework of personal development of MTA informal field trip area; they think that within the framework of their learning skills, contributes to the permanence of knowledge, concretizing soft information and learning by experience. It was seen that most of the teacher candidates stated that it would be better to organize a trip after the subject teaching. In order for such informal learning activities to be effective, it was determined that they had views such as guided field trip, class dominance should be ensured, lecture and field trip should be simultaneous and they should be allowed to explore.
Informal learning environments field trip science teaching pre-service teachers
Öğrenme informal, formal ve non-formal olmak üzere üçe ayrılmaktadır. İnformal öğrenme ortamlarının formal amaçlar için kullanılması öğrenmeler üzerinde olumlu etkiler meydana getirmektedir. Bu çalışmada informal öğrenme kapsamında MTA kurumuna yapılan geziye dair öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin eğitim fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 51 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler 2018/ 2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan bir form ile toplanarak, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Veri analizleri sonucunda araştırmaya katılan öğretmen adayları MTA informal gezi alanının kişisel gelişim çerçevesinde bilgi edinme ve mesleki gelişime; öğrenim becerileri çerçevesinde soyut bilgiyi somutlaştırma, bilginin kalıcılığı ve yaşayarak öğrenmeye katkı sağladığını düşünmektedirler. Öğretmen adaylarının çoğunluğunun konu öğretimi sonrasında gezi düzenlenmesinin daha iyi olacağını ifade ettikleri görülmüştür. Bu şekildeki informal öğrenme faaliyetlerinin etkili olabilmesi için; rehber eşliğinde gezilmeli, sınıf hâkimiyeti sağlanmalı, konu anlatımı ve gezi eş zamanlı olmalı, keşif yapmalarına izin verilmeli gibi görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1 |