Teknolojideki gelişmeler, pandemi süreci, deneyimsel bilginin ve becerinin öneminin artması eğitim-öğretim sürecinin okul sınırları dışına taşmasına neden olmuştur. Bu süreçteki alternatif yaklaşımlardan biri de sınıf dışı öğrenmedir. Sınıf dışı eğitim, kalıcı öğrenme ortamı sunması, öğrenmeyi kolaylaştırması, dikkat ve motivasyonu arttırması, öğrencilerin sosyal duygusal becerilerini desteklemesi bakımından önem arz eden sınıf dışı yapılan faaliyetlerdir. Literatür taramasında, sınıf dışı eğitim yaklaşımına ilişkin öğretmenlerle ilgili birçok çalışma yapıldığı ancak öğretmen adayları ile ilgili çalışmaların sınırlı olduğu görülmüştür. Buradan hareketle araştırmada Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının sınıf dışı öğrenmeye ilişkin düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim - öğretim yılında, Eğitim Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Örneklem oluşturulurken kolay ulaşılabilir ve ölçüt örnekleme yapılmıştır. Ölçüt olarak “okul dışı öğrenme ortamları” dersini alan ve almayan 3. ve 4. Sınıf öğrencileri belirlenmiştir. Bu doğrultuda araştırma örneklemi 209 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak “Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçek, bilgi, planlama, uygulama ve değerlendirme bölümlerinden oluşan 5’li likert türünde okul dışı öğrenmeyi düzenleme düzeylerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. Elde edilen verilerde dağılımın normalliği nedeniyle parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının teorik bilgiye sahip oldukları ancak bu bilgiyi planlama, uygulama ve değerlendirme konusunda zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Developments in technology, the pandemic process, and the increasing importance of experiential knowledge and skills have caused the education and training process to move beyond the boundaries of the classroom. One of the alternative approaches in this process is out-of-class education. The aim of this study is to examine the knowledge, planning, implementation and evaluation levels of pre-service teachers towards organizing learning outside the classroom. In the literature review, it was seen that there are many studies on out-of-class education with teachers, but there are limited studies on pre-service teachers. For this reason, it is thought that examining the levels of pre-service teachers towards out-of-class education will contribute to the literature. In the study, in which the case study survey model was used, the study group consisted of 208 pre-service teachers studying in the 3rd and 4th grades at the Faculty of Education of a university in the 2023-2024 academic year. The sample was determined by convenience sampling method from 3rd and 4th grade students who took and did not take the “out-of-class learning course”. The data in the study were obtained with the “Organizing Out-of-School Learning Scale”. The scale consists of 29 items including knowledge, planning, implementation and evaluation dimensions. Due to the normal distribution of the data, descriptive statistics and parametric tests were used to analyze the data. As a result of the research, it was seen that the pre-service teachers' levels of organizing out-of- classroom education were at a medium level, the place of upbringing, the type of high school they graduated from and the undergraduate departments they studied did not show a statistically significant difference on the levels of organizing out-of-classroom education; however, the status of taking the “learning environments outside the classroom” course had a significant difference in favor of those who took the course on the pre- service teachers' levels of organizing out-of-classroom education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Informal Learning, Out-of-School Learning |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | June 18, 2024 |
Acceptance Date | September 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |