Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Sınıf Dışı Eğitime İlişkin Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 219 - 233, 31.12.2024

Abstract

Teknolojideki gelişmeler, pandemi süreci, deneyimsel bilginin ve becerinin öneminin artması eğitim-öğretim sürecinin okul sınırları dışına taşmasına neden olmuştur. Bu süreçteki alternatif yaklaşımlardan biri de sınıf dışı öğrenmedir. Sınıf dışı eğitim, kalıcı öğrenme ortamı sunması, öğrenmeyi kolaylaştırması, dikkat ve motivasyonu arttırması, öğrencilerin sosyal duygusal becerilerini desteklemesi bakımından önem arz eden sınıf dışı yapılan faaliyetlerdir. Literatür taramasında, sınıf dışı eğitim yaklaşımına ilişkin öğretmenlerle ilgili birçok çalışma yapıldığı ancak öğretmen adayları ile ilgili çalışmaların sınırlı olduğu görülmüştür. Buradan hareketle araştırmada Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının sınıf dışı öğrenmeye ilişkin düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim - öğretim yılında, Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem oluşturulurken kolay ulaşılabilir ve ölçüt örnekleme yapılmıştır. Ölçüt olarak “okul dışı öğrenme ortamları” dersini alan ve almayan 3. ve 4. Sınıf öğrencileri belirlenmiştir. Bu doğrultuda araştırma örneklemi 209 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak “Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçek, bilgi, planlama, uygulama ve değerlendirme bölümlerinden oluşan 5’li likert türünde okul dışı öğrenmeyi düzenleme düzeylerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. Elde edilen verilerde dağılımın normalliği nedeniyle parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının teorik bilgiye sahip oldukları ancak bu bilgiyi planlama, uygulama ve değerlendirme konusunda zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Behrendt, M. ve Franklin, T. (2014). Okul gezileri ve bunların eğitimdeki değeri üzerine yapılan araştırmaların gözden geçirilmesi. Uluslararası Çevre ve Bilim Eğitimi Dergisi , 9 (3), 235-245.
  • Bektaş Yirmibeş, H. (2019). Sınıf dışı eğitim: fen bilimleri öğretmenleri ve okul idarecileri neler düşünüyor? Neler yapıyor. (Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun) https://platform.almanhal.com/Details/Thesis/2000051459?ID=4-2000051459
  • Bolat, Y., ve Köroğlu, M. (2020). Out-Of-School Learnıng And Scale Of Regulatıng Out-Of-School Learnıng: Valıdıty And Relıabılıty Study. International Journal of Education Technology & Scientific Researches, 5(13). Creswell, J. W. ‘’Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research’’, 4. Edition, Pearson Education, Inc. 2012
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out of school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16, 171190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Fägerstam, E. ve Blom, J. (2013). Learning biology and mathematics outdoors: Effects and attitudes in a Swedish high school context. Journal of Adventure Education and OutdoorLearning, 13(1), 56-75. https://doi:10.1080/14729679.2011.647432
  • Fiskum, T. A., & Jacobsen, K. (2012). Individual differences and possible effects from outdoor education: Long time and short time benefits. World Journal of Education, 2(4), 20-33. http://doi.org/10.5430/wje.v2n4p2
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy . ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Digest, Las Cruces, NM. 03.02.2024 from https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1andtype=pdfanddoi=78f61f5e6ece2210e8c994bd3a7b0ba74266ba9c
  • Glowinski, I., & Bayrhuber, H. (2011). Student Labs On A University Campus As a Type of Out-of-School Learning Environment: Assessing The Potential To Promote Students’ İnterest in Science. International Journal of Environmental & Science Education, 371392.
  • Gül, A. C., Tağrikulu, P., ve Çobanoğlu, E. O. (2023). Öğretmenlerin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarını Düzenlemeye İlişkin Yeterliliklerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1462-1499.
  • Gül, A., Tağrikulu, M. Z., & Çobanoğlu, Ö. E. (2023). Öğretmenlerin Sınıf Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Eğitim ve Bilim, 48(215), 171-186. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/79667/1152966 adresinden alınmıştır. [Türkçe Makale]
  • Karakaya, Ç. (2016). İnsan Ve Çevre Ünitesi İçin Sınıf Dışı Öğretim Uygulamasının Çevre Okuryazarlığı Üzerine Etkisi. https://dergipark.org.tr/en/pub/jrinen/issue/42184/503236 adresinden alınmıştır. [Türkçe Makale]
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59. Retrieved from http://egitim.cu.edu.tr/efdergi
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişim durumunun örgün ve yaygın eğitim kapsamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Oral, B., ve Çoban, A. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Palavan, O., Çiçek, V., ve Atabay, M. (2016). Perspectives of elementary school teachers on outdoor education. Universal Journal of Educational Research, 4(8), 1885-1893. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1110777

Analyzing The Levels of Teacher Candidates Regarding to Outdoor Class Learning

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 219 - 233, 31.12.2024

Abstract

Developments in technology, the pandemic process, and the increasing importance of experiential knowledge and skills have caused the education and training process to move beyond the boundaries of the classroom. One of the alternative approaches in this process is out-of-class education. The aim of this study is to examine the knowledge, planning, implementation and evaluation levels of pre-service teachers towards organizing learning outside the classroom. In the literature review, it was seen that there are many studies on out-of-class education with teachers, but there are limited studies on pre-service teachers. For this reason, it is thought that examining the levels of pre-service teachers towards out-of-class education will contribute to the literature. In the study, in which the case study survey model was used, the study group consisted of 208 pre-service teachers studying in the 3rd and 4th grades at the Faculty of Education of a university in the 2023-2024 academic year. The sample was determined by convenience sampling method from 3rd and 4th grade students who took and did not take the “out-of-class learning course”. The data in the study were obtained with the “Organizing Out-of-School Learning Scale”. The scale consists of 29 items including knowledge, planning, implementation and evaluation dimensions. Due to the normal distribution of the data, descriptive statistics and parametric tests were used to analyze the data. As a result of the research, it was seen that the pre-service teachers' levels of organizing out-of- classroom education were at a medium level, the place of upbringing, the type of high school they graduated from and the undergraduate departments they studied did not show a statistically significant difference on the levels of organizing out-of-classroom education; however, the status of taking the “learning environments outside the classroom” course had a significant difference in favor of those who took the course on the pre- service teachers' levels of organizing out-of-classroom education.

References

  • Behrendt, M. ve Franklin, T. (2014). Okul gezileri ve bunların eğitimdeki değeri üzerine yapılan araştırmaların gözden geçirilmesi. Uluslararası Çevre ve Bilim Eğitimi Dergisi , 9 (3), 235-245.
  • Bektaş Yirmibeş, H. (2019). Sınıf dışı eğitim: fen bilimleri öğretmenleri ve okul idarecileri neler düşünüyor? Neler yapıyor. (Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun) https://platform.almanhal.com/Details/Thesis/2000051459?ID=4-2000051459
  • Bolat, Y., ve Köroğlu, M. (2020). Out-Of-School Learnıng And Scale Of Regulatıng Out-Of-School Learnıng: Valıdıty And Relıabılıty Study. International Journal of Education Technology & Scientific Researches, 5(13). Creswell, J. W. ‘’Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research’’, 4. Edition, Pearson Education, Inc. 2012
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out of school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16, 171190. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
  • Fägerstam, E. ve Blom, J. (2013). Learning biology and mathematics outdoors: Effects and attitudes in a Swedish high school context. Journal of Adventure Education and OutdoorLearning, 13(1), 56-75. https://doi:10.1080/14729679.2011.647432
  • Fiskum, T. A., & Jacobsen, K. (2012). Individual differences and possible effects from outdoor education: Long time and short time benefits. World Journal of Education, 2(4), 20-33. http://doi.org/10.5430/wje.v2n4p2
  • Ford, P. (1986). Outdoor education: Definition and philosophy . ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Digest, Las Cruces, NM. 03.02.2024 from https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1andtype=pdfanddoi=78f61f5e6ece2210e8c994bd3a7b0ba74266ba9c
  • Glowinski, I., & Bayrhuber, H. (2011). Student Labs On A University Campus As a Type of Out-of-School Learning Environment: Assessing The Potential To Promote Students’ İnterest in Science. International Journal of Environmental & Science Education, 371392.
  • Gül, A. C., Tağrikulu, P., ve Çobanoğlu, E. O. (2023). Öğretmenlerin Okul Dışı Öğrenme Ortamlarını Düzenlemeye İlişkin Yeterliliklerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1462-1499.
  • Gül, A., Tağrikulu, M. Z., & Çobanoğlu, Ö. E. (2023). Öğretmenlerin Sınıf Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Eğitim ve Bilim, 48(215), 171-186. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/79667/1152966 adresinden alınmıştır. [Türkçe Makale]
  • Karakaya, Ç. (2016). İnsan Ve Çevre Ünitesi İçin Sınıf Dışı Öğretim Uygulamasının Çevre Okuryazarlığı Üzerine Etkisi. https://dergipark.org.tr/en/pub/jrinen/issue/42184/503236 adresinden alınmıştır. [Türkçe Makale]
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59. Retrieved from http://egitim.cu.edu.tr/efdergi
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişim durumunun örgün ve yaygın eğitim kapsamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Oral, B., ve Çoban, A. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Palavan, O., Çiçek, V., ve Atabay, M. (2016). Perspectives of elementary school teachers on outdoor education. Universal Journal of Educational Research, 4(8), 1885-1893. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ1110777
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Informal Learning, Out-of-School Learning
Journal Section Makaleler
Authors

Şeyma Taş 0009-0005-3776-7103

Şener Şentürk 0000-0002-0672-7820

Publication Date December 31, 2024
Submission Date June 18, 2024
Acceptance Date September 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Taş, Ş., & Şentürk, Ş. (2024). Öğretmen Adaylarının Sınıf Dışı Eğitime İlişkin Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Research in Informal Environments, 9(2), 219-233.