Çalışmanın amacı bir yapay zekâ sohbet botu olan ChatGPT’nin informal öğrenme asistanı olarak problem çözme süresinde öğrencilere rehberlik etme durumlarının incelenmesidir. Öğrencilerden, Polya’nın problem çözme adımlarına göre verilen bir problemi adım adım çözmeleri ve her bir adımı ChatGPT’ye açıklamaları istenmiştir. Öğrenciler ChatGPT’den açıkladıkları her bir adım için kendilerine geri bildirim ve sorular aracılığıyla rehberlik sağlamasını istemişlerdir. ChatGPT’nin verdiği yanıtlara göre sorduğu sorular, üç soru kategorisine (sorgulayıcı, yönlendirici, olgusal sorular) göre sınıflandırılmıştır. Ayrıca ChatGPT’nin yaptığı rehberlik türüne istem mühendisliğinin etkisini incelemek amacıyla öğrenciler isteklerini farklı komutlar kullanarak gerçekleştirmişlerdir. Öğrencilerin problemlerin çözümlerine ilişkin ChatGPT’ye sordukları sorulara göre ChatGPT’nin öğrencilere verdiği yanıtlar dikkate alındığında ChatGPT’nin öğrencilerin problem çözme sürecinde informal öğrenmeyi destekleyici olarak rehberlik edebildiği gözlenmiştir. ChatGPT’nin problem çözme sürecinde genellikle olgusal ve yönlendirici sorular sorduğu görülmüştür. Ancak istem mühendisliğinin etkisiyle ChatGPT sorgulayıcı sorulara daha fazla yönelebilmektedir. Çalışma, ChatGPT’nin problem çözme sürecinde verimli bir informal öğrenme asistanı olabilmesi için istem mühendisliğinin gerekliliğini ve öğrencilerin öğretmenler tarafından istem mühendisliği konusunda eğitilmesini önermektedir.
The aim of the study was to investigate the ChatGPT, an artifical intelligent chat bot, as an informal learning assistant in guiding students during problem solving. Students were asked to solve a given problem step by step according to Polya's problem solving steps and explain each step to ChatGPT. The students asked ChatGPT to provide guidance through feedback and questions for each step they explained. According to the answers given by ChatGPT, the questions it asked were classified according to three question categories (interrogative, guiding, factual questions). In addition, in order to examine the effect of prompt engineering on the type of guidance provided by ChatGPT, students realized their requests using different commands. When the answers given by ChatGPT to the students according to the questions asked by the students to ChatGPT regarding the solutions of the problems were taken into consideration, it was observed that ChatGPT was able to guide the students in the problem solving process by supporting informal learning. It was observed that ChatGPT generally asked factual and directive questions in the problem solving process. However, with the effect of prompt engineering, ChatGPT can be more oriented towards inquisitive questions. The study suggests that in order for ChatGPT to be an efficient informal learning assistant in the problem solving process, prompt engineering is necessary and students should be trained on prompt engineering by teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Informal Learning, Out-of-School Learning, Mathematics Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 7, 2024 |
Acceptance Date | June 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |