Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Selected Biomotoric Characteristics of 10-Year-Old Children Attending Sports Schools

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 4, 1 - 14, 31.12.2023

Öz

Purpose: The aim of this study was to compare some selected biomotoric characteristics of 10-year-old boys and girls who regularly participate in sports schools and train in individual and team sports and to determine the differences between them.
Method: The sample of the study consisted of a total of 200 children in team sports and individual sports who performed at the level of sports schools. Within the scope of the study, balance, vertical jump and flexibility, which are among the biomotoric characteristics, were measured and recorded in accordance with the test protocols. SPSS 24 package program was used to analyze the data in the study. The normality analysis of the obtained data was performed with Shapira Wilk test. Since the data did not show normal distribution, Mann-Whitney U test was used to compare paired groups and the significance level was accepted as p<0.05. Categorical variables are presented as frequency (N) and percentage (%) and continuous variables are presented as arithmetic mean (X) and standard deviation (SD).
Results: According to the results of the statistical analysis of the data obtained within the scope of the research; no statistically significant difference was found in the balance parameter in both groups of the participants. In the vertical jump parameter, it was determined that there were differences between athletes competing in male individual sports and athletes competing in female individual sports and female team sports, and in the flexibility parameter, differences were found between male team sports and male individual sports and female individual sports and female team sports.
Conclusion: As a result of the research, we think that the significant difference between the selected basic motoric characteristics of the students in individual and team sports is due to the training applied in the branches and the branches that develop basic motoric characteristics at different levels.

Kaynakça

  • Akçakaya, İ. (2013). Trakya Üniversitesi Futbol Atletizm ve Basketbol Takımlarındaki Sporcuların Bazı Motorik ve Antropometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Aktaş F, Kuvvet Antrenmanının 12-14 Yaş Grubu Erkek Tenisçilerin Motorik Özelliklerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı 2010, Konya.
  • Çelik A, Günay E, Aksu F. 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, DEU Tıp Derg. 2013;27(1):7-13.
  • Altınkök M, Ölçücü B, 10 Yaş Tenisçilerde Yarısma Öncesi Postural Kontrol ile Çeviklik Performanslarının İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Beden Egitimi ve Spor Bilim Dergisi, 2012; 14: 273-276.
  • Amado-Alonso, D., León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Sánchez-Miguel, P. A., & Iglesias Gallego, D. (2019). Emotional Intelligence and the Practice of Organized Physical-Sport Activity in Children. Sustainability, 11(6), 1615.
  • Bozkurt, S., Bal, M., Kırbayır, B., Erkut, O. (2016). Fiziksel etkinlik kartlarının yer değiştirme ve dengeleme hareketleri gelişimine etkisi (Beykoz ilçesi pilot ilkokul uygulaması) Bildiri Kitabı.14. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Antalya.
  • Can, S. (2007). 10 -12 Yaş Grubundaki Erkek Tenisçiler Masa Tenisçiler Aynı Yaş Grubu Sedanterlerin Reaksiyon Zamanlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Coşkuntürk, O. S., Kurcan, K., Kader, Y. E. L., & Güzel, S. (2023). Teknolojik Gelişmelerin Hareketsiz Yaşama ve Çocuklarda Psiko-Motor Gelişime Etkileri. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 49-60.
  • Diker, G., & Müniroğlu, S. (2016). 8-14 Yaş Grubu Futbolcuların Seçilmiş Fiziksel Özelliklerinin Yaş Gruplarına Göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 45-52.
  • Gelen, E., Saygın, Ö., Karahan, M., & Karacabey, K. I. ve II. Ligdeki Tenisçilerin Fiziksel Uygunluk Özelliklerinin Karşılaştırılması. F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2006, 20(2), 119-127.
  • Hazar, F., & Taşmektepligil, Y. (2008). Puberte öncesi dönemde denge ve esnekliğin çeviklik üzerine etkilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-12.
  • Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Beceri ve Performans Testleri. Nobel Yayınları, Ankara. Koç H, Tekin A. (2011) Beden Eğitimi Derslerinin Çocuklarda Seçilmiş Motori Özellikler Üzerine Etkisi, 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs, Van/Yyü Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 9-17.
  • Koç, H., & Aslan, C. S. (2010). Erkek hentbol ve voleybol sporcularının seçilmiş fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 227-231.
  • Koç, H., Çoşkun, B., Yılmaz, E., Çoban, O., Yıldız, K. (2010). Bireysel ve Takım Sporlardaki 13-15 Yaş Grubu Erkek Sporcuların Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerinin Karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 1, Sayı 1.
  • Kurak, K. (2020). Yaz Spor Okullarında Futbol Çalışmalarına Katılan Grupların İki Aylık Gelişimlerinin Fiziksel Yönden Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 21-32.
  • Lepers, R., Pousson, M. L., Maffiuletti, N. A., Martin, A., & Van Hoecke, J. (2000). The effects of a prolonged running exercise on strength characteristics. International journal of sports medicine, 21(04), 275-280.
  • Milić, V., Nejić, D., & Kostić, R. (2008). The Effect Of Plyometrıc Traınıng On The Explosıve Strength Ok Leg Muscles Of Volleyball Players On Sıngle Foot And Two-Foot Takeoff Jumps. Facta Universitatis: Series Physical Education & Sport, 6(2).
  • Pekel, H.A., Bağcı, E., O, Mansur., Balcı, Ş.S., Pepe, O. (2006). Spor yapan çocuklarda performansla ilgili fiziksel uygunluk test sonuçlariyla antropometrik özellikler arasindaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 299-308.
  • Poulus, D. R., Coulter, T. J., Trotter, M. G., & Polman, R. (2022). A qualitative analysis of the perceived determinants of success in elite esports athletes. Journal of sports sciences, 40(7), 742-753.
  • Revan, S., Aydoğmuş, Ö., Balcı, S.Ş., Pepe, H., Eroğlu, H. (2007). Türk ve Yabancı Ülke Milli Takım Badmintoncularının Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt1, Sayı 2.
  • Saygın, Ö., Polat, Y., & Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Selçuk, H. (2013) 11-13 Yaş Grubu Erkek Yüzücülerde 12 Haftalık Terabant Antrenmanının Bazı Motorik Özellikler İle Yüzme Performansına Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Sevim Y. Antrenman Bilgisi Nobel Yayınları 2007: ss: 19-26, 240-286.
  • Smith, M. C. (2019). Sensory integration: Theory and practice. FA Davis.
  • Soygüden, A. (2019). Sporda yaşanan örnek etik davranışların toplumsal karakterin oluşmasına etkileri. Helal ve Etik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 60-72.
  • Torun, V. (2007). Eskrim Sporuna Yeni Başlayan 9–12 Yaş Grubu Çocuklarda Temel Eskrim Çalışmaları ve Sürat Antrenmanlarının Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Adana.
  • Ucan, I. (2020). Selection of Agility Tests According to Sports Branches in Terms of Basic Motor Characteristics. African Educational Research Journal, 8, 22-29.
  • Uçan, İ., Buzdağlı, Y., Ağgön. (2018). Çocuklarda sporun fiziksel uygunluk üzerine etkisinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 123-133.
  • West, S. W., Clubb, J., Torres-Ronda, L., Howells, D., Leng, E., Vescovi, J. D., ... & Windt, J. (2021). More than a metric: how training load is used in elite sport for athlete management. International Journal of Sports Medicine, 42(04), 300-306.
  • Zorba E. “Herkes İçin Spor ve Fiziksel Uygunluk” Ankara, 1999: ss 114.
  • Zorba, E., Kalkavan, A., Ağaoğlu, S.A., Karakuş, S., Çolak, H. (1995). Farklı Spor Branşlarında Bazı Fiziksel Uygunluk Değerlerinin Sedanter Grupla Karşılaştırılması. Ankara, G.O. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,3: 25-35.

