With the boom in e-commerce, the urban micro-consolidation center (UMC) stands out for fast and flexible solutions in last-mile logistics (LML). The location selection of UMCs is one of the problematic issues in urban freight distribution in terms of its effects on the flow of logistics activities in urban areas and the stakeholders affected by this flow. This paper aims to present an evaluation system that will minimize negative externalities while facilitating logistics activities based on economic, social, and environmental sustainability for the UMC location selection problem in LML. Hence, a three-step solution approach is developed. Firstly, criteria affecting the UMC location are determined under the sustainability dimensions using expert opinions and literature. Secondly, the criteria indicators are prioritized using the Analytical Hierarchy Process (AHP) approach, and simultaneously, spatial analysis of the indicators is carried out using Geographic Information System (GIS). At this step, two methods are combined with weighted overlay analysis in GIS software to develop a suitability map for alternative UMC locations. Lastly, potential UMC locations are ranked using the Technique for Order of Preference by Similarity to the Ideal Solution (TOPSIS) for the case of the İzmir region, Turkey. The results indicate that accessibility in economic criteria, traffic density in social criteria, and land topography in environmental criteria come to the fore in UMC location selection under sustainability. In addition, since no such center exists in the region where the case study was conducted, it is expected to guide the industry and municipality in initiatives in the proposed places.
last-mile logistics location selection problem sustainability urban micro-consolidation center
This study was produced from Türkan Müge Özbekler's thesis numbered 675486 titled 'Micro facility location and determination of delivery alternatives with multi-actor approach in the last mile distribution network structure of urban logistics' prepared in Yıldız Technical University Business Administration PhD program.
E-ticarette yaşanan yoğunluk ile birlikte kentsel mikro konsolidasyon merkezleri (UMC), son kilometre lojistiğinde (LML) hızlı ve esnek çözümlerle öne çıkmaktadır. UMC'lerin lokasyon seçimi, kentsel alanlardaki lojistik faaliyetlerinin akışı ve bu akıştan etkilenen paydaşlar üzerindeki etkileri açısından kentsel yük dağıtımındaki sorunlu konulardan biridir. Bu makale, LML'deki UMC konum seçimi problemi için ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirliğe dayalı lojistik faaliyetleri kolaylaştırırken olumsuz dışsallıkları en aza indirecek bir değerlendirme sistemi sunulması amaçlamaktadır. Bu nedenle, üç adımlı bir çözüm yaklaşımı geliştirilmiştir. İlk olarak, uzman görüşleri ve literatür kullanılarak sürdürülebilirlik boyutları altında UMC konumunu etkileyen kriterler belirlenmiştir. İkinci olarak, kriter göstergeleri Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) yaklaşımı kullanılarak önceliklendirilmiş ve eş zamanlı olarak, Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) kullanılarak göstergelerin mekansal analizi gerçekleştirilmiştir. Bu adımda, alternatif UMC konumları için bir uygunluk haritası geliştirmek üzere CBS yazılımında ağırlıklı çakıştırma analizi ile iki yöntem birleştirilmiştir. Son olarak, potansiyel UMC lokasyonları, Türkiye'de İzmir bölgesi için İdeal Çözüme Benzerliğe Göre Sıra Tercihi Tekniği (TOPSIS) kullanılarak sıralanmıştır. Sonuçlar, ekonomik kriterlerde erişilebilirliğin, sosyal kriterlerde trafik yoğunluğunun ve çevresel kriterlerde arazi topoğrafyasının sürdürülebilirlik altında UMC lokasyon seçiminde ön plana çıktığını göstermektedir. Ayrıca, çalışmanın yürütüldüğü bölgede böyle bir tesis bulunmadığından, önerilen yerlerdeki girişimlerde sanayi ve belediyeye rehberlik etmesi beklenmektedir.
son kilometre lojistiği sürdürülebilirlik kentsel mikro konsolidasyon merkezi tesis yer seçim problemi
Bu çalışma, Türkan Müge Özbekler'in Yıldız Teknik Üniversitesi İşletme Doktora programında hazırlamış olduğu 675486 numaralı 'Kentsel lojistiğin son kilometre dağıtım ağ yapısında mikro tesis yer seçimi ve çok aktörlü yaklaşımla teslimat alternatiflerinin belirlenmesi ' adlı tezinden üretilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Quantitative Decision Methods , Manufacturing and Industrial Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | May 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |