Research Article
BibTex RIS Cite

TURİSTLERİN GASTRONOMİ DENEYİMLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 256 - 269, 08.09.2021

Abstract

Bu çalışmada Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin gastronomi deneyimlerinin turistlerin demografik özelliklerine göre belirlenmesi amaçlanmaktadır. Milenyumla birlikte giderek artan uluslararası varışlar, farklı nitelikteki birçok alternatif turizm çeşidinin de gelişiminde önemli bir rol oynamıştır. Gastronomi turizmi son yıllarda bu gelişmelerle paralellik gösteren bir artış trendi yakalamıştır. Özellikle benzersiz ve otantik turistik deneyimlere olanak sağlaması, gastronomi turizminin son yıllarda yaşadığı pozitif gelişmelerin en önemli nedenlerinden biridir. Bu durum gastronomi turizmi açsından turist deneyimlerinin belirleyici bir role sahip olmasını beraberinde getirmektedir. Bu anlamda destinasyonlar ve araştırmacılar turistlerin gastronomi deneyimlerini etkileyen faktörlere yönelik çalışmalara ağırlık vermektedir. Turistlerin gastronomi deneyimlerinin arz kaynaklı faktörlerinin yanında, talep kaynaklı faktörleriyle ilgili yapılan bu tür çalışmaların literatüre önemi katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmanın saha araştırması sürecinde nicel araştırma yöntemi kullanılmış ve anket yardımıyla veriler elde edilmiştir. Türkiye’de gastronomi deneyimine sahip yerli ve yabancı turistlerden kolayda örnekleme yöntemi yardımıyla veriler toplanmıştır. Bu kapsamda toplam 304 turistten elde edilen veriler analize dâhil edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre Türkiye’yi ziyaret eden turistler gastronomi deneyimlerine ilişkin olumlu bir tutuma sahiptir. Ayrıca, turistlerin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir durumu ve Türkiye’yi ziyaret etme sıklığı gibi demografik ve betimleyici özelliklerinin gastronomi deneyimleriyle ilgili görüşlerini etkilediği tespit edilmiştir.

References

  • Adongo, A. C., Anuga, S. W. ve Dayour, F. (2015). Will they tell others to taste? International tourists' experience of Ghanaian Cuisines. Tourism Management Perspectives, 15, 57-64.
  • Akyürek, S. & Kutukız, D. (2020). Gastro Turistlerin Deneyimleri: Gastronomi Turları Kapsamında Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
  • Alonso, A. D., & Liu, Y. (2011). The potential for marrying local gastronomy and wine: The case of the ‘fortunate islands’. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 974-981.
  • Altınel, H., (2014). Menu Yönetimi ve Menu Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ateljevic, I. (2000). Circuits of tourism: Stepping beyond the ‘production/consumption’ dichotomy. Tourism Geographies, 2(4), 369–388.
  • Batat, W. (2020). Pillars of sustainable food experiences in the luxury gastronomy sector: A qualitative exploration of Michelin-starred chefs’ motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 1-12, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102255
  • Birdir, K., & Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2014). Culinary-gastronomic tourism–a search for local food experiences. Nutrition & Food Science. 44(4), 989-1011
  • Boyne, S., & Hall, D. (2004). Place promotion through food and tourism: Rural branding and the role of websites. Place Branding, 1(1), 80-92.
  • Bukharov, I., & Berezka, S. (2018). The role of tourist gastronomy experiences in regional tourism in Russia. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(4), 449-457
  • Can, A. (2018). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Chuang, H. T. (2009). The rise of culinary tourism and its transformation of food cultures: The National Cuisine og Taiwan. The Copenhagen Journal of Asian Studies, 27(2), 84-108.
  • Corigliano, M. A. (2002). The Route to Quality: Italian Gastronomy Networks in Operation. (Eds.) A. M. Hjalager and G. Richards, İçinde Tourism and Gastronomy, (s. 166-185). London: Routlendge Publishing.
  • Çağlı, I. B. (2012). Türkiye'de yerel kültürün turizm odaklı kalkınmadaki rolü: Gastronomi turizmi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Du Rand, G. E., & Heath, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current issues in tourism, 9(3), 206-234.
  • Everett, S., & Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: A case study of Cornwall, South West England. Journal of sustainable tourism, 16(2), 150-167.
  • Fields, K. (2002). Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors. (Eds.) A. M. Hjalager and G. Richards, İçinde Tourism and Gastronomy, (s. 50-64). London: Routlendge Publishing.
  • Green, G. P., & Dougherty, M. L. (2008). Localizing linkages for food and tourism: Culinary tourism as a community development strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Hall, M., Mitchell, R., (2005). Gastronomic tourism: comparing food and wine tourism experiences, M. Novelli (Ed.), İcinde Niche Tourism, (ss. 89-100), Contemporary Issues, Trendsand Cases,
  • Hillel, D., Belhassen, Y., & Shani, A. (2013). What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli Negev. Tourism Management, 36, 200-209.
  • Işkın, M. (2021). Turistlerin Demografik Özelliklerinin Gastronomi Turizmi Arz Kaynaklarını Değerlendirmedeki Rolü. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(1), 45-60.
  • Işkın, M., & Sarıışık, M. (2020). Türkiye’nin Gastronomi Turizmi Arz Kaynaklarının Değerlendirilmesinde Turist Motivasyonlarının Rolü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), 3909-3930.
  • Kaşlı, M., Demirci, B., & Kement, Ü. (2014). Gastronomik Deneyimlerin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: Eskişehir Örneği. https://www.researchgate.net/profile/Baris-Demirci-3/publication/ 340540119, Erişim Tarihi: 15.08.2021
  • Kim, S., Park, E., Fu, Y., & Jiang, F. (2021). The cognitive development of food taste perception in a food tourism destination: A gastrophysics approach. Appetite, 165, 105310. https://doi.org/10.1016/j.appet.2021.105310
  • Kyriakaki, A., Zagkotsi, S., & Trihas, N. (2016). Gastronomy, Tourist Experience and Location. The Case Of The'greek Breakfast'. Tourismos, 11(3), 227-261
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi Turizminde Yerli Ziyaretçilerin Yöresel Yiyeceklere Yönelik Unutulmaz Deneyimlerinin Davranışsal Niyetleri Üzerine Etkisi: Seferihisar Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir
  • Özaltaş Serçek, G., & Serçek, S. (2015). Destinasyon markalaşmasında gastronomi turizmin yeri ve önemi. Journal of Tourism Theory and Research, 1(1), 22-40
  • Park, E., Muangasame, K., & Kim, S. (2021). ‘We and our stories’: constructing food experiences in a UNESCO gastronomy city. Tourism Geographies, 1-22. https://doi.org/10.1080/14616688.2021.1943701
  • Shenoy, S., (2005). Food Tourism and The Culinary Tourist. A Thesis Presented, Graduate School of Clemson University, USA.
  • Smith, S., & Costello, C. (2009). Segmenting visitors to a culinary event: Motivations, travel behavior, and expenditures. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(1), 44-67.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E., & Aras, S. (2016). Gastronomy in tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. M. Baloğlu (Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.

DETERMINING THE GASTRONOMY EXPERIENCES OF THE TOURISTS ACCORDING TO THEIR DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 256 - 269, 08.09.2021

Abstract

In this study, it is aimed to determine the gastronomic experiences of the tourists visiting Turkey according to the demographic characteristics. Increasing international arrivals with the millennium have played an important role in the development of many alternative tourism types of different nature. Gastronomy tourism has also caught an increasing trend in parallel with these developments in recent years. The fact that it provides unique and authentic touristic experiences is one of the most important reasons for the positive developments in gastronomy tourism in recent years. This situation brings with it that tourist experiences have a decisive role in terms of gastronomic tourism. In this sense, destinations and researchers focus on the factors that affect the gastronomic experiences of tourists. It is thought that such studies on demand-based factors as well as supply-based factors of gastronomic experiences of tourists will contribute to the literature. Quantitative research method was used in the field research process of the study and data were obtained with the help of a questionnaire. Data were collected from domestic and foreign tourists who have gastronomy experience in Turkey with the help of convenience sampling method. In this context, the data obtained from a total of 304 tourists were included in the analysis. According to the results of the research, tourists visiting Turkey have a positive attitude towards gastronomy experiences. In addition, it has been determined that demographic and descriptive characteristics of tourists such as age, gender, education level, income status and frequency of visiting Turkey affect their views on gastronomy experiences.

References

  • Adongo, A. C., Anuga, S. W. ve Dayour, F. (2015). Will they tell others to taste? International tourists' experience of Ghanaian Cuisines. Tourism Management Perspectives, 15, 57-64.
  • Akyürek, S. & Kutukız, D. (2020). Gastro Turistlerin Deneyimleri: Gastronomi Turları Kapsamında Nitel Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3319-3346.
  • Alonso, A. D., & Liu, Y. (2011). The potential for marrying local gastronomy and wine: The case of the ‘fortunate islands’. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 974-981.
  • Altınel, H., (2014). Menu Yönetimi ve Menu Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ateljevic, I. (2000). Circuits of tourism: Stepping beyond the ‘production/consumption’ dichotomy. Tourism Geographies, 2(4), 369–388.
  • Batat, W. (2020). Pillars of sustainable food experiences in the luxury gastronomy sector: A qualitative exploration of Michelin-starred chefs’ motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 1-12, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102255
  • Birdir, K., & Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2014). Culinary-gastronomic tourism–a search for local food experiences. Nutrition & Food Science. 44(4), 989-1011
  • Boyne, S., & Hall, D. (2004). Place promotion through food and tourism: Rural branding and the role of websites. Place Branding, 1(1), 80-92.
  • Bukharov, I., & Berezka, S. (2018). The role of tourist gastronomy experiences in regional tourism in Russia. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(4), 449-457
  • Can, A. (2018). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Chuang, H. T. (2009). The rise of culinary tourism and its transformation of food cultures: The National Cuisine og Taiwan. The Copenhagen Journal of Asian Studies, 27(2), 84-108.
  • Corigliano, M. A. (2002). The Route to Quality: Italian Gastronomy Networks in Operation. (Eds.) A. M. Hjalager and G. Richards, İçinde Tourism and Gastronomy, (s. 166-185). London: Routlendge Publishing.
  • Çağlı, I. B. (2012). Türkiye'de yerel kültürün turizm odaklı kalkınmadaki rolü: Gastronomi turizmi örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Du Rand, G. E., & Heath, E. (2006). Towards a framework for food tourism as an element of destination marketing. Current issues in tourism, 9(3), 206-234.
  • Everett, S., & Aitchison, C. (2008). The role of food tourism in sustaining regional identity: A case study of Cornwall, South West England. Journal of sustainable tourism, 16(2), 150-167.
  • Fields, K. (2002). Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors. (Eds.) A. M. Hjalager and G. Richards, İçinde Tourism and Gastronomy, (s. 50-64). London: Routlendge Publishing.
  • Green, G. P., & Dougherty, M. L. (2008). Localizing linkages for food and tourism: Culinary tourism as a community development strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Hall, M., Mitchell, R., (2005). Gastronomic tourism: comparing food and wine tourism experiences, M. Novelli (Ed.), İcinde Niche Tourism, (ss. 89-100), Contemporary Issues, Trendsand Cases,
  • Hillel, D., Belhassen, Y., & Shani, A. (2013). What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli Negev. Tourism Management, 36, 200-209.
  • Işkın, M. (2021). Turistlerin Demografik Özelliklerinin Gastronomi Turizmi Arz Kaynaklarını Değerlendirmedeki Rolü. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(1), 45-60.
  • Işkın, M., & Sarıışık, M. (2020). Türkiye’nin Gastronomi Turizmi Arz Kaynaklarının Değerlendirilmesinde Turist Motivasyonlarının Rolü. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4), 3909-3930.
  • Kaşlı, M., Demirci, B., & Kement, Ü. (2014). Gastronomik Deneyimlerin Tekrar Ziyaret Niyetine Etkisi: Eskişehir Örneği. https://www.researchgate.net/profile/Baris-Demirci-3/publication/ 340540119, Erişim Tarihi: 15.08.2021
  • Kim, S., Park, E., Fu, Y., & Jiang, F. (2021). The cognitive development of food taste perception in a food tourism destination: A gastrophysics approach. Appetite, 165, 105310. https://doi.org/10.1016/j.appet.2021.105310
  • Kyriakaki, A., Zagkotsi, S., & Trihas, N. (2016). Gastronomy, Tourist Experience and Location. The Case Of The'greek Breakfast'. Tourismos, 11(3), 227-261
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi Turizminde Yerli Ziyaretçilerin Yöresel Yiyeceklere Yönelik Unutulmaz Deneyimlerinin Davranışsal Niyetleri Üzerine Etkisi: Seferihisar Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir
  • Özaltaş Serçek, G., & Serçek, S. (2015). Destinasyon markalaşmasında gastronomi turizmin yeri ve önemi. Journal of Tourism Theory and Research, 1(1), 22-40
  • Park, E., Muangasame, K., & Kim, S. (2021). ‘We and our stories’: constructing food experiences in a UNESCO gastronomy city. Tourism Geographies, 1-22. https://doi.org/10.1080/14616688.2021.1943701
  • Shenoy, S., (2005). Food Tourism and The Culinary Tourist. A Thesis Presented, Graduate School of Clemson University, USA.
  • Smith, S., & Costello, C. (2009). Segmenting visitors to a culinary event: Motivations, travel behavior, and expenditures. Journal of Hospitality Marketing & Management, 18(1), 44-67.
  • Sormaz, U., Akmese, H., Gunes, E., & Aras, S. (2016). Gastronomy in tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı. M. Baloğlu (Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Merve Işkın 0000-0002-4748-0422

Publication Date September 8, 2021
Submission Date August 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Işkın, M. (2021). TURİSTLERİN GASTRONOMİ DENEYİMLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 4(2), 256-269.