It is a difficult problem for autonomous mobile robots to plan the path from the starting point to the target point without hitting the obstacles in an environment with obstacles. For this purpose, heuristic optimization algorithms developed to find the way from the starting point to the target point and not to hit the obstacles are used. In this study, the comparison of the robot's performance in various path planning problems is discussed by using some algorithms that solve the robot's path planning problem in a certain area. For this purpose, the performances of Differential Enhancement Algorithm (DE), Particle Swarm Optimization Algorithm (PSO), Gray Wolf Optimization Algorithm (GWO) and Ant Lion (ALO) algorithms in the same and different handicapped environments were compared. In the comparison results, it is seen that these algorithms plan a suitable road route that does not hit the obstacle and the algorithms produce competitive results. When the performance results of the algorithms in the environments with the same and different shaped obstacles are examined, it is evaluated that close results are obtained. Although it is seen that increasing the number of obstacles causes a decrease in the performance of the algorithms in path planning, it is evaluated that the algorithms reach the required optimum performance in an average number of repetitions (between 5 and 10 repetitions).
Otonom mobil robotların, engellerin olduğu bir ortamda engellere çarpmadan başlangıç noktasından hedef noktaya kadar olan yolu planlaması zor bir problemdir. Bu amaçla, başlangıç noktasından hedef noktaya giden yolu bulmak ve engellere çarpmamak için geliştirilen metasezgisel optimizasyon algoritmaları kullanılmaktadır. Bu çalışmada, robotun belirli bir alanda yol planlama problemini çözen bazı algoritmalar kullanılarak robotun çeşitli yol planlama problemlerindeki performansının karşılaştırılmasına değinilmiştir. Bu amaçla Diferansiyel Geliştirme Algoritması (DE), Parçacık Sürüsü Optimizasyon Algoritması (PSO), Gri Kurt Optimizasyon Algoritması (GWO) ve Karınca Aslanı (ALO) algoritmalarının aynı ve farklı engelli ortamlardaki performansları karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonuçlarında bu algoritmaların engele çarpmayan uygun bir yol güzergahı planladıkları ve algoritmaarın rekabetçi sonuçlar ürettikleri görülmektedir. Algoritmalar aynı ve farklı şekilli engellerin olduğu ortamlardaki performas sonuçları incelendiğinde yakın sonuçlar elde edildiği değerlendirilmiştir. Engellerin sayısının artırılması algoritmaların yol planlamada performans düşmesine neden olduğu görülmekle beraber ortalama bir tekrar sayısında (5 ve 10 tekrar arası) algoritmaların gerekli optimum performansa ulaştıkları değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Artificial Intelligence (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | June 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 008 |