Spor Okullarına Devam Eden 10 Yaş Grubu Çocukların Seçilmiş Biyomotorik Özelliklerinin Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 4, 1 - 14, 31.12.2023

Öz

Amaç: Sunulan bu araştırma düzenli olarak spor okullarına katılarak bireysel ve takım sporlarında eğitim alan 10 yaş grubu kız ve erkek çocukların seçilmiş bazı biyomotorik özelliklerinin karşılaştırılması ve aradaki farklılıkların belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini spor okulları düzeyinde performans sergileyen takım sporlarında ve bireysel sporlarda toplam 200 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında biyomotorik özelliklerden denge, dikey sıçrama ve esneklik ölçümleri test protokolleri doğrultusunda alınarak kaydedilmiştir. Araştırmadaki verilerin çözümlenmesinde SPSS 24 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normallik analizi Shapira Wilk testi ile yapılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için ikili grupların karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi uygulanarak, anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Kategorik değişkenler; frekans (N) ve yüzde (%) ve sürekli değişkenler ise aritmetik ortalama (X), standart sapma (SS) olarak gösterilmiştir
Bulgular: Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara göre; katılımcıların her iki grupta da denge parametresinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Dikey sıçrama parametresinde erkek bireysel sporlarda mücadele eden çocuklar ile kadın bireysel sporlar ve kadın takım sporlarında mücadele eden çocuklar arasında olduğu ve esneklik parametresinde ise erkek takım sporları ile erkek bireysel sporlar ve kadın bireysel sporlar ile kadın takım sporlarında eğitim alan çocuklar arasında olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda bireysel ve takım sporlarındaki öğrencilerin seçilmiş temel motorik özellikler arasında çıkan anlamlı farklılığın branşlarda uygulanan antrenmanların ve temel motorik özellikleri farklı düzeyde geliştiren branşların olmasından kaynaklandığı düşüncesindeyiz.

Kaynakça

  • Akçakaya, İ. (2013). Trakya Üniversitesi Futbol Atletizm ve Basketbol Takımlarındaki Sporcuların Bazı Motorik ve Antropometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması, Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Aktaş F, Kuvvet Antrenmanının 12-14 Yaş Grubu Erkek Tenisçilerin Motorik Özelliklerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı 2010, Konya.
  • Çelik A, Günay E, Aksu F. 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, DEU Tıp Derg. 2013;27(1):7-13.
  • Altınkök M, Ölçücü B, 10 Yaş Tenisçilerde Yarısma Öncesi Postural Kontrol ile Çeviklik Performanslarının İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Beden Egitimi ve Spor Bilim Dergisi, 2012; 14: 273-276.
  • Amado-Alonso, D., León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Sánchez-Miguel, P. A., & Iglesias Gallego, D. (2019). Emotional Intelligence and the Practice of Organized Physical-Sport Activity in Children. Sustainability, 11(6), 1615.
  • Bozkurt, S., Bal, M., Kırbayır, B., Erkut, O. (2016). Fiziksel etkinlik kartlarının yer değiştirme ve dengeleme hareketleri gelişimine etkisi (Beykoz ilçesi pilot ilkokul uygulaması) Bildiri Kitabı.14. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Antalya.
  • Can, S. (2007). 10 -12 Yaş Grubundaki Erkek Tenisçiler Masa Tenisçiler Aynı Yaş Grubu Sedanterlerin Reaksiyon Zamanlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Coşkuntürk, O. S., Kurcan, K., Kader, Y. E. L., & Güzel, S. (2023). Teknolojik Gelişmelerin Hareketsiz Yaşama ve Çocuklarda Psiko-Motor Gelişime Etkileri. Dede Korkut Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 49-60.
  • Diker, G., & Müniroğlu, S. (2016). 8-14 Yaş Grubu Futbolcuların Seçilmiş Fiziksel Özelliklerinin Yaş Gruplarına Göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 45-52.
  • Gelen, E., Saygın, Ö., Karahan, M., & Karacabey, K. I. ve II. Ligdeki Tenisçilerin Fiziksel Uygunluk Özelliklerinin Karşılaştırılması. F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2006, 20(2), 119-127.
  • Hazar, F., & Taşmektepligil, Y. (2008). Puberte öncesi dönemde denge ve esnekliğin çeviklik üzerine etkilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 9-12.
  • Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Beceri ve Performans Testleri. Nobel Yayınları, Ankara. Koç H, Tekin A. (2011) Beden Eğitimi Derslerinin Çocuklarda Seçilmiş Motori Özellikler Üzerine Etkisi, 7. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs, Van/Yyü Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 9-17.
  • Koç, H., & Aslan, C. S. (2010). Erkek hentbol ve voleybol sporcularının seçilmiş fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 227-231.
  • Koç, H., Çoşkun, B., Yılmaz, E., Çoban, O., Yıldız, K. (2010). Bireysel ve Takım Sporlardaki 13-15 Yaş Grubu Erkek Sporcuların Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Parametrelerinin Karşılaştırılması, Mustafa Kemal Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 1, Sayı 1.
  • Kurak, K. (2020). Yaz Spor Okullarında Futbol Çalışmalarına Katılan Grupların İki Aylık Gelişimlerinin Fiziksel Yönden Değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 21-32.
  • Lepers, R., Pousson, M. L., Maffiuletti, N. A., Martin, A., & Van Hoecke, J. (2000). The effects of a prolonged running exercise on strength characteristics. International journal of sports medicine, 21(04), 275-280.
  • Milić, V., Nejić, D., & Kostić, R. (2008). The Effect Of Plyometrıc Traınıng On The Explosıve Strength Ok Leg Muscles Of Volleyball Players On Sıngle Foot And Two-Foot Takeoff Jumps. Facta Universitatis: Series Physical Education & Sport, 6(2).
  • Pekel, H.A., Bağcı, E., O, Mansur., Balcı, Ş.S., Pepe, O. (2006). Spor yapan çocuklarda performansla ilgili fiziksel uygunluk test sonuçlariyla antropometrik özellikler arasindaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 299-308.
  • Poulus, D. R., Coulter, T. J., Trotter, M. G., & Polman, R. (2022). A qualitative analysis of the perceived determinants of success in elite esports athletes. Journal of sports sciences, 40(7), 742-753.
  • Revan, S., Aydoğmuş, Ö., Balcı, S.Ş., Pepe, H., Eroğlu, H. (2007). Türk ve Yabancı Ülke Milli Takım Badmintoncularının Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Özelliklerinin Değerlendirilmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt1, Sayı 2.
  • Saygın, Ö., Polat, Y., & Karacabey, K. (2005). Çocuklarda hareket eğitiminin fiziksel uygunluk özelliklerine etkisi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 19(3), 205-212.
  • Selçuk, H. (2013) 11-13 Yaş Grubu Erkek Yüzücülerde 12 Haftalık Terabant Antrenmanının Bazı Motorik Özellikler İle Yüzme Performansına Etkileri, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Sevim Y. Antrenman Bilgisi Nobel Yayınları 2007: ss: 19-26, 240-286.
  • Smith, M. C. (2019). Sensory integration: Theory and practice. FA Davis.
  • Soygüden, A. (2019). Sporda yaşanan örnek etik davranışların toplumsal karakterin oluşmasına etkileri. Helal ve Etik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 60-72.
  • Torun, V. (2007). Eskrim Sporuna Yeni Başlayan 9–12 Yaş Grubu Çocuklarda Temel Eskrim Çalışmaları ve Sürat Antrenmanlarının Reaksiyon Zamanı Üzerine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Adana.
  • Ucan, I. (2020). Selection of Agility Tests According to Sports Branches in Terms of Basic Motor Characteristics. African Educational Research Journal, 8, 22-29.
  • Uçan, İ., Buzdağlı, Y., Ağgön. (2018). Çocuklarda sporun fiziksel uygunluk üzerine etkisinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 123-133.
  • West, S. W., Clubb, J., Torres-Ronda, L., Howells, D., Leng, E., Vescovi, J. D., ... & Windt, J. (2021). More than a metric: how training load is used in elite sport for athlete management. International Journal of Sports Medicine, 42(04), 300-306.
  • Zorba E. “Herkes İçin Spor ve Fiziksel Uygunluk” Ankara, 1999: ss 114.
  • Zorba, E., Kalkavan, A., Ağaoğlu, S.A., Karakuş, S., Çolak, H. (1995). Farklı Spor Branşlarında Bazı Fiziksel Uygunluk Değerlerinin Sedanter Grupla Karşılaştırılması. Ankara, G.O. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,3: 25-35.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kubilay Çimen 0000-0003-1427-120X

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çimen, K. (2023). Spor Okullarına Devam Eden 10 Yaş Grubu Çocukların Seçilmiş Biyomotorik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 1-14.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR