Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Gelecek Kaygıları ile Stresle Başa Çıkma Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 7 Issue: 3, 363 - 373, 30.09.2025

Abstract

Bu çalışma, Spor Bilimleri Fakültesi son sınıf öğrencileri arasında mesleki gelecek kaygıları ile stresle başa çıkma mekanizmaları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma evreni, Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'ne kayıtlı son sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem, aynı fakülteden gönüllü olarak çevrimiçi ankete katılan 184 öğrenciden oluşmaktadır. Spor bilimleri öğrencilerinin özelliklerine ilişkin bilgiler “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla elde edilmiştir. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin mesleki gelecek kaygısı ve stresle başa çıkma düzeylerini belirlemek amacıyla “Gelecek Kaygısı Ölçeği” ve “Stresle Başa Çıkma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS Statistic 22.0 paket programı kullanılmıştır. Demografik özelliklere ilişkin frekans ve yüzde analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; veriler normal dağılım göstermiştir. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin mesleki gelecek kaygısı düzeylerine bakıldığında; cinsiyet, kendinizi başarılı buluyor musunuz ve Kpss hazırlanıyor musunuz değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık bulunmaktadır (p<0,05). Hangi bölümde okuyorsunuz değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamaktadır (p>0,05). Spor bilimleri son sınıf öğrencilerinin stresle başa çıkma düzeylerine bakıldığında ise cinsiyet, hangi bölümde okuyorsunuz, kendinizi başarılı buluyor musunuz ve Kpss hazırlanıyor musunuz değişkenine göre istatistiksel bakımdan anlamlı farklılık vardır (p<0,05). Sonuç olarak; Spor bilimleri son sınıf öğrencilerin gelecek kaygısı düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Spor bilimleri son sınıf öğrencilerin stresle başa çıkma düzeylerinin ise orta seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi alanında öğrenim gören öğrenciler mezun olduktan sonra atanamama düşüncesi, iş imkanlarının kısıtlı olması nedeniyle iş bulmakta zorluk yaşamakta, bu durumlardan dolayı maddi gelir elde edememekte, sorumluluklarını yerine getirememekte ve maddi sıkıntı yaşamakta, bu da gelecek kaygısına neden olduğu ve öğrencilerde stres oluşturduğu düşünülmektedir. Üniversitelerle iş birliği yapılarak mezun olan öğrencilere istihdam olanaklarının sağlanması, yaşam koşullarının iyileştirilmesi ve mesleklerini icra edebilecekleri ortamların yaratılması önerilmektedir.

References

  • Ağaoğlu, Y. S., Eker, H., & Ağaoğlu, S. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kariyer algılamalarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 283–296.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283–299.
  • Aksoy, B. N., & Taştan, N. (2023). Beliren yetişkinlikte kimlik gelişimi: stresle başa çıkma becerilerinin yordayıcılığı. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 309–334.
  • Aksoy, D., & Sayın-Temur, C. (2023). Basketbol antrenörlerinin stresle başa çıkma tarzlarının incelenmesi. Spor ve Bilim Dergisi, 1(2), 54–74.
  • Altuntaş, E. (2003). Stres yönetimi. Alfa Basım Yayın.
  • Araç, İ. E., & Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81–92.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 905–931.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115–127.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi [Yayınlanmamış Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Cihan, F. G., Kutlu, R., & Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyleri. JAREM, 7(3), 122–127. https://doi.org/10.5152/jarem.2017.1321
  • Demir, F. B., Demirbaş, İ., & Ulukaya Öteleş, Ü. (2023). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının gelecek kaygılarının belirlenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 11(30), 39–53. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1271105
  • Doğan, B., & Eser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemleri: Nazilli MYO örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 29–39.
  • Doğan-Laçin, B. G., & Yalçın, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 358–371. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037424
  • Doğru, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin stres, stresle başa çıkma tarzları ve sosyal destek değişkenleri bakımından incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71–84.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373–388.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., & Topaloğlu, S. (2016). Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı ve mesleki kaygı düzeyleri ve bunları etkileyen etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 3(3), 16–21.
  • Geylani, M., & Çiriş-Yıldız, C. (2022). Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284–300. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330
  • Güçlü, N. (2001). Stres yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91–109.
  • Güldü, Ö. (2023). Afet bilinci ve stresli durumlarla başa çıkma arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(3), 638–658. https://doi.org/10.35341/afet.1286918
  • Kara, Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin stresle başa çıkma tarzları ve çatışma eylem stillerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavı’na (KPSS) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23, 1–18.
  • Karaman, S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, L. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Kaya, M., & Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 31–63.
  • Koca Ballı, A. İ., & Kılıç, K. C. (2016). Stresle başa çıkma yöntemleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 273–286.
  • Koçak, V. Ç., & Çolak, S. (2023). Kadın hentbolcularda sporcu öz yeterliliği ve stresle başa çıkma ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 231–247.
  • Kömür, B. E. (2018). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ile stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Mayda, A. S., Yılmaz, M., Bolu, F., Deler, M., Demir, H., Doğru, M., Ekici, E., Fırat, A., & Guksu, S. (2014). Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 7–13.
  • McKay, M., & Fanning, P. (2005). Özgüven: Özgüveninizi ortaya koymak, geliştirmek ve korumak için kanıtlanmış teknikler (F. G. Atay, Çev.). Arkadaş Yayınevi.
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi.
  • Nartgün, Ş. S. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47–58.
  • Önen, A. S. (2012). Öğretmen adaylarının kişilik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi EFD, 42(42).
  • Özdemir, A. R., et al. (2002). Beden eğitimi bölümü öğrencilerinin benlik kavramları. Uludağ Üniversitesi EFD, 15(1), 288–310.
  • Özkubat, S., & Çakmak, A. (2017). Stresle başa çıkma yöntemleri. Akademik Bakış Dergisi, 64, 286–295. Savcı, M., & Aysan, F. (2014). Algılanan stres ve başa çıkma stratejileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 44–56.
  • Şahin, N. H. (1994). Stresle başa çıkma: Olumlu bir yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Şanlı-Kula, K., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi SBED, 13(33), 227–242.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Çevrimiçi sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünal, S. (2021). Sosyal medya bağımlılığı ve stresle başa çıkma [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği ve motivasyon kaynakları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33–46.
  • Yıldız, E. E. (2018). Üniversite öğrencilerinin umutları ve kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güngör Güzeler, E., Pektaş, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin kaygi düzeyinin belirlenmesi: bir örnek çalişma. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 16-26. https://doi.org/10.17339/ejovoc.82823
  • Yiğit, R. (2012). Benlik saygısı ve stresle başa çıkma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir EFD, 13(1), 61–75.
  • Zuardi, A. W., Prota, Fdel, G., & Del-Ben, C. M. (2008). Reduction of the anxiety of medical students after curricular reform. Revista Brasileira Psiquiatria, 30, 136–138. https://doi.org/10.1590/S1516-44462008005000006

