Science festivals have the feature of strengthening the communication between scientific institutions and society, consisting of various activities and scientific and technological studies open to the public. Through science festivals, which are the most entertaining way of learning, it is aimed for students studying in schools in the Dulkadiroğlu district of Kahramanmaraş province to recover with the effect of science, develop a positive attitude towards science, and gain new knowledge and skills. It is important for adults who experienced the negative effects of the earthquake to have the opportunity to access science and scientific information, to become conscious scientific literate and to gain a positive attitude towards science. In this direction, with the science festival held in Kahramanmaraş province on October 17-18-19, 2024, students and adults were reunited with science in Kahramanmaraş province, where physical conditions were inadequate due to the earthquake. Through numerous workshops representing different fields, students' psychological and social needs were supported, they were given the opportunity to gain scientific literacy skills, and they were given the opportunity to experience science closely and with an entertaining experience. The effect of the science festival on the participants' gains, experiences and opinions was determined through the "Science Festival Participant Evaluation Questions". The answers to the questions were evaluated with the content analysis method, the data were coded separately and it was determined that there was consistency between the codes. When the research findings were examined, it was determined that the students generally liked the science festival and wanted it to be repeated, and that they were interested in taking part in the science festival to be held. With this area of influence, it is anticipated that the participants will be encouraged to apply and participate in the TUBITAK projects to be held, awareness will be provided in their career choices and their scientific attitudes and tendencies will develop with the opportunity to associate science with life.
24B658
Bilim şenlikleri bilim kurumları ile toplum arasındaki iletişimi güçlendiren, çeşitli etkinlikleri ile halka açık bilimsel ve teknolojik çalışmalardan oluşan özelliğe sahiptir. Öğrenmenin en eğlenceli yolu olan bilim şenlikleri aracılığıyla Kahramanmaraş ili Dulkadiroğlu ilçesindeki okullarda öğrenim görmekte olan öğrencilerin; bilimin etkisiyle iyileşmeleri, bilime karşı olumlu tutum geliştirmeleri, yeni bilgi ve beceriler kazanmaları amaçlanmıştır. Depremin olumsuz etkisini yaşayan yetişkinlerin de bilime ve bilimsel bilgiye erişim fırsatı kazanmalarına, bilinçli bilim okuryazarı olmalarına ve bilime ilişkin olumlu tutum kazanmalarına önem verilmiştir. Bu doğrultuda 17-18-19 Ekim 2024 tarihinde Kahramanmaraş ilinde gerçekleştirilen bilim şenliği ile öğrencilerin ve yetişkinlerin depremden kaynaklı fiziki şartların yetersiz olduğu Kahramanmaraş ilinde bilimle yeniden buluşması sağlanmıştır. Farklı alanları temsil eden çok sayıda atölye aracılığıyla öğrencilerin psikolojik ve sosyal ihtiyaçları desteklemiş, bilim okuryazarlığı becerisi kazanmalarına imkân verilmiş, bilimi yakından ve eğlenceli bir deneyim ile yaşamalarına fırsat tanınmıştır. Gerçekleştirilen bilim şenliğinin katılımcıların kazanımlarına, deneyimlerine ve görüşlerine etkisi “Bilim Şenliği Katılımcı Değerlendirme Soruları” aracılığıyla belirlenmiştir. Soruların yanıtları içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiş, veriler ayrı ayrı kodlanmış ve kodlamalar arasında tutarlık olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde öğrencilerin genel olarak; gerçekleştirilen bilim şenliğini beğendikleri ve tekrarlanmasını istedikleri, gerçekleştirilecek bilim şenliğinde görev alma yönünde ilgilerinin olduğu belirlenmiştir. Bu etki alanı ile katılımcıların gerçekleştirilecek TÜBİTAK projelerine başvuru ve katılımlarını sağlamada teşvik oluşturması, meslek seçimlerinde farkındalık sağlanması ve bilimi yaşamla ilişkilendirme imkânı ile bilimsel tutumlarının ve eğilimlerinin de gelişmesi öngörülmektedir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı beyan ederim.
TÜBİTAK 4007 - Bilim Şenlikleri Destekleme Programı
24B658
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Informal Learning |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | 24B658 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 17, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |