BibTex RIS Cite

KÜRESELLEŞME VE MEZHEP ÇATIŞMALARI

Year 2016, Volume: 14 Issue: 2, 361 - 375, 10.09.2016
https://doi.org/10.18317/kader.89891

Abstract

Küreselleşme, bütünleşmeyi sağlarken, yerel olguları da silikleştirmekte ve dar bir alana kapatmaktadır. Folklorik ve turistik bir mahiyete bürünen yerel unsurlar, mevcudiyetini korumak amacıyla ciddi bir radikalleşmeye yönelmektedir. Marjinal bir yapıya sahip olan bu tezahürler, mensupları arasında tutunabilmek amacıyla felsefi ve teolojik bir arkaplan oluşturmaktadır. Yapının karakteri doğrultusunda radikal inanç ve algıya sahip olan söz konusu kesimler, var olabilmek için, diğer yönelişlerin inkârına temayül etmektedirler. Bu ise bir çatışmayı doğurmuştur. Bunda küresel güç ve etkenlerin, alternatif tez olan yerelleşmeye karşı hoşgörüsüz tavrının da önemli bir etkisi vardır. Yerel olgular, küresel güçlere karşı varlık mücadelesi verirken, başka yerel oluşumlarla da çatışma içerisine girmişlerdir. Bu doğrultuda günümüz savaşlarının daha çok mezhep çatışmaları ekseninde oluşacağı tahmin edilmektedir.

References

  • Abdülvehhab, M. (t.y). Risale fi’r-Redd ale’r-Revafız. Müellefatü’ş-Şeyhi’l- İmam Muhammed b. Abdülvehhab içinde. nşr. Abdülaziz er-Rumi ve dğr. Riyad: Camiatü’l-İmam Muhammed b. Suud el-İslamiyye.
  • Acluni, M. (t.y.). Keşfü'l-hafa ve Müzilü'l-ilbas: Amma İştehere Mine'l- Ehâdîs ala Elsineti’n-nas. nşr. A. Kalaş, Haleb: Mektebetü't-Türasi'l- İslam.
  • Akbulut, A. (1992). Sahabe Devri Hadiselerin Kelami Problemlere Etkileri. İstanbul: Birleşik Yayınları.
  • Albrow, M (1999). Globalization, Knowledge and Society. ed. M. Albrow-E. King. London: Sage.
  • Ayar, K. (2011). Dört Halife Devri Siyasi Olaylarında Kur’an’ın Rolü. Samsun: Etüt Yayınları.
  • Barzager, K.(2010). İran, Ortadoğu ve Uluslararası Güvenlik. Ortadoğu Analizi. II (21), 83-92.
  • Barzegar, K. (2008a). The Shia Factor. Heartland Eurasian Review of Geopolitics. I, 76-83.
  • Barzegar, K. (2008b). Iran and Shiite Crescent: Myths and Realities. Brown Journal of World Affairs. XV (1), 87-99.
  • Berger, P. L. (2003). Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri. Bir Küre Bin Bir Küreselleşme: Çağdaş Dünyada Kültürel Çeşitlilik. ed. Peter L. Berger, Samuel P. Huntington. çev. Ayla Ortaç. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Biçer, R. (2010). Küreselleşen Çağda İslam. İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Büyükkara, M. A. (2012). Vehhabilik. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi).istanbul: TDV Yayınları.
