Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenimine devam eden öğrencilerin sosyal başarı hedefinin incelenmesi ve çeşitli demografik değişkenler açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 74 kadın ve 156 erkek olmak üzere toplam 230 gönüllü birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Sosyal Başarı Hedefi Ölçeği” (SBHÖ) kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde bağımsız değişkenlerin betimsel istatistik yöntemlerinin yanı sıra bağımlı değişkenin normallik düzeyini tespit etmek için Shapiro-Wilk Testi uygulanmıştır. Normal dağılıma uymayan örneklemin grupları arasındaki farklılığı tespit etmek amacı ile nonparametrik testlerden Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Yapılan U Testi sonuçları incelendiğinde “düzenli egzersiz yapan”, “profesyonel sporcu geçmişine sahip olan”, “spor organizasyonunda görev almış”, ve “takım sporları yapan” bireylerin bağımsız değişkenleri SBHÖ toplam ortalama puanı açısından anlamlı farklılık göstermiştir. Bulgular, cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak Spor Bilimleri Fakültesi’ndeki öğrencilerin yüksek düzeyde sosyal başarı hedefi içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sporcu geçmişine sahip olan bireylerin sosyal başarıya ilişkin davranışları diğer gruplara kıyasla daha yoğun biçimde gösterdiği belirlenmiştir.
This study aims to examine the social achievement goals of the students who continue their education at the Faculty of Sport Sciences and to compare them in terms of various demographic variables. The study group consists of a total of 230 volunteers, 74 females and 156 males. “Social Achievement Goal Scale” (SAGS) was used as a data collection tool in the study. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated to determine the scale’s reliability. In the analysis of the data obtained, the Shapiro-Wilk Test was applied to determine the normality level of the dependent variable as well as the descriptive statistical methods of the independent variables. Mann-Whitney U Test, the nonparametric test, was used to determine the difference between the groups of the sample that did not comply with the normal distribution. When the results of the U-Test were examined, the independent variables of the individuals who “exercise regularly,” “have a professional athlete background,” “take duty in a sports organization,” and “o team sports” showed a significant difference in terms of the total mean score of SAGS. However, when the results were analyzed in terms of gender variables, it was seen that there was no significant difference. As a result, it has been determined that the Faculty of Sport Sciences students have a high social success target. In addition, it was determined that individuals with an athletic background showed behaviors related to social success more intensely than other groups.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | October 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |