Research Article
BibTex RIS Cite

Application of direct instruction model in teaching swimming to university students

Year 2025, Volume: 7 Issue: 3, 529 - 538, 30.09.2025

Abstract

Purpose: This study aimed to determine the level of development of university students' swimming skills with the direct instruction model (DIM) and whether the model would enhance the learning process. Method: Data were collected through student diaries, field notes, and a semi-structured interview technique developed by the researcher. The data were coded as fear of water, swimming skills, part-to-whole, feedback, student motiva-tion, and skill repetitions. Data were analyzed with MAXQDA 2020 analysis program. Results: According to the findings of the study, it was seen that students overcame their fear of water, their swimming skills improved, and permanent learning was achieved by repeating the previous learning. Discussion/Conclusion: Based on the findings obtained in the study, it can be recommended to use the DIM by taking into account the factors affecting success (learning) in groups who know how to swim and those who do not know how to swim.

References

  • Alcala, D. H., & Garijo, A. H. (2017). Teaching game for understanding: A comprehensive approach to promote student’s motivation in physical education. Journal of Human Kinetics, 59, 17–27.
  • Altay, F. (2017). Doğrudan öğretim modeli. In A. D. Mirzeoğlu (Ed.), Model temelli beden eğitimi öğretimi (1. Baskı, s. 29–49). Spor Yayınevi ve Kitapevi.
  • Alptekin, S. (2012). Sosyal becerilerin zihinsel engelli öğrencilere doğrudan öğretim yaklaşımıyla öğretimi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 1–19. https://doi.org/10.7822/egt92
  • Mirzeoğlu, A. D. (2017). Doğrudan öğretim modeli. In A. D. Mirzeoğlu (Ed.), Model temelli beden eğitimi öğretimi (1. Baskı, s. 29–49). Spor Yayınevi ve Kitapevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (32. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Corrine, C. (2020). Nitel araştırmaya giriş (6. Baskı; Çev. A. Ersoy & P. Yalçınoğlu). Anı Yayıncılık.
  • Carluccio, I. D., Zulli, S., Mariani, A. M., & Viscione, I. (2019). Effortless swimming and movement development in childhood. Journal of Human Sport and Exercise, 14(4), 830–834.
  • Çelebi, Ş. (2008). Yüzme antrenmanı yaptırılan 9–13 yaş grubu ilköğretim öğrencilerinde vücut yapısal ve fonksiyonel özelliklerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Çıkılı-Soylu, D., Dağseven-Emecen, D., & Yıkmış, A. (2019). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere fen konularının öğretiminde doğrudan öğretim yöntemi ile şematik düzenleyiciyle öğretim yönteminin karşılaştırılması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 1–25. https://doi.org/10.23863/kalem.2019.118
  • Çelebi, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde görsel geri bildirim etkinlikleriyle gerçekleştirilen bütün öğretiminin sesli okuma becerisine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Dedemli, S. (2021). Rekreaktif amaçlı yüzme sporu yapan 8–14 yaş arası çocukların mutluluk, boş zaman tutumu ve yaşam tatmin düzeylerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Dereli, A. B. (2023). MAXQDA: Yaratıcı veri analizi üzerine notlar. İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 149–152. https://doi.org/10.53495/e-kiad.1319405
  • Ekicioğlu, M. S. (2023). Yüzme sporuyla ilgilenen bireylerin yaşam kalite ve spora bağlılık düzeyinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi.
  • Erol, N. (2024). Doğrudan ve dolaylı geri bildirimin yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Gökhan, İ., Kürkçü, R., & Devecioğlu, S. (2011). Yüzme egzersizinin solunum fonksiyonları, kan basıncı ve vücut kompozisyonu üzerine etkisi. Journal of Clinical and Experimental Investigations, 2(1), 35–41. https://doi.org/10.5799/ahinjs.01.2011.01.0207
  • Hannula, D., & Thornton, N. (Eds.). (2011). The swim coaching bible. Human Kinetics.
  • Han, Y., Bin Syed Ali, S. K., & Ji, L. (2022). Feedback for promoting motor skill learning in physical education: A trial sequential meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(22), 2–18.
  • Hızarcı, A. (2021). 12 yaş kız- erkek yüzücülere uygulanan kara ve havuz antrenmanlarının seçilmiş antropometrik ölçümlere ve 50 metre serbest stil derecelerine etkilerinin araştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • İlhan, G., Tutar, M., & Kale, M. (2024). 7–10 yaş grubu çocuklarda yüzme antrenmanlarına ek olarak yapılan kara antrenmanlarının serbest ve sırtüstü stil yüzme performansına etkileri. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism, Recreation and Sports Sciences (ATRSS), 7(1), 226–238.
  • Jones, R., Marshall, S., & Peters, D. (2010). Can we play games now? The intrinsic benefits of TGfU. European Journal of Physical and Health Education, 42(2), 57–63.
  • Keşke, A. G., & Gürsel, F. (2015). Modele dayalı uygulamada beden eğitimi öğretmenini güçlendiren ve yavaşlatan öğeler. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 73–82. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000271
