Teknoloji, her alanda toplumsal değişimin ve dönüşümün bir faktörü olarak önem arz etmekte ve gelişen teknolojik uygulamalar her sektörü etkisi altına almaktadır. Bu doğrultuda yaşanan teknolojik gelişmeler turizm sektörünü de etkileyerek, büyük veri analizi, yapay zeka, mobil uygulamalar, artırılmış gerçeklik (AR), sanal gerçeklik (VR), nesnelerin interneti ve metaverse gibi bir dizi yenilik ve fırsatı beraberinde getirmiştir. Bu çalışmanın amacı, son zamanlarda kullanımı giderek yaygınlaşan “yapay zeka”, “artırılmış gerçeklik” ve “metaverse” gibi teknolojileri konu alan uluslararası turizm dergilerini inceleyerek mevcut çalışmaların analiz edilmesi ve literature sunulmasıdır. Bu doğrultuda web of science veri tabanında SSCI kategorisindeki uluslararası dergilerde gelişmiş arama yapılarak tarih aralığı 2009-2023 olarak sınırlandırılmış, “yapay zeka”, “artırılmış gerçeklik” ve “metaverse” kavramları anahtar kelimeler bölümünde taratılmıştır. Bu doğrultuda, İngilizce dilinde yazılmış, erişime açık, 128’i yapay zeka, 61’i artırılmış gerçeklik, 25’i metaverse olmak üzere toplam 214 makaleye ulaşılmış, veriler bibliyometrik analiz ile incelenmiştir. Söz konusu makaleler; makalenin yılı, dergilere göre dağılım, konu, yöntem olarak toplam dört başlık altında incelenmiştir. Bu bağlamda ilk çalışmanın 2011 yılında yapay zeka ile ilgili yapıldığı, artırılmış gerçeklik ile ilgili olarak ilk çalışmanın 2015 yılında yapıldığı ve metaverse teknolojisi ise oldukça yeni bir kavram olduğundan ilk çalışmanın 2022 yılında yayımlandığı görülmüştür. Bununla birlikte en fazla çalışmanın yapay zeka konusunda olduğu, çalışmalarda nitel ve nicel yöntemin hemen hemen eşit düzeyde kullanıldığı ve en çok çalışmanın ise International Journal of Contemporary Hospitality Management dergisinde yayımlandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada ikincil verilerden yararlanıldığı için etik kurul izni gerekmemektedir. Yazar(lar)ın bildirecek bir çıkar çatışması yoktur. Yazar(lar) bu çalışmanın herhangi bir finansal destek almadığını beyan eder.
Developments in the technological field have also affected the tourism sector and brought with them a number of innovations and opportunities such as big data analysis, artificial intelligence, mobile applications, augmented reality (AR), virtual reality (VR), internet of things and metaverse. The aim of this study is to analyze existing studies and present them to the literature by examining international tourism magazines on technologies such as "artificial intelligence", "augmented reality" and "metaverse", which have become increasingly common lately. In this regard, an advanced search was made in the international journals in the SSCI category in the web of science database, the date range was limited to 2009-2023, and the concepts of "artificial intelligence", "augmented reality" and "metaverse" were scanned in the keywords section. In this regard, a total of 214 articles written in English, open to access, including 128 on artificial intelligence, 61 on augmented reality, and 25 on metaverse were accessed, and the data were examined with bibliometric analysis. The articles in question are; It was examined under four headings: year of the article, distribution according to journals, subject and method. In this context, it was seen that the first study was conducted on artificial intelligence in 2011, the first study on augmented reality was conducted in 2015, and since metaverse technology is a fairly new concept, the first study was published in 2022. However, it was concluded that the most studies were on artificial intelligence, qualitative and quantitative methods were used almost equally in the studies, and the most studies were published in the International Journal of Contemporary Hospitality Management.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2024 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | May 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |