Research Article
BibTex RIS Cite

Kıbrıs Apostolos Andreas Manastırı’ndaki Sahabe “Urve Bin Sabit” ve Mezarının Sistematik Bir Şekilde Yok Edilmesi

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 75 - 104, 30.05.2017

Abstract

Bu çalışmada, Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin İskele ilçesine bağlı Dipkarpaz Beldesi’nin
yaklaşık olarak 28 kilometre doğusunda yer alan Apostolos Andreas Manastırı’nda
varolduğuna inanılan Urve bin Sabit’in bölgedeki varlığı ile mezarının
sistematik olarak ortadan kaldırılması ele alınacaktır. Kilise hem Türkler, hem
de Rumlar tarafından adak yeri olarak kullanılmaktadır. Türkler burada, bir
sahabe veya islâm ordularının Kıbrıs seferi sırasında şehit düşmüş bir askere veya
kutsal bir İslâm ermişine ait mezarın olduğuna inanmaktadır. Kıbrıs Türk
folklorunda konuyla ilgili birçok rivayet ve efsane yer almaktadır. Çalışmada,
Urve bin Sabit’in adı geçen kilisede mezarının olduğu gerçeği yazılı
kaynaklardan hareketle tartışılmış ve 
mezarın sistematik olarak yok edilmesiyle ilgili süreç irdelenmiştir.

References

  • Yrd.Doç.Dr., Girne Amerikan Üniversitesi, Beşerî Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
  • Öğr.Gör., Yakın Doğu Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Osmanlı Paleografyası ve Arşivcilik Uzm.
  • http://www.haberler.com/sahabe-mezarini-yok-edildi-2261450-haberi/
  • http://www.havadiskibris.com/192820-2/
  • http://www.gau.edu.tr/mobile/haber/165/bu_bilimsel_bir_gercek_ve_takipcisi_olacagiz.html
  • Sir Samual White Baker, (2005): Cyprus as I Saw It In 1879, The Echo Library, Cirencester. s.74-75.
  • Sir Samual White Baker, (2005), a.g.e.
  • D.G. Hogard, Devia Cypria; Notes of an Archaeological Journey in Cyprus in 1888, Henry Frowde Amen Corner, E.C., London.
  • Bağışkan, Tuncer, (1992): Apostolos Andreas Manastırı ve Adak Yeri, Halkbilimi, Halk Sanatları Derneği Yayınları, S.6, s.3-15.
  • ‘wa-ra’aytu bi-jazirat Qubrus maktuban ‘ala hajar ma hadhihi Ouratuhu ba‘da al-basmalah wa-surat al-Ikhlas: hadha qabr ‘Urwa b. Thabit tuwuffiya fi shahr Ramadan sanat tis‘ wa-‘ishrin li-’l-hijra. Wa-hadha ’l-Iajar mabniyy fi ha’it al-Kanisa al-Sharqiyya. Wa-biha qabr Umm Iaram bt. Milhan ukht Umm Sulaym, radiya Allah ‘anhuma, wa-Allah a‘lam’. Amıkam Elad, “Community of Believers of ‘holy men' And ‘Saints' or Community of Muslims? The Rise and Development Of Early Muslim Historiography”, Journal of Semitic Studies, XLVII/1 Autumn 2002, © the university of manchester 2002. All rights reserved. Herevi’nin notuna atıfta bulunan diğer kaynaklardan birkaç tanesi ise şunlardır: Turan, Osman, (1971): Selçuklular ve İslâmiyet, Tufan Neşriyat Yurdu, İstanbul, s.130.; J. Saurdel-Thomine, (1953): Herevî, Kitab uz-ziyârât, Dımışk, s.56; M. Tahar Mansouri, (2001): Cypre Dans Les Sources, Arabes Medievales, Centre de Recherche Scientifique Sources Et Etudes De L’Histoire De Chypre –XXXVIII-, Lefkoşa, s.55; Sir George Hill, (1949): a History of Cyprus, Cambridge, The University Press, Vol-I, s.329. kaynaklar daha da arttırılabilir.
  • KKTC Tapu Dairesi’nden alınan harita orijinal olup ıslak mühürlü olarak teslim alınmıştır.
Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 75 - 104, 30.05.2017

Abstract

References

  • Yrd.Doç.Dr., Girne Amerikan Üniversitesi, Beşerî Bilimler Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
  • Öğr.Gör., Yakın Doğu Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Osmanlı Paleografyası ve Arşivcilik Uzm.
  • http://www.haberler.com/sahabe-mezarini-yok-edildi-2261450-haberi/
  • http://www.havadiskibris.com/192820-2/
  • http://www.gau.edu.tr/mobile/haber/165/bu_bilimsel_bir_gercek_ve_takipcisi_olacagiz.html
  • Sir Samual White Baker, (2005): Cyprus as I Saw It In 1879, The Echo Library, Cirencester. s.74-75.
  • Sir Samual White Baker, (2005), a.g.e.
  • D.G. Hogard, Devia Cypria; Notes of an Archaeological Journey in Cyprus in 1888, Henry Frowde Amen Corner, E.C., London.
  • Bağışkan, Tuncer, (1992): Apostolos Andreas Manastırı ve Adak Yeri, Halkbilimi, Halk Sanatları Derneği Yayınları, S.6, s.3-15.
  • ‘wa-ra’aytu bi-jazirat Qubrus maktuban ‘ala hajar ma hadhihi Ouratuhu ba‘da al-basmalah wa-surat al-Ikhlas: hadha qabr ‘Urwa b. Thabit tuwuffiya fi shahr Ramadan sanat tis‘ wa-‘ishrin li-’l-hijra. Wa-hadha ’l-Iajar mabniyy fi ha’it al-Kanisa al-Sharqiyya. Wa-biha qabr Umm Iaram bt. Milhan ukht Umm Sulaym, radiya Allah ‘anhuma, wa-Allah a‘lam’. Amıkam Elad, “Community of Believers of ‘holy men' And ‘Saints' or Community of Muslims? The Rise and Development Of Early Muslim Historiography”, Journal of Semitic Studies, XLVII/1 Autumn 2002, © the university of manchester 2002. All rights reserved. Herevi’nin notuna atıfta bulunan diğer kaynaklardan birkaç tanesi ise şunlardır: Turan, Osman, (1971): Selçuklular ve İslâmiyet, Tufan Neşriyat Yurdu, İstanbul, s.130.; J. Saurdel-Thomine, (1953): Herevî, Kitab uz-ziyârât, Dımışk, s.56; M. Tahar Mansouri, (2001): Cypre Dans Les Sources, Arabes Medievales, Centre de Recherche Scientifique Sources Et Etudes De L’Histoire De Chypre –XXXVIII-, Lefkoşa, s.55; Sir George Hill, (1949): a History of Cyprus, Cambridge, The University Press, Vol-I, s.329. kaynaklar daha da arttırılabilir.
  • KKTC Tapu Dairesi’nden alınan harita orijinal olup ıslak mühürlü olarak teslim alınmıştır.
There are 11 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Zeki Akçam

Ayşegül Akçam This is me

Publication Date May 30, 2017
Submission Date March 27, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

Chicago Akçam, Zeki, and Ayşegül Akçam. “Kıbrıs Apostolos Andreas Manastırı’ndaki Sahabe ‘Urve Bin Sabit’ Ve Mezarının Sistematik Bir Şekilde Yok Edilmesi”. Kıbrıs Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi 1, no. 1 (May 2017): 75-104.

Journal of Cyprus Studies and Reviews is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).