  • Çelebi, N. O. (2012). İran İslam Devrimi’nde Sovyetler Birliği, İngiltere ve Fransa’nın Rolü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çevik, M. (2003). Global Köyde Dinlerin Sonu mu?. Dinî Araştırmalar, ed. Mustafa Erdem, 17 (6), 163–177.
  • Ecer, A. V. (1976). Osmanlı Tarihinde Vehhabi Hareketi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • Erdem, Mustafa (2003). Küreselleşme ve İslam Dünyası. Dinî Araştırmalar. ed. Mustafa Erdem, 6 (17), 5-9.
  • Giddens, A. (1998). Modernliğin Sonuçları. çev. Ersin Kuşdili. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gözen, R. (2002). Küreselleşme: İslam Dünyası ve Türkiye. Küreselleşme İslam Dünyası ve Türkiye. ed. İ. Kurt-S.A.Tüz. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Gürses, M. (1998). Küresel Ekonomi: Şirket yapısında Değişiklikler, Dış Ticarette Şirketlerin Yönlendirici İşlevleri ve Küreselleşme Sonrasında Gelir Dağılımı Üzerine. Maliye Dergisi, Sayı:128.
  • Huntington, S. P. (2002). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. çev. Mehmet Turhan, Cem Soydemir. Istanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • İbn Mace, E. A. (1975). es-Sünen. nşr. M. F. A. Kahire: Daru’t-Türasü’l-Arabi.
  • İzutsu, T. (t.y.). Kur’an’da Dini ve Ahlaki Kavramlar. Trc. S. Ayaz. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Müfid, E. A. (1993). Evail-i makalat fi'l-mezahib ve'l-muhtarat. nşr. M.M. Tahran: Danişgah-ı Tahran.
  • Nasr, V. (2006). Behind the Rise of the Shiits. www.time.com, 19 Eylül 2006 (Giriş 14/06/2013)
  • ÖZ, M. (2010b). Şia. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). İstanbul: TDV Yayınları.
  • Öz, Mustafa (2010a). Takiyye. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). İstanbul. XXXIX, 453-454.
  • Özervarlı, M. S. (2009). Selefiyye. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). XXXVI, 399-402.
  • Özkul, O. (2008). Kültür ve Küreselleşme. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Robertson, R. (2003). Küreselleşme ve Geleneksel Dinin Geleceği. çev. Ihsan Çapçıoğlu. Dinî Araştırmalar, c.6, sy. 17.
  • Said, E. (2007). Cehaletin Çatışması. Doğu Batı, YIL: 10, Sayı: 41
  • Sarıbay, A. Y. (2002). Kültürel Bir Olgu Olarak Küreselleşme. Küreselleşme. ed. Cemal Uşak. İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Şahin, K. (2006). Türkiye’de Küreselleşme Tartışmaları Işığında Ulus Devlete Bakış. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tirmizi, E. M. (1998). el-Camiü’l-Kebir. Nşr. B. A. M. Beyrut: Daru’l-Garbi’l- İslami.
  • Üzüm, İ. (2010). Şia. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi).
Year 2016, Volume: 14 Issue: 2, 361 - 375, 10.09.2016
https://doi.org/10.18317/kader.89891

Abstract

References

  • Abdülvehhab, M. (t.y). Risale fi’r-Redd ale’r-Revafız. Müellefatü’ş-Şeyhi’l- İmam Muhammed b. Abdülvehhab içinde. nşr. Abdülaziz er-Rumi ve dğr. Riyad: Camiatü’l-İmam Muhammed b. Suud el-İslamiyye.
  • Acluni, M. (t.y.). Keşfü'l-hafa ve Müzilü'l-ilbas: Amma İştehere Mine'l- Ehâdîs ala Elsineti’n-nas. nşr. A. Kalaş, Haleb: Mektebetü't-Türasi'l- İslam.
  • Akbulut, A. (1992). Sahabe Devri Hadiselerin Kelami Problemlere Etkileri. İstanbul: Birleşik Yayınları.
  • Albrow, M (1999). Globalization, Knowledge and Society. ed. M. Albrow-E. King. London: Sage.
  • Ayar, K. (2011). Dört Halife Devri Siyasi Olaylarında Kur’an’ın Rolü. Samsun: Etüt Yayınları.
  • Barzager, K.(2010). İran, Ortadoğu ve Uluslararası Güvenlik. Ortadoğu Analizi. II (21), 83-92.
  • Barzegar, K. (2008a). The Shia Factor. Heartland Eurasian Review of Geopolitics. I, 76-83.
  • Barzegar, K. (2008b). Iran and Shiite Crescent: Myths and Realities. Brown Journal of World Affairs. XV (1), 87-99.
  • Berger, P. L. (2003). Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri. Bir Küre Bin Bir Küreselleşme: Çağdaş Dünyada Kültürel Çeşitlilik. ed. Peter L. Berger, Samuel P. Huntington. çev. Ayla Ortaç. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Biçer, R. (2010). Küreselleşen Çağda İslam. İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Büyükkara, M. A. (2012). Vehhabilik. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi).istanbul: TDV Yayınları.
  • Çelebi, N. O. (2012). İran İslam Devrimi’nde Sovyetler Birliği, İngiltere ve Fransa’nın Rolü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çevik, M. (2003). Global Köyde Dinlerin Sonu mu?. Dinî Araştırmalar, ed. Mustafa Erdem, 17 (6), 163–177.
  • Ecer, A. V. (1976). Osmanlı Tarihinde Vehhabi Hareketi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • Erdem, Mustafa (2003). Küreselleşme ve İslam Dünyası. Dinî Araştırmalar. ed. Mustafa Erdem, 6 (17), 5-9.
  • Giddens, A. (1998). Modernliğin Sonuçları. çev. Ersin Kuşdili. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gözen, R. (2002). Küreselleşme: İslam Dünyası ve Türkiye. Küreselleşme İslam Dünyası ve Türkiye. ed. İ. Kurt-S.A.Tüz. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Gürses, M. (1998). Küresel Ekonomi: Şirket yapısında Değişiklikler, Dış Ticarette Şirketlerin Yönlendirici İşlevleri ve Küreselleşme Sonrasında Gelir Dağılımı Üzerine. Maliye Dergisi, Sayı:128.
  • Huntington, S. P. (2002). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması. çev. Mehmet Turhan, Cem Soydemir. Istanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • İbn Mace, E. A. (1975). es-Sünen. nşr. M. F. A. Kahire: Daru’t-Türasü’l-Arabi.
  • İzutsu, T. (t.y.). Kur’an’da Dini ve Ahlaki Kavramlar. Trc. S. Ayaz. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Müfid, E. A. (1993). Evail-i makalat fi'l-mezahib ve'l-muhtarat. nşr. M.M. Tahran: Danişgah-ı Tahran.
  • Nasr, V. (2006). Behind the Rise of the Shiits. www.time.com, 19 Eylül 2006 (Giriş 14/06/2013)
  • ÖZ, M. (2010b). Şia. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). İstanbul: TDV Yayınları.
  • Öz, Mustafa (2010a). Takiyye. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). İstanbul. XXXIX, 453-454.
  • Özervarlı, M. S. (2009). Selefiyye. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi). XXXVI, 399-402.
  • Özkul, O. (2008). Kültür ve Küreselleşme. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Robertson, R. (2003). Küreselleşme ve Geleneksel Dinin Geleceği. çev. Ihsan Çapçıoğlu. Dinî Araştırmalar, c.6, sy. 17.
  • Said, E. (2007). Cehaletin Çatışması. Doğu Batı, YIL: 10, Sayı: 41
  • Sarıbay, A. Y. (2002). Kültürel Bir Olgu Olarak Küreselleşme. Küreselleşme. ed. Cemal Uşak. İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Şahin, K. (2006). Türkiye’de Küreselleşme Tartışmaları Işığında Ulus Devlete Bakış. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tirmizi, E. M. (1998). el-Camiü’l-Kebir. Nşr. B. A. M. Beyrut: Daru’l-Garbi’l- İslami.
  • Üzüm, İ. (2010). Şia. DİA (Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi).
There are 33 citations in total.

Details

Journal Section MAKALELER
Authors

Ramazan Biçer

Publication Date September 10, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 14 Issue: 2

Cite

ISNAD Biçer, Ramazan. “KÜRESELLEŞME VE MEZHEP ÇATIŞMALARI”. KADER Kelam Araştırmaları Dergisi 14/2 (September 2016), 361-375. https://doi.org/10.18317/kader.89891.