Abstract
Yapısal eşitlik modelleri (YEM), doğrudan ölçülemeyen veya gözlenemeyen ancak gösterge değişkenleri aracılığıyla ölçülebilen gizil değişkenler veya kavramlar arasındaki ilişkileri inceleyen ve yol analizi, faktör analizi ve çoklu regresyon modellerinin bir modelde birleştirilip sentezlenmesinden doğmuş bir istatistiksel yöntemdir. Çoklu grup uygulamaları YEM çalışmalarında oldukça sık kullanılan bir analiz çeşididir. Bu tip uygulamalar, bir modelin ister ölçme modeli ister gizil değişkenlerle yol analizi olsun birden fazla grupta test edilmesine olanak sağlar. Gruplar arası karşılaştırma çalışmalarında, bir grupta geliştirilmiş olan bir ölçeğin faktör yapısının bir başka grup ya da gruplarda aynı olup olmadığı çoklu grup doğrulayıcı faktör analizinden yararlanılarak araştırılabilir. Uluslararası öğrenci değerlendirme programı 15 yaşındaki öğrencilerin (Programme for International Student Assessment, PISA), matematik, fen bilimleri ve okuma becerilerini değerlendirebilmek için üçer yıllık dönemler halinde gerçekleştirilen bir projedir. PISA 2003'e katılan 41 ülke arasında matematik alanında en yüksek başarı puanı Hong Kong-Çin'indir. Türkiye ise genel matematik başarısında yaklaşık 34. sırada gelmektedir. PISA 2003 projesinde, öğrencilerin matematikte öğrenme stratejileri modelinin (a)Ezberleme, tekrar stratejileri, (b)Bilgilerini geliştirme, zenginleştirme stratejileri ve (c)Denetim- kontrol stratejilerinden meydana gelen üç faktörlü bir ölçme modeli olduğu varsayılmaktadır. Bu çalışmada, PISA 2003 projesinden elde edilen veriler kullanılarak çoklu grup doğrulayıcı faktör analiziyle Türkiye ve Hong Kong-Çin 'deki öğrencilerin matematik öğrenme stratejileri için ölçme modellerinin karşılaştırılması amaçlanmaktadır.