Su temin ve dağıtım sistemlerinde meydana gelen su kayıpları Su idareleri için ekonomik kayıp oluşturması nedeniyle önemli bir sorundur. Su idareleri için doğrudan gelir kaybına sebep olan idari kayıplar yasal olmayan tüketimler, faturalama, veri işleme hataları ve sayaç hatalarından oluşmaktadır. Yasal olmayan tüketimler ve faturalama hataları doğrudan idare yönetimi ile ilişkilidir ve prosedürlerin iyileştirilmesi ile azaltılabilmektedir ancak sayaç hatalarından kaynaklanan kayıpların ölçülmesi ve yönetimi daha zordur. Bu çalışmada sayaç hatası yönetim bileşenlerini tespit etmek, ağırlık katsayılarını belirlemek, bileşenleri önceliklendirmek amacıyla çok kriterli karar verme yöntemlerinden Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi uygulanmıştır. Çalışma kapsamında 27 bileşen tespit edilmiş ve bu bileşenler İdare yönetim, Su dengesi bileşenleri, İdari kayıp yönetimi, Ekonomik analiz, Performans izleme ve Veri yönetimi ana başlıkları altında incelenmiştir. Sonuçlar sayaç hatası yönetim bileşenlerinden en etkili olanın 0,1224 ağırlık katsayısı ile “Sayaç hata oranlarının belirlenmesi-sayaçların izlenmesi” bileşeni olduğunu ve 0,0782 katsayı ile “İdari kayıplara etki eden faktörlerin analizi” ile 0,0770 katsayı ile “Abone sayaç hatasından kaynaklanan kayıplar” ın onu takip ettiğini göstermiştir. Yapılan çalışma strateji belirleme ve önceliklendirme kapsamında karar analiz yönteminin nasıl uygulanabileceğini göstermektedir.
su kayıp yönetimi idari su kayıpları sayaç hataları analitik hiyerarşi prosesi önceliklendirme
İÜ-BAP FYL-2024-3596
Water losses in supply and distribution systems pose a significant problem for water utilities due to the economic losses they cause. Apparent losses, which directly result in revenue loss for utilities, arise from unauthorized consumption, billing and data processing errors, and meter inaccuracies. While unauthorized consumption and billing errors are directly linked to utility management and can be mitigated through procedural improvements, measuring and managing losses caused by meter inaccuracies is more challenging. This study applies the Analytic Hierarchy Process (AHP), a multi-criteria decision-making method, to identify the components of meter error management, determine their weight coefficients, and prioritize them. A total of 27 components were identified and analyzed under six main categories: Utility Management, Water Balance Components, Apparent Loss Management, Economic Analysis, Performance Monitoring, and Data Management. The results show that the most influential component in meter error management is "Determining meter error rates and monitoring meters," with a weight coefficient of 0.1224. This is followed by "Analyzing factors affecting apparent losses" (0.0782) and "Losses due to customer meter errors" (0.0770). This study illustrates how decision analysis methods can be utilized for strategy development and prioritization, offering a systematic approach to addressing challenges in meter error management.
water loss management apparent water losses meter errors analytic hierarchy process prioritization
İÜ-BAP FYL-2024-3596
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Manufacturing and Industrial Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | İÜ-BAP FYL-2024-3596 |
Publication Date | July 1, 2025 |
Submission Date | November 28, 2024 |
Acceptance Date | April 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |