Bu araştırma, Suriyeli mülteci öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile iyimserlik ve kötümserlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modeli temel alınarak tasarlanan araştırmanın evrenini, Adana ilinde ortaokul seviyesinde eğitim gören Suriyeli mülteci öğrenciler oluşturmaktadır. Ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak dört farklı okuldan seçilen toplam 350 mülteci öğrenci, araştırma örneklemini temsil etmektedir. Veriler, Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği ve Ergenlerde İyimserlik Kötümserlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel analizlerde Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, Suriyeli mülteci öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutum alt boyutları ile iyimserlik düzeyleri arasında pozitif yönde ve farklı düzeylerde anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Ayrıca, beden eğitimi dersine yönelik tutum alt boyutlarının kötümserlik düzeyi ile negatif ve farklı düzeylerde anlamlı ilişkili olduğu bulunmuştur. Son olarak, beden eğitimi dersine yönelik tutum alt boyutlarının hem iyimserlik hem de kötümserlik düzeyini anlamlı bir şekilde yordadığı belirlenmiştir. Beden eğitimi dersine yönelik tutum alt boyutlarının iyimserlik puanlarındaki toplam varyansın %65’ini, kötümserlik puanlarındaki toplam varyansın %60'ını açıkladığı görülmüştür. Bu bağlamda, beden eğitimi dersine ilişkin tutumların öğrencilerin iyimserlik ve kötümserlik algılarını etkileyebileceği sonucuna varılmıştır. Bu bulgular, mülteci öğrencilerin eğitim deneyimlerini daha iyi anlama ve destekleme çabalarına ışık tutabilir.
Araştırmanın etik kurul izni Mersin Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulundan 18.05.2021 tarih ve 06 sayılı kararı ile alınmıştır.
This research aims to examine the relationship between the attitudes of Syrian refugee students towards physical education classes and their levels of optimism and pessimism. The study, designed based on the relational survey model, encompasses Syrian refugee students receiving education at the middle school level in Adana province. By using the criterion sampling method, a total of 350 refugee students selected from four different schools represent the research sample. The data was collected using the Physical Education Attitude Scale and the Optimism-Pessimism Scale for Adolescents. Statistical analyses employed Pearson correlation analysis and multiple regression analysis. The research findings indicate significant positive relationships at different levels between the sub-dimensions of attitudes towards physical education classes and levels of optimism among Syrian refugee students. Furthermore, it has been found that the sub-dimensions of attitudes towards physical education classes are negatively and significantly associated with the level of pessimism. Lastly, it was established that the sub-dimensions of attitudes towards physical education significantly predicted both optimism and pessimism perceptions. It has been observed that the sub-dimensions of attitudes towards physical education classes explain 65% of the total variance in optimism scores and 60% of the total variance in pessimism scores. In this context, it has been concluded that attitudes towards physical education can influence students' perceptions of optimism and pessimism. These findings may shed light on efforts to better understand and support the educational experiences of refugee students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | October 6, 2023 |
Acceptance Date | November 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Articles published by Journal for All Sports and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.