Research Article
BibTex RIS Cite

Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook

Year 2024, Volume: 10 Issue: 1, 23 - 31, 31.03.2024
https://doi.org/10.24288/jttr.1439577

Abstract

This paper delves into the intricate dynamics between sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication, focusing on their combined impact on consumer purchasing behavior in tourism, specifically within the Facebook platform. Data were collected through a survey using a quantitative research method, with a sample of 250 Facebook users. The SPSS program was employed for data analysis, utilizing t-tests, ANOVA, reliability, and correlation analyses to discern the relationship between consumer purchasing behavior, social media advertisements, and word-of-mouth communication. The research findings indicate that gender and word-of-mouth communication significantly influence Facebook-sponsored advertisements, guiding consumers toward purchasing behavior in tourism.

Project Number

1

References

  • Baş, C., & Karaca, Ş. (2021). Sağlık turizmi işletmelerinde hizmet telafi stratejilerinin olumlu ağızdan ağıza iletişim ve tekrar satın alma niyetine etkisi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 110-122.
  • Battallar, Z., & Cömert, M. (2015). Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyadaki Reklamların Etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Buzlukçu, C., & Avcıkurt, C. (2021). Yavaş Şehirlerde Yerel Halkın Yer Kimliği ve Topluluğa Bağlılıklarının Sürdürülebilir Turizm Tutumlarına Etkisi: Seferhisar’da Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (43), 117-138.
  • Canlı, M. (2015). Sosyal medyada kullanılan reklamların tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ceran, Y., & Karaçor, S. (2013). Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Reklâm: Reklâm Maliyetleri ve Muhasebeleştirilmesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1),1- 9.
  • Chatzipanagiotou, K., Azer, J., & Ranaweera, C. (2023). E-WOM in the B2B context: Conceptual domain, forms, and implications for research. Journal of Business Research, 164, 1-14.
  • Chen, Z., & Yuan, M. (2020). Psychology of word of mouth marketing. Current opinion in psychology, 31, 7-10.
  • Creevey, D., Coughlan, J., & O'Connor, C. (2022). Social media and luxury: A systematic literature review. International Journal of Management Reviews, 24(1), 99-129.
  • Çabuk, S., & Keleş, C. (2008). Tüketicilerin yeşil ürün satın alma davranışlarının sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 85-102.
  • Çabuk, S., Südaş, H. D., & Levent, K. (2019). Sosyal Medya Müşteri İlişkileri Yönetimi Faaliyetlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 206-221.
  • Çokyaşar, D. (2018). Ağızdan ağıza iletişimin satın alma üzerindeki etkisi. Journal of International Social Research, 11(61),788-793
  • Dang, A., & Raska, D. (2022). National cultures and their impact on electronic word of mouth: a systematic review. International Marketing Review, 39(5), 1182-1225.
  • Demir, M., & Günaydın, Y. (2023). A digital job application reference: how do social media posts affect the recruitment process?. Employee Relations: The International Journal, 45(2), 457-477.
  • Demir, M., Demir, Ş. Ş., Ergen, F. D., & Dalgıç, A. (2021). Covid-19 sürecinde tüketicilerin otel seçimini etkileyen faktörler. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(1), 82-94.
  • Demir, M., Yaşar, E., & Demir, Ş. Ş. (2023). Digital transformation and human resources planning: the mediating role of innovation. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 14(1), 21-36.
  • Demir, S. S., Demir, M., & Nield, K. (2013). The effects of customer focused selling on destination choice and decision of purchasing: An empirical study on British tourists travelling to Turkey. Journal of Human Sciences, 10(2), 443-461.
  • Demir, Ş. Ş. (2011). Turizm işletmelerinde halkla ilişkiler ve iletişim. Detay Yayıncılık.
  • Demir, Ş. Ş., & Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Demir, Ş. Ş., & Tür, E. (2019). Otel logosu ne söyler? Tüketiciler ne algılar?. Journal of Tourism Theory and Research, 5(1), 51-64.
  • Donthu, N., Kumar, S., Pandey, N., Pandey, N., & Mishra, A. (2021). Mapping the electronic word-of-mouth (eWOM) research: A systematic review and bibliometric analysis. Journal of Business Research, 135, 758-773.
  • Durgun, A. (2021). Demografik Dönüşümün Milli Gelir Üzerindeki Etkisi: Panel Veri Analizi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 231-243.
  • Ergün, G. S., & Akgün, V. Ö. (2016). Ağızdan Ağıza İletişim Kavramının Önemi Üzerine Kuramsal Bir Çalışma: Turizm Araştırmaları İncelemesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (12), 152-175.
  • Fang, S., Li, Y., Zhang, C., & Ye, L. (2023). Speech VS. Writing: The influences of WOM communication on tourism experience storytellers. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 521-530.
  • Fang, S., Li, Y., Zhang, C., & Ye, L. (2023). Speech VS. Writing: The influences of WOM communication on tourism experience storytellers. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 521-530.
  • Gülmez, M. (2011). İnternet Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlama Uygulama Örnekleri. Journal of Internet Applications and Management, 2(1), 29-36.
  • Gülmez, M., & Türker, G. Ö. (2013). Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin ağızdan ağıza iletişim eğilimleri. Yeni Fikir Dergisi, 6(12), 292-320.
  • Hanaysha, J. R. (2022). Impact of social media marketing features on consumer's purchase decision in the fast-food industry: Brand trust as a mediator. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2022.100102
  • İnce, M., & Bozyiğit, S. (2018). Tüketicilerin instagram reklamlarina karşi tutumlarinin satin alma davranişlari üzerindeki etkisi: y ve z kuşaği üzerine bir araştirma. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 39-56.
  • Jacobson, J., Gruzd, A., & Hernández-García, Á. (2020). Social media marketing: Who is watching the watchers?. Journal of retailing and consumer services, 53, 1-12.
  • Jebarajakirthy, C., Maseeh, H. I., Morshed, Z., Shankar, A., Arli, D., & Pentecost, R. (2021). Mobile advertising: A systematic literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(6), 1258-1291.
  • Jung, N., & Im, S. (2021). The mechanism of social media marketing: influencer characteristics, consumer empathy, immersion, and sponsorship disclosure. International Journal of Advertising, 40(8), 1265-1293.
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Ağlarının Sosyal Ticaret Ağına Dönüşümü: Facebook Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4).1400-1419.
  • Karabıyık, B. K., & Çetin, M. (2022). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Bilgi Paylaşma Niyeti ve Cinsiyetin Rolü. Akdeniz İİBF Dergisi, 22(1), 102-116.
  • Kayapınar, Ö., Kayapınar, P. Y., & Tan, Ö. (2017). Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tüketici Algıları ile E-sadakat Arasındaki İlişkide Markaya Yönelik Tutumun Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 472-494.
  • Kılıçer, T., & Öztürk, A. (2012). Tüketicilerin Satın Alma Kararlarında Ağızdan Ağza İletişimin Etkisi: Eskişehir İlinde Bir Uygulama. Tüketici Yazıları (III), Tüpadem, 25-43.
  • Kızgın, Y., & Benli, T. (2018). Reklam Sloganlarının Marka Farkındalığına Olan Etkisinin Belirlenmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1178-1197.
  • Kim, M., Jun, M., & Han, J. (2023). The relationship between needs, motivations and information sharing behaviors on social media: Focus on the self-connection and social connection. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(1), 1-16.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Araci Olarak Sosyal Medya’nin Tutundurma Karmasi İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Köseoğlu, Ö. (2013). Bir Pazarlama İletişimi Ortamı Olarak Facebook: Reklam ve Elektronik Ağızdan Ağıza Mesajların Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Analiz, Global Media Journal: Turkish Edition, 3(6).1-74.
  • Kuyucu, M. (2021). Reklamlarda Ünlü Kullanımı: Oppo ve Sıla Reklam Kampaniyası Örneği. Diyalektolog-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(7), 91-101.
  • Lee, J., & Kim, S. (2022). Social media advertising: The role of personal and societal norms in page like ads on Facebook. Journal of Marketing Communications, 28(3), 329-342.
  • Mandıracıoğlu, A. (2010). Dünyada ve Türkiye'de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi, 49(3), 39-45.
  • Marangoz, M. (2007). Ağızdan Ağıza İletişimin Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Etkileri: Cep Telefonu Pazarına Yönelik Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • Maru, C., & Sai Vijay, T. (2024). The relationship between electronic word of mouth and brand: A systematic review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 48(2), 1-17.
  • Mikalef, P., Giannakos, M., & Pateli, A. (2013). Shopping and word-of-mouth intentions on social media. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 8(1), 17-34.
  • Mladenović, D., Ismagilova, E., Filieri, R., & Dwivedi, Y. K. (2023). MetaWOM–toward a sensory word-of-mouth (WOM) in the metaverse. International Journal of Contemporary Hospitality Management.1-20.
  • Mukhopadhyay, S., Pandey, R., & Rishi, B. (2023). Electronic word of mouth (eWOM) research–a comparative bibliometric analysis and future research insight. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(2), 404-424.
  • Müftüoğlu, S., Tosun, N. B., & Ülker, Y. (2018). Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (Ewom) Kanalı Olarak Youtube Vloggerların Satın Alma Niyeti Oluşumundaki Rolü, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(24), 231-254.
  • Olgun, B. (2014). Sosyal medya ve tüketici davranışları (Doctoral dissertation, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Özgen, E., & Doymuş, H. (2013). Sosyal medya pazarlamasında farklılaştırıcı bir unsur olarak içerik yönetimi konusuna iletişimsel bir yaklaşım. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 4(10), 91-103.
  • Parasnis, E. (2022). The Implications of Social Media For Adolescent Critical Thinking From an Information and Advertising Literacy Context: A Brief Review. The Serials Librarian, 83(1), 9-15.
  • Santos, Z. R., Cheung, C. M., Coelho, P. S., & Rita, P. (2022). Consumer engagement in social media brand communities: A literature review. International Journal of Information Management, 63, 1-13.
  • Sashi, C. M., & Brynildsen, G. (2022). Franchise network relationships and word of mouth communication in social media networks. Industrial Marketing Management, 102, 153-163.
  • Shankar, V., Grewal, D., Sunder, S., Fossen, B., Peters, K., & Agarwal, A. (2022). Digital marketing communication in global marketplaces: A review of extant research, future directions, and potential approaches. International Journal of research in Marketing, 39(2), 541-565.
  • Sreejesh, S., Paul, J., Strong, C., & Pius, J. (2020). Consumer response towards social media advertising: Effect of media interactivity, its conditions and the underlying mechanism. International Journal of Information Management, 54, 1-15.
  • Strydom, M., Kempen, E. L., & Tselepis, T. J. (2023). Marketing for Survival: The Survivalist Promotional Mix of Informal Clothing Manufacturing Micro-enterprises. Journal of African Business, 24(1), 19-37.
  • Sun, Y., & Wang, S. (2020). Understanding consumers’ intentions to purchase green products in the social media marketing context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(4), 860-878.
  • Şener, A., & Yücel, S. (2020). Sosyal Medyanın Y Kuşağı Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Literatür İncelemesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 265-284.
  • Tanyer, T. (2018). Dijital Medyanın Pazarlama Teknikleri Üzerindeki Etkisi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(1), 46-52.
  • Tran, G. A., & Strutton, D. (2020). Comparing email and SNS users: Investigating e-servicescape, customer reviews, trust, loyalty and E-WOM. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 1-12.
  • Uslu, S., (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 141-160.
  • Uzgören, E., & Korkmaz, İ. (2015). Sosyal Medya Ekonomisinin Mikro İktisadi Temelleri Üzerine Bir İnceleme, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1),63-73
  • Ünal,T. A., & Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22), 1289-1319.
  • Yaşar, E., & Demir, M. (2021). Z Kuşağının İşyeri Seçiminde İşveren Markasının Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 181-195.
  • Yaşar, E., Demir, M., & Taşdemir, T. (2023). Embedded big data in packaged foods: examining consumer sentiment during the purchasing process post-COVID-19. British Food Journal, 125 (10), 3623-3639.
  • Yavuzyılmaz, O. (2008). Ağızdan Ağıza Pazarlama (Kocaeli'de bulunan dershanelerdeki öğrenciler üzerine örnek bir araştırma) (Master's thesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Year 2024, Volume: 10 Issue: 1, 23 - 31, 31.03.2024
https://doi.org/10.24288/jttr.1439577

