Research Article
BibTex RIS Cite

Akıllı Şehir Kapsamında Bursa’nın Akıllı Turizm Uygulamalarının Değerlendirilmesi: GoBursa Örneği

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 38 - 49, 15.05.2022

Abstract

Akıllı turizm uygulamalarının kullanıldığı şehirler, turistlere kolaylık sağlamakta ve rekabet üstünlüğü elde etmektedir. Çalışmanın amacı, turizm destinasyonu olan Bursa’nın akıllı turizm uygulaması kapsamında ‘GoBursa’ uygulamasını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada öncelikli olarak akıllı şehirlerde bulunan akıllı turizm ile ilgili kavramsal çerçeve incelenmiştir. Akıllı turizme yönelik verilerin elde edilebilmesi için örnek olay üzerinden durum çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda Bursa’nın sahip olduğu akıllı turizm uygulamasının dil seçenekleri konusunda sınırlılık göstermesi, uygulamada şehrin otellerine yer verilmemiş olması, döviz kurlarına ilişkin bilgilerin yer almaması gibi eksiklikler tespit edilmiştir. Akıllı turizm destinasyonu olabilmesi için söz konusu uygulamaya eklenmesi gereken alanlar tespit edilerek paydaşlara önerilerde bulunulmuştur. 