  • Kozloff, M. A., LaNunziata, L., & Cowardin, J. (1999). Direct instruction in education. https://www.beteronderwijsnederland.nl/files/active/0/Kozloff%20e.a.%20DI.pdf
  • Layne, T. E., Irwin, C. C., Pharr, J. R., & Irwin, R. L. (2020). Factors impacting swimming participation and competence: A qualitative report. International Journal of Aquatic Research and Education, 12(4), 1–26. https://doi.org/10.25035/ijare.12.04.10
  • Mashud, Warni, H., Putra, M. F. P., Haris, M. A., Samodra, Y. T. J., Tantri, A., Kristiyandaru, A., & Suryadi, D. (2023). Integrating the project-based learning and the inclusive teaching style: An innovation to improve freestyle swimming skills. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 11(5), 956–964.
  • Magliaro, S. G., Lockee, B. B., & Burton, J. K. (2005). Direct instruction revisited: A key model for instructional technology. Educational Technology Research and Development, 53(4), 41–55.
  • Mıyaç, M., & Göktepe, M. (2023). Düzenli yüzme eğitimi alan bireylerin yaş değişkenine göre sakatlanma risklerinin belirlenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, Özel Sayı(1), 530–543. https://doi.org/10.5281/zenodo.10031023
  • Misimi, F., Kajtna, T., Misimi, S., & Kapus, J. (2020). Development and validity of the fear of water assessment questionnaire. Frontiers in Psychology, 11, 1–9.
  • Numanoğlu, H. (2020). Rekreatif amaçlı yüzme havuzuna giden bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Oh, S., Licari, M., Lay, B., & Blanksby, B. (2011). Effects of teaching methods on swimming skill acquisition in children with developmental coordination disorder. International Journal of Aquatic Research and Education, 5(4), 432–448.
  • Olaves, J., Aly, E. R., Allen, A. N. B., & Okeke, M. (2019). Perceptions and motivation toward water safety and aquatic activities in college students. International Journal of Aquatic Research and Education, 12(1), 1–15.
  • Özdoğru, K. (2018). 10–12 yaş grubu erkek yüzücülerde 8 haftalık dinamik kor antrenmanının bazı motorik özellikler ile 100 m karışık stil yüzme performansına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar (1. Baskı). Anı Yayıncılık. Sevilmis, A., & Yıldız, Ö. (2022). Focus groups: A practical guide for sport education research. International Journal of Recreation and Sport Science, 6(1), 33–43. https://doi.org/10.46463/ijrss.1161584
  • Stager, J. M., & Tanner, D. A. (2005). Swimming (2nd ed.). Department of Kinesiology Indiana University Bloomington, IN, USA: Blackwell Science Ltd.
  • Soydan, S. (2006). 12–14 yaş grubu bayan sporcularda klasik ve vücut ağırlığıyla yapılan 8 haftalık kuvvet antrenmanlarının 200 m serbest yüzmedeki geçiş derecelerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Sönmez, H. O. (2021). Bireyselleştirilmiş öğretim modelinin serbest stil yüzme becerilerinin öğrenimine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
  • Sural, V., & Savaş, S. (2017). Farklı öğretim yöntemleriyle işlenen basketbol dersinin öğrencilerin psikomotor erişi düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 345–360.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117–140. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227323
  • Üçal, G. (2019). Geleneksel yaklaşım ve doğrudan öğretim modelinin ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin bilişsel süreçlere etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Yawer, F. A., & Saadoun, D. A. (2023). The impact of the educational modeling strategy using the direct teaching method in acquiring the skillful performance of free swimming for ages (10–12) years. Journal of Sports Science and Nutrition, 4(1), 19–23. https://dx.doi.org/10.33545/27077012.2023.v4.i1a.140
  • Yenibertiz, S. (2019). Bireyselleştirilmiş öğretim modelinin voleybol becerilerinin öğrenilmesine ve tutuma etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Uygulamalı Birimler Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıkılmaz, H. (2019). Yüzme havuzu kullanıcılarının memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi ve yaşam kalitelerinin incelenmesi [Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi]. Bozok Üniversitesi.
  • Yurtçiçek, S., Hotun Şahin, N., & Miral, M. (2018). Fiziksel aktivite engelleri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(71), 396–404.
  • Wallhead, T. L., & Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students’ motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23(1), 4–18. https://doi.org/10.1123/jtpe.23.1.4
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşe Feray Özbal 0000-0002-2541-5988

Kerim Balıbey 0009-0008-3052-4071

Publication Date September 30, 2025
Submission Date June 19, 2025
Acceptance Date September 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Özbal, A. F., & Balıbey, K. (2025). Application of direct instruction model in teaching swimming to university students. Journal of Sport for All and Recreation, 7(3), 529-538. https://doi.org/10.56639/jsar.1723449

Creative Commons Lisansı

Articles published by Journal Sports for All and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.