Investigation of the Relationship Between Vocational Future Anxiety and Cope With Stress of Final Year Students of the Faculty of Sports Sciences

Year 2025, Volume: 7 Issue: 3, 363 - 373, 30.09.2025

Abstract

This study aims to examine the relationship between vocational future concerns and stress coping mechanisms among senior students Faculty of Sports Sciences. The research universe comprises senior students enrolled at the Faculty of Sports Sciences at Yozgat Bozok University. The sample consists of 184 students from the same faculty who voluntarily participated in an online survey conducte. Information about the characteristics of sports science students was obtained through the “Personal Information Form”. “Vocational Future Anxiety Scale” and “Coping with Stress Scale” were used to determine the professional future anxiety and stress coping levels of senior sports science students. SPSS Statistic 22.0 package program was used in the analysis of the data obtained in the research. Frequency and percentage analysis regarding demographic characteristics were used. As a result of the analysis made; The data showed normal distribution. When looking at the professional future anxiety levels of senior sports science students; There is a statistically significant difference according to the variables of gender, do you find yourself successful and are you preparing for KPSS (p<0.05). There is no statistically significant difference according to the variable of which department you are studying (p>0.05). When looking at the stress coping levels of senior sports science students, there is a statistically significant difference according to the variables of gender, which department you are studying in, do you consider yourself successful and are you preparing for KPSS (p <0.05). In conclusion; It was concluded that the future anxiety levels of senior sports science students were at a medium level. It was concluded that the stress coping levels of final year sports science students were at a medium level. Students studying in the field of sports sciences think that they will not be appointed after graduation, have difficulties in finding a job due to limited job opportunities, cannot earn financial income due to these situations, cannot fulfill their responsibilities and experience financial difficulties, which leads to anxiety about the future and is thought to create stress in students. In cooperation with universities, it is recommended to provide employment opportunities for graduating students, to improve their living conditions and to create environments where they can practice their profession.

References

  • Ağaoğlu, Y. S., Eker, H., & Ağaoğlu, S. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kariyer algılamalarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 283–296.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283–299.
  • Aksoy, B. N., & Taştan, N. (2023). Beliren yetişkinlikte kimlik gelişimi: stresle başa çıkma becerilerinin yordayıcılığı. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 309–334.
  • Aksoy, D., & Sayın-Temur, C. (2023). Basketbol antrenörlerinin stresle başa çıkma tarzlarının incelenmesi. Spor ve Bilim Dergisi, 1(2), 54–74.
  • Altuntaş, E. (2003). Stres yönetimi. Alfa Basım Yayın.
  • Araç, İ. E., & Cihan, B. B. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 81–92.
  • Arı, E., & Yılmaz, V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 905–931.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115–127.
  • Çetinkaya, T. (2015). Takım sporlarında sporcu kimliği ve sürekli sportif kendine güven ilişkisi [Yayınlanmamış Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Cihan, F. G., Kutlu, R., & Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyleri. JAREM, 7(3), 122–127. https://doi.org/10.5152/jarem.2017.1321
  • Demir, F. B., Demirbaş, İ., & Ulukaya Öteleş, Ü. (2023). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının gelecek kaygılarının belirlenmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 11(30), 39–53. https://doi.org/10.52528/genclikarastirmalari.1271105
  • Doğan, B., & Eser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemleri: Nazilli MYO örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 29–39.
  • Doğan-Laçin, B. G., & Yalçın, İ. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejilerinin bilişsel esnekliği yordama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 358–371. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037424
  • Doğru, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin stres, stresle başa çıkma tarzları ve sosyal destek değişkenleri bakımından incelenmesi [Yayınlanmamış Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71–84.
  • Dursun, S., & Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373–388.
  • Ergin, A., Uzun, S. U., & Topaloğlu, S. (2016). Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı ve mesleki kaygı düzeyleri ve bunları etkileyen etkenler. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 3(3), 16–21.
  • Geylani, M., & Çiriş-Yıldız, C. (2022). Üniversite öğrencilerinde gelecek kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 284–300. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330
  • Güçlü, N. (2001). Stres yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91–109.
  • Güldü, Ö. (2023). Afet bilinci ve stresli durumlarla başa çıkma arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Afet ve Risk Dergisi, 6(3), 638–658. https://doi.org/10.35341/afet.1286918
  • Kara, Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stillerinin stresle başa çıkma tarzları ve çatışma eylem stillerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Karaca, E. (2011). Öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavı’na (KPSS) yönelik tutumları. Akademik Bakış Dergisi, 23, 1–18.
  • Karaman, S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, L. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinde işsizlik kaygısı ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Kaya, M., & Varol, K. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 31–63.
  • Koca Ballı, A. İ., & Kılıç, K. C. (2016). Stresle başa çıkma yöntemleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 273–286.
  • Koçak, V. Ç., & Çolak, S. (2023). Kadın hentbolcularda sporcu öz yeterliliği ve stresle başa çıkma ilişkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 231–247.
  • Kömür, B. E. (2018). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ile stresle başa çıkma becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Mayda, A. S., Yılmaz, M., Bolu, F., Deler, M., Demir, H., Doğru, M., Ekici, E., Fırat, A., & Guksu, S. (2014). Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4, 7–13.
  • McKay, M., & Fanning, P. (2005). Özgüven: Özgüveninizi ortaya koymak, geliştirmek ve korumak için kanıtlanmış teknikler (F. G. Atay, Çev.). Arkadaş Yayınevi.
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Hitit Üniversitesi.
  • Nartgün, Ş. S. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47–58.
  • Önen, A. S. (2012). Öğretmen adaylarının kişilik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi EFD, 42(42).
  • Özdemir, A. R., et al. (2002). Beden eğitimi bölümü öğrencilerinin benlik kavramları. Uludağ Üniversitesi EFD, 15(1), 288–310.
  • Özkubat, S., & Çakmak, A. (2017). Stresle başa çıkma yöntemleri. Akademik Bakış Dergisi, 64, 286–295. Savcı, M., & Aysan, F. (2014). Algılanan stres ve başa çıkma stratejileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 44–56.
  • Şahin, N. H. (1994). Stresle başa çıkma: Olumlu bir yaklaşım. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Şanlı-Kula, K., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi SBED, 13(33), 227–242.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Çevrimiçi sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünal, S. (2021). Sosyal medya bağımlılığı ve stresle başa çıkma [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği ve motivasyon kaynakları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33–46.
  • Yıldız, E. E. (2018). Üniversite öğrencilerinin umutları ve kaygı düzeyleri [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Ufuk Üniversitesi.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güngör Güzeler, E., Pektaş, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin kaygi düzeyinin belirlenmesi: bir örnek çalişma. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 16-26. https://doi.org/10.17339/ejovoc.82823
  • Yiğit, R. (2012). Benlik saygısı ve stresle başa çıkma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir EFD, 13(1), 61–75.
  • Zuardi, A. W., Prota, Fdel, G., & Del-Ben, C. M. (2008). Reduction of the anxiety of medical students after curricular reform. Revista Brasileira Psiquiatria, 30, 136–138. https://doi.org/10.1590/S1516-44462008005000006
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Berzan Şimşek 0000-0003-2264-538X

Nevzat Dinçer 0000-0003-2415-9449

Alpaslan Kartal 0000-0003-1567-6276

Publication Date September 30, 2025
Submission Date February 22, 2025
Acceptance Date August 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Şimşek, B., Dinçer, N., & Kartal, A. (2025). Investigation of the Relationship Between Vocational Future Anxiety and Cope With Stress of Final Year Students of the Faculty of Sports Sciences. Journal of Sport for All and Recreation, 7(3), 363-373. https://doi.org/10.56639/jsar.1645076

Creative Commons Lisansı

Articles published by Journal Sports for All and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.