Bu çalışma, Spor Bilimleri Fakültesi son sınıf öğrencileri arasında mesleki gelecek kaygıları ile stresle başa çıkma mekanizmaları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma evreni, Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'ne kayıtlı son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem, aynı fakülteden gönüllü olarak çevrimiçi ankete katılan 184 öğrenciden oluşmaktadır. Spor bilimleri öğrencilerinin özelliklerine ilişkin bilgiler “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla elde edilmiştir. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin mesleki gelecek kaygısı ve stresle başa çıkma düzeylerini belirlemek amacıyla “Gelecek Kaygısı Ölçeği” ve “Stresle Başa Çıkma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS Statistic 22.0 paket programı kullanılmıştır. Demografik özelliklere ilişkin frekans ve yüzde analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; veriler normal dağılım göstermiştir. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin mesleki gelecek kaygısı düzeylerine bakıldığında; cinsiyet, kendinizi başarılı buluyor musunuz ve Kpss hazırlanıyor musunuz değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık bulunmaktadır (p<0,05). Hangi bölümde okuyorsunuz değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır (p>0,05). Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeylerine bakıldığında ise cinsiyet, hangi bölümde okuyorsunuz, kendinizi başarılı buluyor musunuz ve Kpss hazırlanıyor musunuz değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık vardır (p<0,05). Sonuç olarak; Spor bilimleri son sınıf öğrencilerin gelecek kaygısı düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerin stresle başa çıkma düzeylerinin ise orta seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi alanında öğrenim gören öğrenciler mezun olduktan sonra atanamama düşüncesi, iş imkanlarının kısıtlı olması nedeniyle iş bulmakta zorluk yaşamakta, bu durumlardan dolayı maddi gelir elde edememekte, sorumluluklarını yerine getirememekte ve maddi sıkıntı yaşamakta, bu da gelecek kaygısına neden olduğu ve öğrencilerde stres oluşturduğu düşünülmektedir. Üniversitelerle iş birliği yapılarak mezun olan öğrencilere istihdam olanaklarının sağlanması, yaşam koşullarının iyileştirilmesi ve mesleklerini icra edebilecekleri ortamların yaratılması önerilmektedir.
This study aims to examine the relationship between vocational future concerns and stress coping mechanisms among senior students Faculty of Sports Sciences. The research universe comprises senior students enrolled at the Faculty of Sports Sciences at Yozgat Bozok University. The sample consists of 184 students from the same faculty who voluntarily participated in an online survey conducte. Information about the characteristics of sports science students was obtained through the “Personal Information Form”. “Vocational Future Anxiety Scale” and “Coping with Stress Scale” were used to determine the professional future anxiety and stress coping levels of senior sports science students. SPSS Statistic 22.0 package program was used in the analysis of the data obtained in the research. Frequency and percentage analysis regarding demographic characteristics were used. As a result of the analysis made; The data showed normal distribution. When looking at the professional future anxiety levels of senior sports science students; There is a statistically significant difference according to the variables of gender, do you find yourself successful and are you preparing for KPSS (p<0.05). There is no statistically significant difference according to the variable of which department you are studying (p>0.05). When looking at the stress coping levels of senior sports science students, there is a statistically significant difference according to the variables of gender, which department you are studying in, do you consider yourself successful and are you preparing for KPSS (p <0.05). In conclusion; It was concluded that the future anxiety levels of senior sports science students were at a medium level. It was concluded that the stress coping levels of final year sports science students were at a medium level. Students studying in the field of sports sciences think that they will not be appointed after graduation, have difficulties in finding a job due to limited job opportunities, cannot earn financial income due to these situations, cannot fulfill their responsibilities and experience financial difficulties, which leads to anxiety about the future and is thought to create stress in students. In cooperation with universities, it is recommended to provide employment opportunities for graduating students, to improve their living conditions and to create environments where they can practice their profession.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | February 22, 2025 |
Acceptance Date | August 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 3 |
Articles published by Journal Sports for All and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.