Görsel sanatlar eğitimi özel eğitim alanındaki her yaştan gelişimsel seviyedeki bireyler için yadsınamaz bir öneme sahiptir. Bu ders, kazanımları ve sınıf içi uygulamalarıyla özel gereksinimli bireylerin topluma entegrasyonuna katkı sağlamanın yanı sıra, toplumun özel gereksinimli bireylere ilişkin farkındalığını artırmada önemli bir alandır. Bu araştırmada, Türkiye’de özel gereksinimli bireylerin sanat eğitimi/görsel sanatlar eğitimi alanında gerçekleştirilen lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu hedef kapsamında, 2007- 2023 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) ulusal tez merkezinden erişilebilen 38 lisansüstü tez araştırmaya dahil edilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda lisansüstü araştırmalar tür, yıl, çalışma grubu, yöntem, desen, konu, veri toplama araçları ve hangi üniversitelerde gerçekleştirildiği gibi değişkenlere göre nasıl bir dağılıma sahip olduğuna bakılmıştır. Elde edilen sonuçlar grafikler ve tablolarla görselleştirilip yüzde ve frekans olarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda incelenen tezlerin en sık 2023 yılında yapıldığı ve yüksek lisans düzeyinde çalışıldığı görülmüştür. Çalışma grubu olarak en fazla öğretmenler tercih edildiği ve konu olarak ise öğretmen görüşlerinin belirlendiği tespit edilmiştir. En çok Gazi Üniversitesi’nde gerçekleştirilen bu tezlerde nicel yöntem içinde tarama deseni ağırlıklı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguların hem özel eğitim hem de görsel sanatlar alanlarını içeren gelecekte yapılacak çalışmalara rehber olacağı düşünülmektedir.
Etik kurul onayı gerektirmemektedir.
Visual arts education has an undeniable importance for individuals of all ages and developmental levels in the field of special education. This course, in addition to contributing to the integration of individuals with special needs into society with its achievements and classroom practices, is an important area in increasing the awareness of society about individuals with special needs. This study aims to examine postgraduate theses conducted in the field of art education/visual arts education of individuals with special needs in Turkey in terms of various variables. Within the scope of this goal, 38 postgraduate theses that could be accessed from the national thesis center of the Council of Higher Education (YÖK) between the years 2007-2023 were included in the study. The document review model, one of the qualitative research methods, was used. In this context, the distribution of postgraduate studies according to variables such as type, year, study group, method, design, subject, data collection tools and which universities they were conducted in was examined. The obtained results were visualized with graphs and tables and interpreted as percentage and frequency. As a result of the research, it was seen that the theses examined were most frequently made in 2023 and were studied at the master's level. In the study, it was determined that teachers were the most preferred study group, and the subject of obtaining teachers' opinions was ranked first. In these theses, mainly conducted at Gazi University, the survey design was predominantly used within the quantitative method. It is thought that the findings obtained from the research will guide future studies that include both special education and visual arts fields.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | November 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |