Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Jigsaw Okuma Tekniğinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma-Anlama Becerilerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 159 - 172, 31.12.2023

Öz

Bilgiye ulaşma ve elde edilen bilgiyi kullanarak özgün ürünler ortaya koyma noktasında okuma ve okuduğunu anlama becerilerinin anahtar rol oynadığı düşünülmektedir. Bu varsayımdan yola çıkılarak hazırlanan araştırmanın amacı; jigsaw okuma tekniğinin ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuma-anlama becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. İlgili araştırmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ilinin Muratlı ilçesindeki Talatpaşa Ortaokulunda öğrenim görmekte olan 40 öğrenci katılmıştır. Deneysel yöntemin kullanıldığı araştırmada 6/A sınıfı öğrencileri deney grubu, 6/B sınıfı öğrencileri de kontrol grubu olarak seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ‘kişisel bilgiler formu’ ve ‘okuduğunu anlama becerileri akademik başarı testi’ kullanılmıştır. Okuduğunu anlama becerisini ölçmeye dönük hazırlanan içerik, ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli şeklinde uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 20.0 istatistiksel veri paket programı aracılığıyla frekans, yüzde ve t-testi yöntemleri kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesiyle elde edilen bulgular neticesinde; jigsaw okuma tekniğiyle öğrenim gören deney grubu öğrencileriyle geleneksel yöntem ve tekniklerle öğrenim gören kontrol grubu öğrencilerinin son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Araştırmanın sonunda; jigsaw okuma tekniğinin, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin okuma-anlama becerilerine ilişkin akademik başarılarını yükseltmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adams, F. H., (2013). Using jigsaw technique as an effective way of promoting cooperative learning among primary six pupils in Fijai. International Journal of Education and Practice, 1(6), 64-74.
  • Akçay, A. (2016). Okulöncesi eğitimi almanın öğrencilerin dil becerilerinin gelişimine etkisi. Turkish Studies, 11(3), 15-28.
  • Akçay, A. ve Çelik, H. (2017). Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin e-posta yazma becerileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 184-197.
  • Ali, M. (2001). The effect of using the jigsaw reading technique on the EFL pre-service teachers’ reading anxiety and comprehension. Journal of Education College, Helwan University, (3), 1-22.
  • Angel, V. (2008). Jigsaw reading using reader’s digest. Texas Adult & Family Literacy Quarterly, 12(1).
  • Azcueta, J. C. S. (2017). Jigsaw reading technique in improving the reading comprehension skills of the grade vı pupils in the central schools of Cabugao district, division of Ilocos Sur. Erişim tarihi: 17 Şubat 2019. https://www.researchgate.net/publication/325957324_Jigsaw_Reading_Technique_in_Improving_th. ict_Division_of_Ilocos_Sur/references
  • Azmin, N. F. (2016). Effect of the jigsaw-based cooperative learning method on student performance in the general certificate of education advanced-level psychology: an exploratory Brunei case study. International Education Studies, 9(1), 91-106.
  • Badawi, G.H. (2008). The effect of jigsaw ıı versus whole class instruction on efl students’ reading motivation and achievement. . (Unpublished Master Thesis). Beirut American University, Beirut.
  • Çağatay, G. ve Demircioğlu, G. (2013). The effect of jigsaw-ı cooperative learning technique on students’ understanding about basic organic chemistry concepts. Educational Research Association The International Journal of Educational Researchers, 4 (2), 30-37.
  • Dönmez, B. ve Gündoğdu, K. (2018). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 17(2), 959-983.
  • Gümüş, M. (2012). Dil öğretiminde temel beceriler. Science, New technologies and Innovations in Kyrgyzstan, 2, 267-272.
  • Gümüş, O. ve Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49, 7-30.
  • Kardaleska, L., (2013). The impact of jigsaw approach on reading comprehension in an esp classroom. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 1(1), 53-58.
  • Kazemi, M. (2012). The effect of jigsaw technique on the learners’ reading achievement: the case of English as l2. MJAL, 4(3), 170-184.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2016). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları: Ankara.
  • MEB (2017). Türkçe Dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Negari, H. N. M., Rajabi, P. ve Khalaji, H. R. (2016). the effect of jigsaw task on Iranian efl learners’ reading skills ımprovement. International Journal of Educational Investigations, 3(1), 10-19.
  • Purba, A., N. (2018). The implementation of jigsaw technique in reading narrative text at the third grade of smp xaverius 4 bandar lampung. (Unpublished Master Thesis). Unıversity of Lampung, Bandar Lampung.
  • Şekerci, Y. (2018). 6. Sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Eksen Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Yeğen, Ü. (2013). Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araç-gereçlerini kullanma durumları. Turkish Studies, 8(4), 1351-1365.
  • Wardhani, I.G.A., Marhaeni, A.A.I.N. ve Artini, L.P. (2014). The effect of jigsaw ıı and students-teacher relationship on students’ reading comprehension. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3.

The Effect of Jigsaw Reading Technique on Reading-Understanding Skills of Secondary School 6th Grade Students

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 159 - 172, 31.12.2023

Öz

Reading and reading comprehension skills play a key role in reaching the information and revealing the original products using the obtained information. The aim of this research is to set out; the examination of the effect of the jigsaw reading technique on 6th-grade students’ reading comprehension skills. In the 2018-2019 academic year, 40 students attending Middle School in Tekirdağ participated. In this study, the experimental group was used and 6/A students were determined asthe experimental group and 6/B students were selected as the control group by random sampling. In the study, personal information form and test that measures reading comprehension success ın developed by the researcher were used as data collection tools. The content which is prepared to measure reading comprehension skill is applied as a pretest-posttest control group trial model. The data, collected from the survey, were analyzed by using SPSS 20.0 statistical data packet program using frequency, percentage and t-test methods. As a result of the findings obtained by analyzing the data; there was a significant difference between the experimental group students who were teaching with jigsaw reading technique and the posttest scores of the control group students who were teaching traditional methods and techniques in favor of the experimental group. At the end of the research; the jigsaw reading technique has been detected to be highly effective in raising the academic achievement of 6th-grade students in reading comprehension skills.

Kaynakça

  • Adams, F. H., (2013). Using jigsaw technique as an effective way of promoting cooperative learning among primary six pupils in Fijai. International Journal of Education and Practice, 1(6), 64-74.
  • Akçay, A. (2016). Okulöncesi eğitimi almanın öğrencilerin dil becerilerinin gelişimine etkisi. Turkish Studies, 11(3), 15-28.
  • Akçay, A. ve Çelik, H. (2017). Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin e-posta yazma becerileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 184-197.
  • Ali, M. (2001). The effect of using the jigsaw reading technique on the EFL pre-service teachers’ reading anxiety and comprehension. Journal of Education College, Helwan University, (3), 1-22.
  • Angel, V. (2008). Jigsaw reading using reader’s digest. Texas Adult & Family Literacy Quarterly, 12(1).
  • Azcueta, J. C. S. (2017). Jigsaw reading technique in improving the reading comprehension skills of the grade vı pupils in the central schools of Cabugao district, division of Ilocos Sur. Erişim tarihi: 17 Şubat 2019. https://www.researchgate.net/publication/325957324_Jigsaw_Reading_Technique_in_Improving_th. ict_Division_of_Ilocos_Sur/references
  • Azmin, N. F. (2016). Effect of the jigsaw-based cooperative learning method on student performance in the general certificate of education advanced-level psychology: an exploratory Brunei case study. International Education Studies, 9(1), 91-106.
  • Badawi, G.H. (2008). The effect of jigsaw ıı versus whole class instruction on efl students’ reading motivation and achievement. . (Unpublished Master Thesis). Beirut American University, Beirut.
  • Çağatay, G. ve Demircioğlu, G. (2013). The effect of jigsaw-ı cooperative learning technique on students’ understanding about basic organic chemistry concepts. Educational Research Association The International Journal of Educational Researchers, 4 (2), 30-37.
  • Dönmez, B. ve Gündoğdu, K. (2018). 7. sınıf Türkçe dersinde ayrılıp birleşme tekniği (jigsaw) kullanımının akademik başarı, öz-düzenleme becerisi, tutum, erişi ve bilginin kalıcılığına etkisi. İlköğretim Online, 17(2), 959-983.
  • Gümüş, M. (2012). Dil öğretiminde temel beceriler. Science, New technologies and Innovations in Kyrgyzstan, 2, 267-272.
  • Gümüş, O. ve Buluç, B. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının Türkçe dersinde akademik başarıya etkisi ve öğrencilerin derse ilgisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 49, 7-30.
  • Kardaleska, L., (2013). The impact of jigsaw approach on reading comprehension in an esp classroom. The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes, 1(1), 53-58.
  • Kazemi, M. (2012). The effect of jigsaw technique on the learners’ reading achievement: the case of English as l2. MJAL, 4(3), 170-184.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(3), 1-19.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2016). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları: Ankara.
  • MEB (2017). Türkçe Dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • MEB (2019). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları
  • Negari, H. N. M., Rajabi, P. ve Khalaji, H. R. (2016). the effect of jigsaw task on Iranian efl learners’ reading skills ımprovement. International Journal of Educational Investigations, 3(1), 10-19.
  • Purba, A., N. (2018). The implementation of jigsaw technique in reading narrative text at the third grade of smp xaverius 4 bandar lampung. (Unpublished Master Thesis). Unıversity of Lampung, Bandar Lampung.
  • Şekerci, Y. (2018). 6. Sınıf Türkçe ders kitabı. Ankara: Eksen Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Yeğen, Ü. (2013). Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araç-gereçlerini kullanma durumları. Turkish Studies, 8(4), 1351-1365.
  • Wardhani, I.G.A., Marhaeni, A.A.I.N. ve Artini, L.P. (2014). The effect of jigsaw ıı and students-teacher relationship on students’ reading comprehension. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Fen Bilgisi Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hande Çelik 0000-0002-6454-5849

Ahmet Akçay

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, H., & Akçay, A. (2023). Jigsaw Okuma Tekniğinin Ortaokul 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma-Anlama Becerilerine Etkisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 8(2), 159-172.