Abstract

Project Number

1

References

  • Baş, C., & Karaca, Ş. (2021). Sağlık turizmi işletmelerinde hizmet telafi stratejilerinin olumlu ağızdan ağıza iletişim ve tekrar satın alma niyetine etkisi. Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 110-122.
  • Battallar, Z., & Cömert, M. (2015). Tüketicilerin Tercihlerinde Sosyal Medyadaki Reklamların Etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 2(1), 39-48.
  • Buzlukçu, C., & Avcıkurt, C. (2021). Yavaş Şehirlerde Yerel Halkın Yer Kimliği ve Topluluğa Bağlılıklarının Sürdürülebilir Turizm Tutumlarına Etkisi: Seferhisar’da Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (43), 117-138.
  • Canlı, M. (2015). Sosyal medyada kullanılan reklamların tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ceran, Y., & Karaçor, S. (2013). Pazarlama İletişimi Aracı Olarak Reklâm: Reklâm Maliyetleri ve Muhasebeleştirilmesi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1),1- 9.
  • Chatzipanagiotou, K., Azer, J., & Ranaweera, C. (2023). E-WOM in the B2B context: Conceptual domain, forms, and implications for research. Journal of Business Research, 164, 1-14.
  • Chen, Z., & Yuan, M. (2020). Psychology of word of mouth marketing. Current opinion in psychology, 31, 7-10.
  • Creevey, D., Coughlan, J., & O'Connor, C. (2022). Social media and luxury: A systematic literature review. International Journal of Management Reviews, 24(1), 99-129.
  • Çabuk, S., & Keleş, C. (2008). Tüketicilerin yeşil ürün satın alma davranışlarının sosyo demografik değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 85-102.
  • Çabuk, S., Südaş, H. D., & Levent, K. (2019). Sosyal Medya Müşteri İlişkileri Yönetimi Faaliyetlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 206-221.
  • Çokyaşar, D. (2018). Ağızdan ağıza iletişimin satın alma üzerindeki etkisi. Journal of International Social Research, 11(61),788-793
  • Dang, A., & Raska, D. (2022). National cultures and their impact on electronic word of mouth: a systematic review. International Marketing Review, 39(5), 1182-1225.
  • Demir, M., & Günaydın, Y. (2023). A digital job application reference: how do social media posts affect the recruitment process?. Employee Relations: The International Journal, 45(2), 457-477.
  • Demir, M., Demir, Ş. Ş., Ergen, F. D., & Dalgıç, A. (2021). Covid-19 sürecinde tüketicilerin otel seçimini etkileyen faktörler. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(1), 82-94.
  • Demir, M., Yaşar, E., & Demir, Ş. Ş. (2023). Digital transformation and human resources planning: the mediating role of innovation. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 14(1), 21-36.
  • Demir, S. S., Demir, M., & Nield, K. (2013). The effects of customer focused selling on destination choice and decision of purchasing: An empirical study on British tourists travelling to Turkey. Journal of Human Sciences, 10(2), 443-461.
  • Demir, Ş. Ş. (2011). Turizm işletmelerinde halkla ilişkiler ve iletişim. Detay Yayıncılık.
  • Demir, Ş. Ş., & Kozak, M. (2011). Turizmde Tüketici Davranışları Modelini Oluşturan Aşamalar Arasındaki İlişki. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 19-34.
  • Demir, Ş. Ş., & Tür, E. (2019). Otel logosu ne söyler? Tüketiciler ne algılar?. Journal of Tourism Theory and Research, 5(1), 51-64.
  • Donthu, N., Kumar, S., Pandey, N., Pandey, N., & Mishra, A. (2021). Mapping the electronic word-of-mouth (eWOM) research: A systematic review and bibliometric analysis. Journal of Business Research, 135, 758-773.
  • Durgun, A. (2021). Demografik Dönüşümün Milli Gelir Üzerindeki Etkisi: Panel Veri Analizi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 231-243.
  • Ergün, G. S., & Akgün, V. Ö. (2016). Ağızdan Ağıza İletişim Kavramının Önemi Üzerine Kuramsal Bir Çalışma: Turizm Araştırmaları İncelemesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (12), 152-175.
  • Fang, S., Li, Y., Zhang, C., & Ye, L. (2023). Speech VS. Writing: The influences of WOM communication on tourism experience storytellers. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 521-530.
  • Fang, S., Li, Y., Zhang, C., & Ye, L. (2023). Speech VS. Writing: The influences of WOM communication on tourism experience storytellers. Journal of Hospitality and Tourism Management, 54, 521-530.
  • Gülmez, M. (2011). İnternet Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlama Uygulama Örnekleri. Journal of Internet Applications and Management, 2(1), 29-36.
  • Gülmez, M., & Türker, G. Ö. (2013). Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin ağızdan ağıza iletişim eğilimleri. Yeni Fikir Dergisi, 6(12), 292-320.
  • Hanaysha, J. R. (2022). Impact of social media marketing features on consumer's purchase decision in the fast-food industry: Brand trust as a mediator. International Journal of Information Management Data Insights, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2022.100102
  • İnce, M., & Bozyiğit, S. (2018). Tüketicilerin instagram reklamlarina karşi tutumlarinin satin alma davranişlari üzerindeki etkisi: y ve z kuşaği üzerine bir araştirma. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 39-56.
  • Jacobson, J., Gruzd, A., & Hernández-García, Á. (2020). Social media marketing: Who is watching the watchers?. Journal of retailing and consumer services, 53, 1-12.
  • Jebarajakirthy, C., Maseeh, H. I., Morshed, Z., Shankar, A., Arli, D., & Pentecost, R. (2021). Mobile advertising: A systematic literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 45(6), 1258-1291.
  • Jung, N., & Im, S. (2021). The mechanism of social media marketing: influencer characteristics, consumer empathy, immersion, and sponsorship disclosure. International Journal of Advertising, 40(8), 1265-1293.
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Ağlarının Sosyal Ticaret Ağına Dönüşümü: Facebook Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4).1400-1419.
  • Karabıyık, B. K., & Çetin, M. (2022). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Bilgi Paylaşma Niyeti ve Cinsiyetin Rolü. Akdeniz İİBF Dergisi, 22(1), 102-116.
  • Kayapınar, Ö., Kayapınar, P. Y., & Tan, Ö. (2017). Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Tüketici Algıları ile E-sadakat Arasındaki İlişkide Markaya Yönelik Tutumun Rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 472-494.
  • Kılıçer, T., & Öztürk, A. (2012). Tüketicilerin Satın Alma Kararlarında Ağızdan Ağza İletişimin Etkisi: Eskişehir İlinde Bir Uygulama. Tüketici Yazıları (III), Tüpadem, 25-43.
  • Kızgın, Y., & Benli, T. (2018). Reklam Sloganlarının Marka Farkındalığına Olan Etkisinin Belirlenmesi, Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1178-1197.
  • Kim, M., Jun, M., & Han, J. (2023). The relationship between needs, motivations and information sharing behaviors on social media: Focus on the self-connection and social connection. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(1), 1-16.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Araci Olarak Sosyal Medya’nin Tutundurma Karmasi İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Köseoğlu, Ö. (2013). Bir Pazarlama İletişimi Ortamı Olarak Facebook: Reklam ve Elektronik Ağızdan Ağıza Mesajların Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Analiz, Global Media Journal: Turkish Edition, 3(6).1-74.
  • Kuyucu, M. (2021). Reklamlarda Ünlü Kullanımı: Oppo ve Sıla Reklam Kampaniyası Örneği. Diyalektolog-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(7), 91-101.
  • Lee, J., & Kim, S. (2022). Social media advertising: The role of personal and societal norms in page like ads on Facebook. Journal of Marketing Communications, 28(3), 329-342.
  • Mandıracıoğlu, A. (2010). Dünyada ve Türkiye'de yaşlıların demografik özellikleri. Ege Tıp Dergisi, 49(3), 39-45.
  • Marangoz, M. (2007). Ağızdan Ağıza İletişimin Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Etkileri: Cep Telefonu Pazarına Yönelik Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 395-412.
  • Maru, C., & Sai Vijay, T. (2024). The relationship between electronic word of mouth and brand: A systematic review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 48(2), 1-17.
  • Mikalef, P., Giannakos, M., & Pateli, A. (2013). Shopping and word-of-mouth intentions on social media. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 8(1), 17-34.
  • Mladenović, D., Ismagilova, E., Filieri, R., & Dwivedi, Y. K. (2023). MetaWOM–toward a sensory word-of-mouth (WOM) in the metaverse. International Journal of Contemporary Hospitality Management.1-20.
  • Mukhopadhyay, S., Pandey, R., & Rishi, B. (2023). Electronic word of mouth (eWOM) research–a comparative bibliometric analysis and future research insight. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 6(2), 404-424.
  • Müftüoğlu, S., Tosun, N. B., & Ülker, Y. (2018). Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim (Ewom) Kanalı Olarak Youtube Vloggerların Satın Alma Niyeti Oluşumundaki Rolü, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(24), 231-254.
  • Olgun, B. (2014). Sosyal medya ve tüketici davranışları (Doctoral dissertation, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Özgen, E., & Doymuş, H. (2013). Sosyal medya pazarlamasında farklılaştırıcı bir unsur olarak içerik yönetimi konusuna iletişimsel bir yaklaşım. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 4(10), 91-103.
  • Parasnis, E. (2022). The Implications of Social Media For Adolescent Critical Thinking From an Information and Advertising Literacy Context: A Brief Review. The Serials Librarian, 83(1), 9-15.
  • Santos, Z. R., Cheung, C. M., Coelho, P. S., & Rita, P. (2022). Consumer engagement in social media brand communities: A literature review. International Journal of Information Management, 63, 1-13.
  • Sashi, C. M., & Brynildsen, G. (2022). Franchise network relationships and word of mouth communication in social media networks. Industrial Marketing Management, 102, 153-163.
  • Shankar, V., Grewal, D., Sunder, S., Fossen, B., Peters, K., & Agarwal, A. (2022). Digital marketing communication in global marketplaces: A review of extant research, future directions, and potential approaches. International Journal of research in Marketing, 39(2), 541-565.
  • Sreejesh, S., Paul, J., Strong, C., & Pius, J. (2020). Consumer response towards social media advertising: Effect of media interactivity, its conditions and the underlying mechanism. International Journal of Information Management, 54, 1-15.
  • Strydom, M., Kempen, E. L., & Tselepis, T. J. (2023). Marketing for Survival: The Survivalist Promotional Mix of Informal Clothing Manufacturing Micro-enterprises. Journal of African Business, 24(1), 19-37.
  • Sun, Y., & Wang, S. (2020). Understanding consumers’ intentions to purchase green products in the social media marketing context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(4), 860-878.
  • Şener, A., & Yücel, S. (2020). Sosyal Medyanın Y Kuşağı Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Literatür İncelemesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 265-284.
  • Tanyer, T. (2018). Dijital Medyanın Pazarlama Teknikleri Üzerindeki Etkisi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(1), 46-52.
  • Tran, G. A., & Strutton, D. (2020). Comparing email and SNS users: Investigating e-servicescape, customer reviews, trust, loyalty and E-WOM. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 1-12.
  • Uslu, S., (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 141-160.
  • Uzgören, E., & Korkmaz, İ. (2015). Sosyal Medya Ekonomisinin Mikro İktisadi Temelleri Üzerine Bir İnceleme, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1),63-73
  • Ünal,T. A., & Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 15(22), 1289-1319.
  • Yaşar, E., & Demir, M. (2021). Z Kuşağının İşyeri Seçiminde İşveren Markasının Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 181-195.
  • Yaşar, E., Demir, M., & Taşdemir, T. (2023). Embedded big data in packaged foods: examining consumer sentiment during the purchasing process post-COVID-19. British Food Journal, 125 (10), 3623-3639.
  • Yavuzyılmaz, O. (2008). Ağızdan Ağıza Pazarlama (Kocaeli'de bulunan dershanelerdeki öğrenciler üzerine örnek bir araştırma) (Master's thesis, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Ying, M. (2012). Sosyal medya platformları üzerinden pazarlama ve bu mecrayı etkin kullanan sektörler. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Digital Marketing
Journal Section Research Articles
Authors

Sebine Beşirova 0009-0001-1964-7221

Project Number 1
Early Pub Date March 3, 2024
Publication Date March 31, 2024
Submission Date February 19, 2024
Acceptance Date March 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Beşirova, S. (2024). Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook. Journal of Tourism Theory and Research, 10(1), 23-31. https://doi.org/10.24288/jttr.1439577
AMA Beşirova S. Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook. Journal of Tourism Theory and Research. March 2024;10(1):23-31. doi:10.24288/jttr.1439577
Chicago Beşirova, Sebine. “Effect of Sponsored Social Media Advertisements and Word-of-Mouth Communication on Consumer Purchasing Behavior in Tourism: A Case Study of Facebook”. Journal of Tourism Theory and Research 10, no. 1 (March 2024): 23-31. https://doi.org/10.24288/jttr.1439577.
EndNote Beşirova S (March 1, 2024) Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook. Journal of Tourism Theory and Research 10 1 23–31.
IEEE S. Beşirova, “Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook”, Journal of Tourism Theory and Research, vol. 10, no. 1, pp. 23–31, 2024, doi: 10.24288/jttr.1439577.
ISNAD Beşirova, Sebine. “Effect of Sponsored Social Media Advertisements and Word-of-Mouth Communication on Consumer Purchasing Behavior in Tourism: A Case Study of Facebook”. Journal of Tourism Theory and Research 10/1 (March 2024), 23-31. https://doi.org/10.24288/jttr.1439577.
JAMA Beşirova S. Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook. Journal of Tourism Theory and Research. 2024;10:23–31.
MLA Beşirova, Sebine. “Effect of Sponsored Social Media Advertisements and Word-of-Mouth Communication on Consumer Purchasing Behavior in Tourism: A Case Study of Facebook”. Journal of Tourism Theory and Research, vol. 10, no. 1, 2024, pp. 23-31, doi:10.24288/jttr.1439577.
Vancouver Beşirova S. Effect of sponsored social media advertisements and word-of-mouth communication on consumer purchasing behavior in tourism: A case study of Facebook. Journal of Tourism Theory and Research. 2024;10(1):23-31.