The purpose of this research is to examine the effects of teaching practices on students' academic achievement and attitudes in out-of-school learning environments, aimed at the achievements of the 5th grade Science Lesson "Sun, Earth, Moon" unit. This application was carried out in the classroom and out-of-school learning environments with 28 students in the experimental group, while the teaching practices in the "Sun, Earth, Moon" unit of the 5th grade Science Lesson were carried out only in the school environment with 27 students in the control group. The unit about the students in the experimental group was taught in the classroom for 8 hours. Then, outside the school, the students in the experimental group observed the structure of the Sun with a telescope at Sancaktepe Science Center for 4 hours and watched the simulation of celestial bodies through the planetarium. The students in the experimental group studied three-dimensional materials at Kocaeli Science Center for another 4 hours, and in the workshops there, they prepared three-dimensional materials about the phases of the Moon and created models according to the sizes of the Sun, Earth and Moon. With the students in the control group, the related unit was taught in the school for 16 hours. From the quantitative data obtained from this study, it was seen that there were statistically significant differences in favor of the experimental group in the attitude post-test scores (p<0.05) and the post-test scores obtained from the achievement test (p<0.05).
Attitude towards astronomy science centres sun-earth and moon non-formal learning out-of-school learning
Bu araştırmanın amacı okul dışı öğrenme ortamlarında, ortaokul 5. sınıf Fen Bilimleri Dersi “Güneş, Dünya, Ay” ünitesindeki kazanımlarına yönelik yapılan öğretim uygulamalarının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisini incelemektir. Bu uygulama, 5. sınıf Fen Bilimleri Dersi “Güneş, Dünya, Ay” ünitesinde yer alan öğretim uygulamaları deney grubundaki 28 öğrenciyle okul içi ve okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilirken, kontrol grubunda ise 27 öğrenciyle sadece okul içi ortamında gerçekleştirilmiştir. Deney grubundaki öğrenciler ile ilgili ünite 8 saat sınıf ortamında işlenmiştir. Daha sonra okul dışında deney grubundaki öğrenciler 4 saat Sancaktepe Bilim Merkezi’nde Güneş’in yapısını teleskop ile gözlemlediler ve planetaryum aracılığıyla da gök cisimlerinin simülasyonunu izlediler. Deney grubundaki öğrenciler, diğer bir 4 saat boyunca Kocaeli Bilim Merkezi’nde üç boyutlu materyalleri incelediler, buradaki atölye çalışmalarında ise Ay’ın evreleri ile ilgili üç boyutlu materyal hazırladılar ve Güneş, Dünya, Ay’ın büyüklüklerine göre model oluşturdular. Kontrol grubundaki öğrencilerle ise 16 saat boyunca okul içinde ilgili ünite işlenmiştir. Bu çalışmadan elde edilen nicel verilerden, tutum son-test puanları (p<0,05) ile başarı testinden elde edilen son-test puanları (p<0,05) deney grubu lehine istatistiki olarak anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür.
astronomiye karşı tutum bilim merkezleri güneş-dünya ve ay non-formal öğrenme okul dışı öğrenme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |