Research Article
BibTex RIS Cite

KORE’NİN ESKİ KAYNAKLARINDA GÖRÜLEN GEYİK MOTİFİNİN ANLAMI

Year 2004, Volume: 1 Issue: 1, 171 - 178, 30.06.2004

Abstract

Bugüne kadar yapılan araştırmalar Kore kültürünün Altay kültürleri ile bağlantılı olduğunu göstermektedir. Bazı halk edebiyatı ürünlerinden elde edilen veriler de bu tezi doğrulamaktadır. Kore kültür ve edebiyatında sıkça görülen kutsal geyik motifi de bunlardan biridir. Tarihi ve kültürel birçok kaynakta görülen bu motif içerdiği şamanist unsurlar ve kutsallık gibi yönleri bakımından Altay kültüründeki karşılıklarıyla tam bir paralellik sergilemektedir. Ayrıca çeşitli mezarlardan çıkarılan buluntular ve mağara resimleri de bu benzerliği desteklemektedir. Bütün bunların ışığında Kore ve Altay Kültürlerinin tarihin eski dönemlerinden beri birbirleriyle çok yakın bir bağlantı içerisinde olduklarını söylemek doğru olacaktır.

References

  • Cho, Woong (1995), İyagi Mokkoji (Hikayelerin Toplamı), Seoul.
  • Choi, Han-Woo (1994), “Note on Some Title of Paekje”, Altai Hakpo, Seoul.
  • Çoruhlu, Yaşar (1999), Türk Mitolojisinin ABC’si, İstanbul: 155, 168-169.
  • Diószegi, V. and Hoppál, M (1998), Shamanism in Siberia , Seoul : 295, 351.
  • Eberhard, Wolfram (2000), Çin Simgeleri Sözlüğü, İstanbul.
  • Eliade, Mircea (1992), Shamanısm-Archaic Techniques of Ecstasy (çev. Lee, Yungi), Seoul : 151, 153, 182-189, 420-421. Goryeosa Goryeo Tarihi (高麗史) 94, Yeoljeon (列傳) 7, Seo-Hi (徐熙)
  • Hyeon, Yong-Jun and Kim, Yeong-Don (1981), KoreGubimunhakdaegye (韓國口碑文學大系 Kore Halk Edebiyatı Ansiklopedisi) 9-2 427- 430; 668-670, Seoul.
  • Ikeda Hiroko (1961), “Relationship between Japanese and Korean folktales” International Kongreβ der Volkserzählugsforscher in Kiel und Kopenhagen, serie zu Fabula, Vol.2. Vorträund Reterate Walter De Gruyter & C, Berlin: 118-123.
  • İlyeon, Samgukyusa (三國遺事), Birinci Kitap Kral, Hyeokgeose (朴赫居世) Babı., Kim, Alci (金閼智) Babı.; Dördüncü Kitap Gwichukjesa (歸竺諸師) Babı.
  • Jo, Beop-Jong (1998), “Cheongsanbyeolgok’e Natanan Sae wa Saseum eui Hanguk Godae Jonggyomunhwajeok Jeontong (Cheongsanbyeolgok’daki
  • Kim, Bu-Sik, Samguksagi (三國史記), Goguryeobongi (高句麗本紀), Dongmyeong Wang (Kral Dongmyeong Babı. 東明聖王).
  • Kim, Hyo-Joung (2002), “Bir Kore Halk Hikayesindeki Geyik Motifi Üzerine”, International Journal of Central Asian Studies vol.7, Seoul : 87-92.
  • Kim, Hyo-Joung (2004), “Baraba Türklerinin Jestey Möngö Masalındaki Mitolojik Motifler Üzerine”, Bilig, Kış / 2004, Sayı: 28, Ahmet Yesevi Universitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, Ankara: 43-57.
  • Kim, Jong-Dae (2001), 33 gaji Dongmul ro Bon Uri Munhak eui Sangjing Segye (33 tane Hayvan Motifinde Kore Edebiyatının Sembol Dünyası), Dareunsesang, Seoul : 148-149, 187, 245-248.
  • Lee, Gyu-Bo, Donggukisanggukjip (東國李相國集) 3, Dongmyeong Wang ( Kral Dongmyeong Babı.東明王篇).
  • Ögel, Bahaeddin (1989), Türk Mitolojisi I, TTK, Ankara : 573.
  • Ögel, Bahaeddin (1991), Türk Kültürü Tarihine Giriş 9, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara : 242, 244, 261.
  • Ögel, Bahaeddin (1995), Türk Mitolojisi II, TTK, Ankara : 104.
  • Pai, Won-Ryong (1993), Namukkun gwa Seonyeo Seolhwa Yeongu (Oduncu ile Peri Kızı Halk hikayesinin İncelemesi), Seoul : 14.
  • Seydof, M. (1982) “Altın Muharib’in Soy-Etnik Talihi Hakkında” (çev. Yavuz Akpınar), Kardaş Edebiyatlar, Sayı 2: 30-32, Erzurum.
  • Sejongsillokjiriji (世宗實錄地理誌) II, Jeonseol (傳說 Hikaye) 4 İnmuljo (人物 Kişi)
  • Sejongsillok (世宗實錄) Kitap 3, Kitap 14
  • Tài-píng guăng-jì (太平廣記 480)
  • William A. S.(1960), Encyclopaedia of Chinese Symbolism and Art Motifs, New York.
  • 陶陽 ∙ 鍾秀 (1989), 中國創世神話, 上海人民出版社, 上海.
Year 2004, Volume: 1 Issue: 1, 171 - 178, 30.06.2004

Abstract

References

  • Cho, Woong (1995), İyagi Mokkoji (Hikayelerin Toplamı), Seoul.
  • Choi, Han-Woo (1994), “Note on Some Title of Paekje”, Altai Hakpo, Seoul.
  • Çoruhlu, Yaşar (1999), Türk Mitolojisinin ABC’si, İstanbul: 155, 168-169.
  • Diószegi, V. and Hoppál, M (1998), Shamanism in Siberia , Seoul : 295, 351.
  • Eberhard, Wolfram (2000), Çin Simgeleri Sözlüğü, İstanbul.
  • Eliade, Mircea (1992), Shamanısm-Archaic Techniques of Ecstasy (çev. Lee, Yungi), Seoul : 151, 153, 182-189, 420-421. Goryeosa Goryeo Tarihi (高麗史) 94, Yeoljeon (列傳) 7, Seo-Hi (徐熙)
  • Hyeon, Yong-Jun and Kim, Yeong-Don (1981), KoreGubimunhakdaegye (韓國口碑文學大系 Kore Halk Edebiyatı Ansiklopedisi) 9-2 427- 430; 668-670, Seoul.
  • Ikeda Hiroko (1961), “Relationship between Japanese and Korean folktales” International Kongreβ der Volkserzählugsforscher in Kiel und Kopenhagen, serie zu Fabula, Vol.2. Vorträund Reterate Walter De Gruyter & C, Berlin: 118-123.
  • İlyeon, Samgukyusa (三國遺事), Birinci Kitap Kral, Hyeokgeose (朴赫居世) Babı., Kim, Alci (金閼智) Babı.; Dördüncü Kitap Gwichukjesa (歸竺諸師) Babı.
  • Jo, Beop-Jong (1998), “Cheongsanbyeolgok’e Natanan Sae wa Saseum eui Hanguk Godae Jonggyomunhwajeok Jeontong (Cheongsanbyeolgok’daki
  • Kim, Bu-Sik, Samguksagi (三國史記), Goguryeobongi (高句麗本紀), Dongmyeong Wang (Kral Dongmyeong Babı. 東明聖王).
  • Kim, Hyo-Joung (2002), “Bir Kore Halk Hikayesindeki Geyik Motifi Üzerine”, International Journal of Central Asian Studies vol.7, Seoul : 87-92.
  • Kim, Hyo-Joung (2004), “Baraba Türklerinin Jestey Möngö Masalındaki Mitolojik Motifler Üzerine”, Bilig, Kış / 2004, Sayı: 28, Ahmet Yesevi Universitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, Ankara: 43-57.
  • Kim, Jong-Dae (2001), 33 gaji Dongmul ro Bon Uri Munhak eui Sangjing Segye (33 tane Hayvan Motifinde Kore Edebiyatının Sembol Dünyası), Dareunsesang, Seoul : 148-149, 187, 245-248.
  • Lee, Gyu-Bo, Donggukisanggukjip (東國李相國集) 3, Dongmyeong Wang ( Kral Dongmyeong Babı.東明王篇).
  • Ögel, Bahaeddin (1989), Türk Mitolojisi I, TTK, Ankara : 573.
  • Ögel, Bahaeddin (1991), Türk Kültürü Tarihine Giriş 9, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara : 242, 244, 261.
  • Ögel, Bahaeddin (1995), Türk Mitolojisi II, TTK, Ankara : 104.
  • Pai, Won-Ryong (1993), Namukkun gwa Seonyeo Seolhwa Yeongu (Oduncu ile Peri Kızı Halk hikayesinin İncelemesi), Seoul : 14.
  • Seydof, M. (1982) “Altın Muharib’in Soy-Etnik Talihi Hakkında” (çev. Yavuz Akpınar), Kardaş Edebiyatlar, Sayı 2: 30-32, Erzurum.
  • Sejongsillokjiriji (世宗實錄地理誌) II, Jeonseol (傳說 Hikaye) 4 İnmuljo (人物 Kişi)
  • Sejongsillok (世宗實錄) Kitap 3, Kitap 14
  • Tài-píng guăng-jì (太平廣記 480)
  • William A. S.(1960), Encyclopaedia of Chinese Symbolism and Art Motifs, New York.
  • 陶陽 ∙ 鍾秀 (1989), 中國創世神話, 上海人民出版社, 上海.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of History
Journal Section Research Article
Authors

Hyo-joung Kim This is me

Publication Date June 30, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kim, H.-j. (2004). KORE’NİN ESKİ KAYNAKLARINDA GÖRÜLEN GEYİK MOTİFİNİN ANLAMI. Journal of Turkic Civilization Studies, 1(1), 171-178.

Journal of Turkic Civilization Studies © 2022 by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International

   

Journal of Turkic Civilization Studies by TUAUM is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1