In this study, detailed information about heavy tailed distributions and the )ts sub-classes are revieved and the
conditions necessary for any distribution to belonging to one of these special classes of distributions are
explained. It is showed that how the ruin probabilities of a risk process that includes heavy tailed claim severity
amounts, can be calculated with theoretical justifications. An application is provided by using compulsory
traffic insurance data in Turkey in Matlab programming language. It is investigated if the loss severities can be
categorized under the heavy-tailed distribution and also the relevant sub-categorized of the distribution is
determined,too. Moreover, ruin probabilities are calculated in terms of different initial surplus and safety
factors by analyzing the risk process for this particular time.
Bu
çalışmada, hasar tutarlarının
kalın kuyruklu dağılım
yapısına
uyup uymadığı, bu dağlım
yapısının
koşulları incelenerek
araştırılmıştır. Kalın kuyruklu dağılım
yapısına
sahip risklerin, risk süreci ve iflas olasılıkları
üzerindeki etkisi teorik ispatlar eşliğinde
açıklanmaya çalışılmıştır.
Matlab yazılımında
geliştirilen program
sayesinde, Türkiye Trafik Sigortası veri
kümesi kullanılarak, hasar
büyüklüklerinin kalın kuyruklu dağılıma
uyup uymadığı sorgulanmış
, uyması halinde ise hangi
alt sınıfa
dahil olduğu araştırılmıştır.
Ayrıca belirlenen dönem
için risk süreci incelemesi yapılarak,
çeşitli sermaye miktarı
ve güvenlik yükleme faktörlerine bağlı olarak iflas olasılıkları hesaplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 2 |