Öğretim Uygulaması
BibTex RIS Kaynak Göster

Imece Model: Cooperation and Organization Based Model Proposal in Education

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 183 - 197, 28.10.2023

Öz

Purpose: The aim of this study is to create the theoretical framework of the imece model, which has no research on its effectiveness, and to present an example of the imece model, which is aimed at cooperation and the gains of teamwork at the secondary and high school levels.
Method: The imece model is a collaborative organization course prepared for secondary and high school levels. In the imece course, students organize an in-school organization together with the class under the guidance of the teacher. In this context, primarily the activities and preparation questions in the content of the presentation scenario were determined.
Application and Result: For organization, the class is divided into four groups, whose duties are different from each other but have to work in conjunction with each other. In the next stage, task instructions and rubrics for the groups are prepared with the students under the guidance of the teacher, using guided discovery and brainstorming methods. The most distinguishing feature of the model, in which groups with different tasks work in coordination with each other for a common goal and as a result, a single service is provided as a product, instead of competition between groups; There are three types of cooperation: inter-group, intra-group, group-teacher. Preparation of group instructions with teacher-student cooperation, the teacher's advisory role, teacher-student cooperation; Each group's ability to fulfill its own duties depends on intra-group cooperation; Groups organizing together with other groups enables inter-group cooperation. In addition, one of the features of the model is that the tasks are given in a scenario in which students are included in the learning process.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1992) İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Demirhan G. (2008). İlköğretim Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Kılavuz Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. s.70. Demirel, Ö. (2002) Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem-A Yayıncılık, (4. Baskı). Ankara.
  • Deutch M.(1949). A. Theory of Cooperation and Competition. Human Relatitions, 2, 129- 152.
  • Gömleksiz, M. (1997) Kubaşık Öğrenme. Adana: Baki Kitabevi.
  • Bilgin, İ., & Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin tanıtımı ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 1(1), 40-70.
  • İflazoğlu, A. (2003) Çoklu Zeka Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi. Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Johnson DW. Johnson RT. ve Holubec EJ. (1994). The New Circles Of Learning. Alexandria VA: ASCD
  • Karaoğlu, İ. B. (1999). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı, Hatırda Tutma ve Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saban, A. (2002) Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning (2.Th Edit.) Allyn ve Bacon, Boston
  • Sümbül, A. M. (1995) İşbirliğine Dayalı Öğretim Yönteminde Kullanılan Değerlendirme Biçiminin Öğrencilerin Erişi ve Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, Ali. (1994) Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Kongresi, Kuram–Araştırma-Uygulama Bildiriler 2: Bilgisayar Destekli İşbirlikli Öğrenmede Öğrenci Denetiminin Akademik Başarı, Güven ve Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Özdemir, S. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde kullanılması. Marife, 11(3), 145-162.

İmece Modeli: Eğitimde İşbirliği ve Organizasyon Temelli Model Önerisi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 3, 183 - 197, 28.10.2023

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı ortaokul ve lise düzeyinde işbirliğine, ekip çalışmasının kazanımlarına yönelik, etkililiği üzerinde herhangi bir araştırma yapılmamış olan imece modelinin kuramsal çerçevesini oluşturup imece modeli örneği sunmaktır.
Yöntem: İmece modeli işbirliğine dayalı organizasyon dersi olup ortaokul ve lise kademesi için hazırlanmıştır. İmece dersinde öğrenciler sınıf ile birlikte öğretmen rehberliğinde okul içi bir organizasyon gerçekleştirirler. Bu kapsamda öncelikli olarak sunum senaryosunun içeriğindeki etkinlikler ve hazırlık soruları belirlenmiştir.
Uygulama ve Sonuç: Sınıf organizasyon için, görevleri birbirinden farklı ancak birbirleriyle bağlantılı çalışmak durumunda olan dört gruba ayrılır. Sonraki aşamada ise grupların görev yönergeleri ve dereceli puanlama anahtarları yönlendirilmiş buluş ve beyin fırtınası yöntemleri kullanılarak öğretmen rehberliğinde öğrencilerle birlikte hazırlanır. Görevleri birbirinden farklı olan grupların, ortak bir amaç için birbirleriyle koordineli olarak çalıştığı ve sonuçta ürün olarak tek bir hizmetin gerçekleştirildiği modelin en ayırt edici özelliği gruplar arası rekabet yerine; gruplar arası, grup içi, gruplar-öğretmen olmak üzere üç tür işbirliğinin olmasıdır. Grup yönergelerinin öğretmen öğrenci işbirliği ile hazırlanması, öğretmenin danışman rolü, öğretmen öğrenci işbirliğine; her grubun kendi görevlerini yerine getirmesi grup içi işbirliğine; grupların diğer gruplarla birlikte bir organizasyon gerçekleştirmesi gruplar arası işbirliğine imkân sağlamaktadır. Ayrıca görevlerin öğrencilerin öğrenme sürecine dahil edildiği bir senaryo ile verilmesi modelin özelliklerindendir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1992) İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Demirhan G. (2008). İlköğretim Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Kılavuz Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü. s.70. Demirel, Ö. (2002) Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Pegem-A Yayıncılık, (4. Baskı). Ankara.
  • Deutch M.(1949). A. Theory of Cooperation and Competition. Human Relatitions, 2, 129- 152.
  • Gömleksiz, M. (1997) Kubaşık Öğrenme. Adana: Baki Kitabevi.
  • Bilgin, İ., & Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin tanıtımı ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 1(1), 40-70.
  • İflazoğlu, A. (2003) Çoklu Zeka Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi. Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Johnson DW. Johnson RT. ve Holubec EJ. (1994). The New Circles Of Learning. Alexandria VA: ASCD
  • Karaoğlu, İ. B. (1999). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı, Hatırda Tutma ve Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saban, A. (2002) Öğrenme Öğretme Süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning (2.Th Edit.) Allyn ve Bacon, Boston
  • Sümbül, A. M. (1995) İşbirliğine Dayalı Öğretim Yönteminde Kullanılan Değerlendirme Biçiminin Öğrencilerin Erişi ve Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, Ali. (1994) Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Kongresi, Kuram–Araştırma-Uygulama Bildiriler 2: Bilgisayar Destekli İşbirlikli Öğrenmede Öğrenci Denetiminin Akademik Başarı, Güven ve Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Özdemir, S. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde kullanılması. Marife, 11(3), 145-162.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serpil Akçınar

Erken Görünüm Tarihi 27 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akçınar, S. (2023). İmece Modeli: Eğitimde İşbirliği ve Organizasyon Temelli Model Önerisi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 183-197.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR