Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Secondary School Students' Exam Anxiety According To Their Sports Status

Year 2023, Volume: 3 Issue: 4, 31 - 39, 31.12.2023

Abstract

Purpose: This research was conducted to examine the exam anxiety of secondary school students according to their sports activities.
Method: The sample of the research consists of 363 volunteer secondary school students studying in 5 secondary schools in Dinar district of Afyonkarahisar province. The data of the study were collected with the test anxiety scale adapted into Turkish by Öner (1990). SPSS 21.0 program was used for the findings and since the data exhibited normal distribution, Independent T-Test and One Way Anova were used in the analysis.
Results: Significant differences were observed in the test anxiety of the secondary school students participating in the research depending on their gender, grade and sports activities.
Conclusion: As a result, exam anxiety was found to be higher among male students than female students, among 8th grade students compared to others, and among those who did not do sports compared to those who did sports. In short, it can be said that doing sports has the effect of reducing students' exam anxiety.

References

  • Aral, N. ve Başar, F. (1996). Anadolu liseleri sınavına hazırlanan ve hazırlanmayan çocukların kaygı düzeylerinin incelenmesi. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Canan, F ve Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 11, 38-43.
  • Çavuşoğlu, S. (1993). Anadolu Lisesi giriş sınavına katılan öğrencilerin sınav öncesi durumluk kaygı düzeylerinin sınav başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane öğrencilerinin fiziksel aktivitede bulunma değişkenine göre sürekli kaygı, sınav kaygısı ve sosyal beceri düzeyleri ile sınav performanslarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, A. (2006). İlköğretimde beden eğitimi uygulamaları. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Dinç, Z. F., Sevimli, D., ve Uluöz, E. (2011). Ailelerin çocuklarını spor ve fiziksel aktiviteye yönlendirmelerine ilişkin görüşleri. Sport Sciences, 6(2), 93-102.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Ankara: Nobel
  • Erdoğan, M. (2012). Boş zaman etkinliği yapan ve yapmayan üniversite sınavına hazırlanan 12. sınıf öğrencilerinin test başarı ve kaygı düzeylerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 13-38.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(01), 85-95.
  • Guida, F. & Ludlow, L. (1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journal of Cross Cultural Psychology, 20, 178-190. Karasar, N. (2017). Scientific research method: concepts, principles, techniques. Ankara: 3A Ara. Kavakcı, Ö., Güler, A. S., ve Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16. Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Koruklu, N. Ö., Öner, H., ve Oktaylar, H. C. (2006). " Sınav kaygısı ile başa çıkma programının" sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (19).
  • McLean, C.P. & Anderson, E.R. (2009) Brave men and timid women? A review of the gender differences in fear and anxiety. Clin Psychol Rev, 29:496-505.
  • Mollaoğulları, H., ve Uluç, S. (2019). Spor yapan ve spor yapmayan ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 78-87.
  • Musch, J., & Bröder, A. (1999). Test anxiety versus academic skills: A comparison of two alternative models for predicting performance in a statistics exam. British Journal of Educational Psychology, 69(1), 105–116. https://doi.org/10.1348/000709999157608
  • Onuk, T. (2017). Ergenlerde kişilik özelliklerinin sınav kaygısı ve okula bağlanma stilleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: YÖRET.
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler: Bir başvuru kaynağı. (3. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öznur, G. (2014). Ayaş ilçesindeki adolesanlarda fiziksel aktivite düzeyinin postür, ağrı ve anksiyete üzerine etkilerinin incelenmesi, Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, H., Günay, T., ve Batı, H. (2006). İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (6).
  • Yıldız, Y. H. (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiyit, S. (2017). Spor etkinliklerine katılımın psikolojik faydaları üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 17-22.

Ortaokul Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Sınav Kaygılarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 3 Issue: 4, 31 - 39, 31.12.2023

Abstract

Amaç: Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin spor yapma durumlarına göre sınav kaygılarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Afyonkarahisar ili Dinar ilçesine bağlı 5 ortaokulda eğitim göre gönüllü 363 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Öner (1990)’in Türkçeye uyarladığı sınav kaygısı ölçeği ile araştırmanın verileri toplanmıştır. Bulgular için SPSS 21.0 programı kullanılmış ve veriler normal dağılım sergilediğinden analizde, Independent T-Testi ve One Way Anova kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin cinsiyetlerine, sınıflarına ve spor yapma durumlarına göre sınav kaygıların da anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0.05).
Sonuç: Sonuç olarak erkek öğrencilerin kız öğrencilerine göre, 8. sınıf öğrencilerinin diğerlerine göre ve spor yapmayanların spor yapanlara göre sınav kaygıları yüksek bulunmuştur. Kısaca spor yapmanın, öğrencilerin sınav kaygısını azaltmaya etkisinin olduğu söylenebilir.

References

  • Aral, N. ve Başar, F. (1996). Anadolu liseleri sınavına hazırlanan ve hazırlanmayan çocukların kaygı düzeylerinin incelenmesi. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısı, durumluk kaygı, akademik başarı ve sınav başarısı arasındaki ilişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Canan, F ve Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, 11, 38-43.
  • Çavuşoğlu, S. (1993). Anadolu Lisesi giriş sınavına katılan öğrencilerin sınav öncesi durumluk kaygı düzeylerinin sınav başarıları üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane öğrencilerinin fiziksel aktivitede bulunma değişkenine göre sürekli kaygı, sınav kaygısı ve sosyal beceri düzeyleri ile sınav performanslarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, A. (2006). İlköğretimde beden eğitimi uygulamaları. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Dinç, Z. F., Sevimli, D., ve Uluöz, E. (2011). Ailelerin çocuklarını spor ve fiziksel aktiviteye yönlendirmelerine ilişkin görüşleri. Sport Sciences, 6(2), 93-102.
  • Doğan, O. (2005). Spor Psikolojisi. Ankara: Nobel
  • Erdoğan, M. (2012). Boş zaman etkinliği yapan ve yapmayan üniversite sınavına hazırlanan 12. sınıf öğrencilerinin test başarı ve kaygı düzeylerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 13-38.
  • Genç, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin sınıf ve cinsiyete göre sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(01), 85-95.
  • Guida, F. & Ludlow, L. (1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journal of Cross Cultural Psychology, 20, 178-190. Karasar, N. (2017). Scientific research method: concepts, principles, techniques. Ankara: 3A Ara. Kavakcı, Ö., Güler, A. S., ve Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16. Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği), Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Koruklu, N. Ö., Öner, H., ve Oktaylar, H. C. (2006). " Sınav kaygısı ile başa çıkma programının" sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (19).
  • McLean, C.P. & Anderson, E.R. (2009) Brave men and timid women? A review of the gender differences in fear and anxiety. Clin Psychol Rev, 29:496-505.
  • Mollaoğulları, H., ve Uluç, S. (2019). Spor yapan ve spor yapmayan ortaokul öğrencilerinin sınav kaygı durumlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 78-87.
  • Musch, J., & Bröder, A. (1999). Test anxiety versus academic skills: A comparison of two alternative models for predicting performance in a statistics exam. British Journal of Educational Psychology, 69(1), 105–116. https://doi.org/10.1348/000709999157608
  • Onuk, T. (2017). Ergenlerde kişilik özelliklerinin sınav kaygısı ve okula bağlanma stilleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: YÖRET.
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler: Bir başvuru kaynağı. (3. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Öznur, G. (2014). Ayaş ilçesindeki adolesanlarda fiziksel aktivite düzeyinin postür, ağrı ve anksiyete üzerine etkilerinin incelenmesi, Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, H., Günay, T., ve Batı, H. (2006). İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (6).
  • Yıldız, Y. H. (2007). Sınav kaygısı-ana-baba tutumları ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiyit, S. (2017). Spor etkinliklerine katılımın psikolojik faydaları üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 17-22.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Özlem Ekizoğlu 0000-0002-5705-7134

Mehmet Acet 0000-0003-3601-1601

Early Pub Date December 31, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date December 8, 2023
Acceptance Date December 18, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Ekizoğlu, Ö., & Acet, M. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Sınav Kaygılarının İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 31-39.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR