Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yaygınlaşması ve uygulama alanlarının artması, turizm sektöründe arz ve talep açısından büyük değişimlere yol açmıştır. Dijitalleşme her sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de mevcuttur. Bu çalışmanın amacı, otel işletmelerinin İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) departmanında dijitalleşmenin mevcut durumunu ve departmanın işleyişine katkılarını ortaya koymaktır. Bu nedenle dijital İKY konusunda yapılan çalışmaların sınırlılığı ve ileride yapılacak çalışmalara ışık tutabilecek olması bu araştırmanın özgün değerini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda araştırmada öncelikle araştırmaya konu olan İKY'nin dijitalleşme süreci tanıtılmakta, ilgili literatür gözden geçirilmekte ve araştırma konuları kavramsal bir çerçevede tartışılmaktadır. Araştırma yöntemi olarak ikincil veri kaynaklarının analizi tercih edilmiştir. İlgili alanda daha önce yapılmış araştırmalar incelenmiştir. Araştırma bulguları sonucunda, gelişen ve büyüyen teknolojik ortam turizm sektörü ile ilişkili olarak değerlendirilmiştir. Önceki çalışmalarda otel işletmelerinde dijitalleşmenin katkısının büyük olduğu görülmüştür. İKY'nin gelişimi için dijitalleşmenin gerekli olduğu, aynı zamanda otel işletmelerinin çalışanlarına verecekleri çeşitli eğitimlerle dijitalleşme sürecine adaptasyonlarını artırmaları önerilmektedir.
The widespread use of information and communication technologies and the increase in their areas of application have led to major changes in the tourism industry in terms of supply and demand. Digitalization is present in the tourism sector as in any other sector. The aim of this study is to reveal the current situation of digitalization in the Human Resources Management (HRM) department of hotel companies and its contributions to the functioning of the department. For this reason, the limitation of studies on digital HRM and the fact that it can shed light on future studies reveals the original value of this research. In this context, the research firstly introduces the process of digitalization of HRM, which is the subject of the research, reviews the relevant literature and discusses the research issues within a conceptual framework. Secondary data source analysis was the preferred research method. Previous research in the related field was analyzed. As a result of the findings of the research, the evolving and growing technological environment was evaluated in relation to the tourism industry. In previous studies, it has been seen that the contribution of digitalization in hotel businesses is great. It is suggested that digitalization is necessary for the development of HRM, and at the same time it is recommended that hotel businesses should increase their adaptation to the digitalization process through various training to be given to their employees.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Contents |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | February 4, 2024 |
Acceptance Date | July 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 1 |