References

  • Alkan, T. (2015). Akıllı Kentler yada 21.yy Şehirleri. Bilişim Dergisi, 43 (182), 70-77.
  • Aksoğan, M. ve Çalış Duman, M. (2018). Akıllı Şehir Uygulamaları: Malatya Örneği. 1. Uluslararası Battal Gazi Multi Disipliner Çalışmalar Kongresi, 7-9 Aralık 2018, Malatya.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Sppss Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık
  • Atasoy, E., Efe, R. ve Soykan, A. (2008). Bursa ve Uludağ’ın Turizm Potansiyeli Ve Sorunları. International Conference Educatıon, Scıence, Economıcs And Technologıes In The Global World 12th -14th September, 2008, Burgas, Bulgaria.
  • Bilici, Z. ve Babahanoğlu, V.(2018). Akıllı Kent Uygulamaları ve Konya Örneği. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 9(2), 24-139.
  • Boes, K., Buhalis, D. ve Iversini, A. (2016). Smart Tourism Destinations: Ecosystems For Tourism Destination Competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108-124.
  • Buhalis, D., Amaranggana, A. (2013). Smart Tourism Destinations Enhance The Tourism Experience Through The Personalization Of Services. Z. Xiang, I. Tussyadiah (Ed.), Information and Communication Technologies in Tourism 2013 içinde (553-564). Switzerland: Springer.
  • Buhalis, D. and Law, R. (2008). Progress in Information Technology And Tourism Management: 20 Years On And 10 Years After The Internet—The State Of Etourism Research. Tourism Management, 29(4), 609-623.
  • Bursa Belediyesi, (2021). Gobursa ile Bursa avucunuzun içinde https://www.bursa.bel.tr/haber/gobursa-ile-bursa-avucunuzun-icinde-30271 (5/01/2022)
  • Chui, M., Löffler, M. ve Roberts, R. (2010). The Internet of things. McKinsey Quarterly, 2, 1-9.
  • Cohen, B. (2012).The Smart City Wheel. http://www.smart-circle.org/smart-city/boyd cohen-smart-city-wheel/ (6/1/2022).
  • Çelik, P. ve Topsakal, Y. (2017). Akıllı Turizm Destinasyonları: Antalya Destinasyonunun Akıllı Turizm Uygulamalarının İncelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (3), 149-166.
  • Dul, J. ve Hak, T. (2008). Case Study Methodology in Business Research. Amsterdam, Boston: Elsevier
  • Elvan, L. (2017). Akıllı Şehirler: Lüks Değil İhtiyaç. İTÜ Vakfı Dergisi, 77, 6-9.
  • Erdem, A., Unur, K. ve Şeker, F. (2022). Şanlıurfa'nın Akıllı Turizm Destinasyonu Olabilmesi İçin Gerekli Stratejilerin A'wot Yöntemi İle Belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-91.
  • Erken, K., Atanur, G. ve Akın Tanrıöver, A. (2019). Bursa Florasının Doğa Turizmi Potansiyeli. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 92-101.
  • Eris, T. (2021). Akıllı Turizm Kapsamında İzmir’in Akıllı Turizm Uygulamalarının İncelenmesi: ‘Visitizmir’ Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 5 (Özel Sayı), 126-134, doi: 10.30625/ijctr.948257
  • Giffinger R., Fertner C., Kramar H., Kalasec R., Milanović N.P. ve Meijers E. (2007). Final report: smart cities: ranking of European medium-sized cities: http://www.smartcities. eu/download/smart_cities_final_report.pdf, 20.02.2022.
  • Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z. ve Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electron Markets, 25, 179-188.
  • Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C. ve Lamsfus, C. (2015). Conceptual Foundations For Understanding Smart Tourism Ecosystems. Computers in Human Behaviour, 50, 558- 563.
  • Gretzel U., Ham J., Koo C. (2018) Creating the City Destination of the Future: The Case of Smart Seoul. In: Wang Y., Shakeela A., Kwek A., Khoo-Lattimore C. (eds) Managing Asian Destinations. Perspectives on Asian Tourism. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8426-3_12.
  • Hollands, R. G. (2008). Will The Real Smart City Please Stand Up? Intelligent, Progressive Or Entrepreneurial?. Routledge, New York.
  • Huang, C.D., Goo, J., Nam, K. ve Yoo, C. W. (2017). Smart Tourism Technologies in Travel Planning: The Role Of Exploration And Exploitation. Information and Management, 54(6), 757-770.
  • Jasrotia, A. ve Gangotia, A. (2018). Smart Cities To Smart Tourism Destinations: A Review Paper. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 1(1), 47-56.
  • Kafa, N., Arıca, R. ve Sönmez Gök, N. (2020). Akıllı Turizm Araç Ve Uygulamalarına İlişkin Turizm İşletmesi Yöneticilerinin Görüşleri: Eskişehir Üzerine Nitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2774-2787.
  • Kaur, M.J. ve Maheshwari, P. (2016). Building smart cities applications using ıot and cloud-based architectures. International Conference on Industrial Informatics and Computer Systems, 3-4 12.2016, China, 1-5.
  • Kim, T., Carlos R. ve Sabah M. (2017). Smart City And Iot. Future Generation Computer Systems, 76, 159-162.
  • Lamsfus C., Wang, D., Alzua-Sorzabal, A., and Xiang Z. (2015). Going Mobile: Defining Context for on the go travellers. Journal of Travel Research, 54(6):691-701
  • Lazaroiu, G.C. ve Roscia, M. (2012). Definition Methodology For The Smart Cities Model. Energy, 47(1), 326-332.
  • Liberato, P., Alen, E. ve Liberato, D. (2018). Smart Tourism Destinations Triggers Consumer Experience: The Case Of Porto. European Journal of Management and Business Economics, 27(6), 6-25.
  • Liu, Y. ve Hou, R. (2010). About The Sensing Layer İn The Internet Of Things. Computer Study, 5, 55-62.
  • Mingjun, W., Zhen, Y., Wei, Z., Xiang, D., Xiaofei, Y., Chenggang, S., Xuhong, L., Fang, W. ve Jinghai, H. (2012). Research on the experimental system for the Internet of things major and application project. 3rd International Conference on System Science, Engineering Design and Manufacturing Informatization (ICSEM), 20-21 Oct. 2012, Chengdu, China, 261-263.
  • Nam, T. ve Pardo, A. T. (2011). Conceptualizing Smart City With Dimensions Of Technology, People, And Institutions. Proceeding 12th conference on digital government research, College Park, MD June.
  • Ojo, A., Dzhusupova, Z. ve Curry, E. (2016). Exploring the Nature of the Smart Cities Research Landscape, Smarter as the New Urban Agenda: Public Administration and Information Technology (Ed. J. Gil-Garcia, T. Pardo, T. Nam), Springer International Publishing, Switzerland, 23-47.
  • Özışık Yapıcı, O. ve Altunay R. (2021). Geleceğin Restoranları ve Nesnelerin İnterneti, (Ed: Yıldırım, G. ve Çalışkan G.). Geleceğin Restoranları (36-47). Ankara: Detay Yayıncılık
  • Özışık Yapıcı, O. ve Yıldırım, G. (2021). Endüstri 4.0’ın Turizm Alanındaki Kavramları Üzerine Bir Araştırma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 394-412.
  • Özmen, M. ve Timur, N. (2009). Müşteri Değeri Üzerine Etnografik Bir Örnek Olay İncelemesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 219-231.
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Adıgüzel, E. ve Tüzel, F. (2017). Bursa Cumalıkızık Örneği Kırsal Turizm Kullanımları Çerçevesinde Ulaşım Değerlerinin İncelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(2), 30-39.
  • Qin, H., Li, H. ve Zhao, X. (2010). Development Status Of Domestic And Foreign Smart City. Global Prence, (9), 50-52.
  • Silik, C. E. ve Özdemir Akgül, S. (2021). A Comparative Analysis For Ankara İn The Context Of The Smart City Index. Journal of Turkish Tourism Research, 5(1), 542-557.
  • Terzi, F. ve Ocakçı, M. (2017). Kentlerin geleceği: Akıllı kentler, İTÜ Vakfı Dergisi, 77, 10-13.
  • Tokmak, C. ve Sever, Y. (2018). Kırsal Turizm Destinasyonlarında Yerel Kaynak Kullanımı: Bursa Örneği. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(3), 436-454.
  • Vecchio, D. P., Mele, G., Ndou, V. ve Secundo, G. (2018). Creating Value From Social Big Data: Implications For Smart Tourism Destinations. Information Processing and Management, 54, 847-860.
  • Wang, X., Li, X., Zhen, F. ve Zhang, J.H. (2016). How Smart Is Your Tourist Attraction?: Measuring Tourist Preferences Of Smart Tourism Attractions Via A Fcappahp And Ipa Approach. Tourism Management, 54, 309-320.
  • Wang, D. ve Xiang, Z. (2012). The New Landscape Of Travel: A Comprehensive Analysis Of Smartphone Apps. Information and Communication Technologies in Tourism, 308-319.
  • Yalçınkaya, P., Atay, L. ve Karakaş, E. (2018). Akıllı Turizm Uygulamaları. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 2(2), 34-52.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2002). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Zhang, L.Y., Li, N. ve Liu, M. (2012). On The Basic Concept Of Smart Tourism And Its Theoretical System. Tourism Tribune, 27(5), 66-73.

Evaluation of Bursa's Smart Tourism Applications in the Scope of Smart City: The Example of GoBursa

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 38 - 49, 15.05.2022

Abstract

Cities where smart tourism applications are used provide convenience to tourists and gain competitive advantage. The aim of the study is to examine the 'GoBursa' application within the scope of the smart tourism application of Bursa, which is a tourism destination. For this purpose, the conceptual framework of smart tourism in smart cities has been examined in the study. In order to obtain data for smart tourism, a case study was carried out on a case study. As a result of the study, it has been determined that the smart tourism application of Bursa is limited in language options, the city's hotels are not included in the application, and the information about exchange rates is not included. In order to be a smart tourism destination, the areas that should be added to the application were determined and suggestions were made to the stakeholders.

References

  • Alkan, T. (2015). Akıllı Kentler yada 21.yy Şehirleri. Bilişim Dergisi, 43 (182), 70-77.
  • Aksoğan, M. ve Çalış Duman, M. (2018). Akıllı Şehir Uygulamaları: Malatya Örneği. 1. Uluslararası Battal Gazi Multi Disipliner Çalışmalar Kongresi, 7-9 Aralık 2018, Malatya.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Sppss Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık
  • Atasoy, E., Efe, R. ve Soykan, A. (2008). Bursa ve Uludağ’ın Turizm Potansiyeli Ve Sorunları. International Conference Educatıon, Scıence, Economıcs And Technologıes In The Global World 12th -14th September, 2008, Burgas, Bulgaria.
  • Bilici, Z. ve Babahanoğlu, V.(2018). Akıllı Kent Uygulamaları ve Konya Örneği. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 9(2), 24-139.
  • Boes, K., Buhalis, D. ve Iversini, A. (2016). Smart Tourism Destinations: Ecosystems For Tourism Destination Competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108-124.
  • Buhalis, D., Amaranggana, A. (2013). Smart Tourism Destinations Enhance The Tourism Experience Through The Personalization Of Services. Z. Xiang, I. Tussyadiah (Ed.), Information and Communication Technologies in Tourism 2013 içinde (553-564). Switzerland: Springer.
  • Buhalis, D. and Law, R. (2008). Progress in Information Technology And Tourism Management: 20 Years On And 10 Years After The Internet—The State Of Etourism Research. Tourism Management, 29(4), 609-623.
  • Bursa Belediyesi, (2021). Gobursa ile Bursa avucunuzun içinde https://www.bursa.bel.tr/haber/gobursa-ile-bursa-avucunuzun-icinde-30271 (5/01/2022)
  • Chui, M., Löffler, M. ve Roberts, R. (2010). The Internet of things. McKinsey Quarterly, 2, 1-9.
  • Cohen, B. (2012).The Smart City Wheel. http://www.smart-circle.org/smart-city/boyd cohen-smart-city-wheel/ (6/1/2022).
  • Çelik, P. ve Topsakal, Y. (2017). Akıllı Turizm Destinasyonları: Antalya Destinasyonunun Akıllı Turizm Uygulamalarının İncelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (3), 149-166.
  • Dul, J. ve Hak, T. (2008). Case Study Methodology in Business Research. Amsterdam, Boston: Elsevier
  • Elvan, L. (2017). Akıllı Şehirler: Lüks Değil İhtiyaç. İTÜ Vakfı Dergisi, 77, 6-9.
  • Erdem, A., Unur, K. ve Şeker, F. (2022). Şanlıurfa'nın Akıllı Turizm Destinasyonu Olabilmesi İçin Gerekli Stratejilerin A'wot Yöntemi İle Belirlenmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-91.
  • Erken, K., Atanur, G. ve Akın Tanrıöver, A. (2019). Bursa Florasının Doğa Turizmi Potansiyeli. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 92-101.
  • Eris, T. (2021). Akıllı Turizm Kapsamında İzmir’in Akıllı Turizm Uygulamalarının İncelenmesi: ‘Visitizmir’ Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 5 (Özel Sayı), 126-134, doi: 10.30625/ijctr.948257
  • Giffinger R., Fertner C., Kramar H., Kalasec R., Milanović N.P. ve Meijers E. (2007). Final report: smart cities: ranking of European medium-sized cities: http://www.smartcities. eu/download/smart_cities_final_report.pdf, 20.02.2022.
  • Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z. ve Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electron Markets, 25, 179-188.
  • Gretzel, U., Werthner, H., Koo, C. ve Lamsfus, C. (2015). Conceptual Foundations For Understanding Smart Tourism Ecosystems. Computers in Human Behaviour, 50, 558- 563.
  • Gretzel U., Ham J., Koo C. (2018) Creating the City Destination of the Future: The Case of Smart Seoul. In: Wang Y., Shakeela A., Kwek A., Khoo-Lattimore C. (eds) Managing Asian Destinations. Perspectives on Asian Tourism. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8426-3_12.
  • Hollands, R. G. (2008). Will The Real Smart City Please Stand Up? Intelligent, Progressive Or Entrepreneurial?. Routledge, New York.
  • Huang, C.D., Goo, J., Nam, K. ve Yoo, C. W. (2017). Smart Tourism Technologies in Travel Planning: The Role Of Exploration And Exploitation. Information and Management, 54(6), 757-770.
  • Jasrotia, A. ve Gangotia, A. (2018). Smart Cities To Smart Tourism Destinations: A Review Paper. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 1(1), 47-56.
  • Kafa, N., Arıca, R. ve Sönmez Gök, N. (2020). Akıllı Turizm Araç Ve Uygulamalarına İlişkin Turizm İşletmesi Yöneticilerinin Görüşleri: Eskişehir Üzerine Nitel Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2774-2787.
  • Kaur, M.J. ve Maheshwari, P. (2016). Building smart cities applications using ıot and cloud-based architectures. International Conference on Industrial Informatics and Computer Systems, 3-4 12.2016, China, 1-5.
  • Kim, T., Carlos R. ve Sabah M. (2017). Smart City And Iot. Future Generation Computer Systems, 76, 159-162.
  • Lamsfus C., Wang, D., Alzua-Sorzabal, A., and Xiang Z. (2015). Going Mobile: Defining Context for on the go travellers. Journal of Travel Research, 54(6):691-701
  • Lazaroiu, G.C. ve Roscia, M. (2012). Definition Methodology For The Smart Cities Model. Energy, 47(1), 326-332.
  • Liberato, P., Alen, E. ve Liberato, D. (2018). Smart Tourism Destinations Triggers Consumer Experience: The Case Of Porto. European Journal of Management and Business Economics, 27(6), 6-25.
  • Liu, Y. ve Hou, R. (2010). About The Sensing Layer İn The Internet Of Things. Computer Study, 5, 55-62.
  • Mingjun, W., Zhen, Y., Wei, Z., Xiang, D., Xiaofei, Y., Chenggang, S., Xuhong, L., Fang, W. ve Jinghai, H. (2012). Research on the experimental system for the Internet of things major and application project. 3rd International Conference on System Science, Engineering Design and Manufacturing Informatization (ICSEM), 20-21 Oct. 2012, Chengdu, China, 261-263.
  • Nam, T. ve Pardo, A. T. (2011). Conceptualizing Smart City With Dimensions Of Technology, People, And Institutions. Proceeding 12th conference on digital government research, College Park, MD June.
  • Ojo, A., Dzhusupova, Z. ve Curry, E. (2016). Exploring the Nature of the Smart Cities Research Landscape, Smarter as the New Urban Agenda: Public Administration and Information Technology (Ed. J. Gil-Garcia, T. Pardo, T. Nam), Springer International Publishing, Switzerland, 23-47.
  • Özışık Yapıcı, O. ve Altunay R. (2021). Geleceğin Restoranları ve Nesnelerin İnterneti, (Ed: Yıldırım, G. ve Çalışkan G.). Geleceğin Restoranları (36-47). Ankara: Detay Yayıncılık
  • Özışık Yapıcı, O. ve Yıldırım, G. (2021). Endüstri 4.0’ın Turizm Alanındaki Kavramları Üzerine Bir Araştırma. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 394-412.
  • Özmen, M. ve Timur, N. (2009). Müşteri Değeri Üzerine Etnografik Bir Örnek Olay İncelemesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 219-231.
  • Pirselimoğlu Batman, Z., Adıgüzel, E. ve Tüzel, F. (2017). Bursa Cumalıkızık Örneği Kırsal Turizm Kullanımları Çerçevesinde Ulaşım Değerlerinin İncelenmesi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19(2), 30-39.
  • Qin, H., Li, H. ve Zhao, X. (2010). Development Status Of Domestic And Foreign Smart City. Global Prence, (9), 50-52.
  • Silik, C. E. ve Özdemir Akgül, S. (2021). A Comparative Analysis For Ankara İn The Context Of The Smart City Index. Journal of Turkish Tourism Research, 5(1), 542-557.
  • Terzi, F. ve Ocakçı, M. (2017). Kentlerin geleceği: Akıllı kentler, İTÜ Vakfı Dergisi, 77, 10-13.
  • Tokmak, C. ve Sever, Y. (2018). Kırsal Turizm Destinasyonlarında Yerel Kaynak Kullanımı: Bursa Örneği. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(3), 436-454.
  • Vecchio, D. P., Mele, G., Ndou, V. ve Secundo, G. (2018). Creating Value From Social Big Data: Implications For Smart Tourism Destinations. Information Processing and Management, 54, 847-860.
  • Wang, X., Li, X., Zhen, F. ve Zhang, J.H. (2016). How Smart Is Your Tourist Attraction?: Measuring Tourist Preferences Of Smart Tourism Attractions Via A Fcappahp And Ipa Approach. Tourism Management, 54, 309-320.
  • Wang, D. ve Xiang, Z. (2012). The New Landscape Of Travel: A Comprehensive Analysis Of Smartphone Apps. Information and Communication Technologies in Tourism, 308-319.
  • Yalçınkaya, P., Atay, L. ve Karakaş, E. (2018). Akıllı Turizm Uygulamaları. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 2(2), 34-52.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2002). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Zhang, L.Y., Li, N. ve Liu, M. (2012). On The Basic Concept Of Smart Tourism And Its Theoretical System. Tourism Tribune, 27(5), 66-73.
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Olcay Özışık Yapıcı 0000-0002-5197-5313

Publication Date May 15, 2022
Submission Date January 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özışık Yapıcı, O. (2022). Akıllı Şehir Kapsamında Bursa’nın Akıllı Turizm Uygulamalarının Değerlendirilmesi: GoBursa Örneği. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 5(1), 38-49.