Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumların Toplumsal İnşâsı Ve Postmodern Dönemde Aile Kurumuna Olan Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 273 - 295, 31.12.2024

Öz

Gerçekliğin sosyal inşası toplumsal süreçler içerisinde gerçekleşmektedir. Gerçeklik inşa edilirken nelere dikkat edilmektedir? Ya da gerçeklik nasıl inşa edilmektedir? Sosyal inşa teorisi, toplum hakkındaki bilginin tüm sosyal aktörlerin ve yapıların katılımıyla inşa edildiğini ve yapı ile aktörün birbiriyle ilişkili olduğunu iddia eder. Toplumsal inşa ile aile kurumu arasında ise bir ilinti olduğu açıktır. Bu çalışmanın amacı ilk kurumların toplumsal inşâsını incelenmek ve ardında post modern dönemde aile kurumuna olan etkisinin incelenmesidir. İçerik olarak bu makalede bir kurum olan ailenin toplumsal inşa süreci ve post modern dönemde aile kurumuna olan etkisi üzerinde durulacaktır. Bu bağlamda çalışma temelde iki bölüme ayrılmıştır. İlk bölümde kuramsal çerçeve çizilmiş ve önceki çalışmalardan faydalanılmıştır. İkinci bölümde ise saha çalışmasına yer verilmiştir. Araştırmacı tarafından gerçekleştirilen saha çalışmasında 9 katılımcıyla derinlemesine görüşme sağlanmıştır. Derinlemesine görüşme sonucunda elde edilen veriler ise nitel değerlendirme metoduyla araştırmacı tarafından değerlendirilerek literatürdeki diğer çalışmalarla desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Adak, N. (2022). Toplumun temel yapı taşı aile.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (2010). Understanding nursing research-eBook: Building an evidence-based practice. Elsevier Health Sciences.
  • Can, İ. (2013). Aile sosyolojisi III. Bölüm Ailenin tarihsel gelişimi: Dünü, bugünü ve yarını. Çizgi Kitabevi.
  • Çevik, Y. (2020). Türkiye’de aileye yönelik sosyal hizmet ve aile danışmanlığı uygulamaları [Unpublished master’s thesis]. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ş. (2022). Modernliğin gölgesinde kimlikleri anlamak. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 111-138.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1991). Türk aile içtimaiyatı. Aile yazıları I, Temel kavramlar yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1, 152, 1-42. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Gök, G., & Erba, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Hasgül Koşmaz, M. (2020). Sosyal medyanın (dijital kültür) aile ilişkileri üzerine etkisi. [Unpublished doctoral thesis]. Adıyaman Üniversitesi.
  • İlhan, S. (2013). Akışkan toplumda kimlik inşası: Geçişken, eklektik, ben odaklı kimlikler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 233-246.
  • Şahinkaya, R. (1991). Türk aileleri hangi yönlerden birbirlerine farklılıklar gösterirler? Aile yazıları I, Temel kavramlar yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1, 37-42. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Şentürk, Ü. (2008). Aile kurumuna yönelik güncel riskler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 7-32.
  • Tekin, H. H., & Tekin, H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul University Journal of Sociology, 3(13), 101-116.
  • Topçu, N. (1950). Toplumbilim (Sosyoloji). Üçler Basımevi.
  • Turğut, F. (2017). Tarihsel süreçte aile kurumunun dönüşümü ve geleceğine yönelik çıkarımlar. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 1(1), 93-117.
  • Yıldırım, İ. (2022). Birey-toplum dikotomisi üzerinden ailenin serencamına kuramsal bir bakış. Turkish Studies-Social Sciences, 17(5), 951-971.
  • Yücedağ, İ. (2016). “Habitus”tan “mutatlaştırma”ya toplumsalın inşâsı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 111-133.
  • Ülken, H. Z. (1991). Aile. Aile yazıları I, Temel kavramsal yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.

Social Constructİon Of Institutıons And Its Effect On Family Instİtutıon in The Postmodern Period

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 273 - 295, 31.12.2024

Öz

The social construction of reality takes place within social processes. What is considered when reality is constructed? Or how is reality constructed? Social construction theory claims that knowledge about society is constructed with the participation of all social actors and structures and that the structure and the actor are related to each other. It is clear that there is a connection between social construction and the family institution. The aim of this study is to examine the social construction of the first institutions and then to examine their impact on the family institution in the postmodern period. In terms of content, this article will focus on the social construction process of the family as an institution and its impact on the family institution in the postmodern period. In this context, the study is basically divided into two parts. In the first part, a theoretical framework is drawn and previous studies are utilized. In the second part, field work is included. In-depth interviews were conducted with 9 participants in the field study conducted by the researcher. The data obtained as a result of the in-depth interviews were evaluated by the researcher using the qualitative evaluation method and supported by other studies in the literature.

Kaynakça

  • Adak, N. (2022). Toplumun temel yapı taşı aile.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (2010). Understanding nursing research-eBook: Building an evidence-based practice. Elsevier Health Sciences.
  • Can, İ. (2013). Aile sosyolojisi III. Bölüm Ailenin tarihsel gelişimi: Dünü, bugünü ve yarını. Çizgi Kitabevi.
  • Çevik, Y. (2020). Türkiye’de aileye yönelik sosyal hizmet ve aile danışmanlığı uygulamaları [Unpublished master’s thesis]. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, Ş. (2022). Modernliğin gölgesinde kimlikleri anlamak. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 111-138.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1991). Türk aile içtimaiyatı. Aile yazıları I, Temel kavramlar yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1, 152, 1-42. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Gök, G., & Erba, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Hasgül Koşmaz, M. (2020). Sosyal medyanın (dijital kültür) aile ilişkileri üzerine etkisi. [Unpublished doctoral thesis]. Adıyaman Üniversitesi.
  • İlhan, S. (2013). Akışkan toplumda kimlik inşası: Geçişken, eklektik, ben odaklı kimlikler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 233-246.
  • Şahinkaya, R. (1991). Türk aileleri hangi yönlerden birbirlerine farklılıklar gösterirler? Aile yazıları I, Temel kavramlar yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1, 37-42. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Şentürk, Ü. (2008). Aile kurumuna yönelik güncel riskler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 7-32.
  • Tekin, H. H., & Tekin, H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul University Journal of Sociology, 3(13), 101-116.
  • Topçu, N. (1950). Toplumbilim (Sosyoloji). Üçler Basımevi.
  • Turğut, F. (2017). Tarihsel süreçte aile kurumunun dönüşümü ve geleceğine yönelik çıkarımlar. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 1(1), 93-117.
  • Yıldırım, İ. (2022). Birey-toplum dikotomisi üzerinden ailenin serencamına kuramsal bir bakış. Turkish Studies-Social Sciences, 17(5), 951-971.
  • Yücedağ, İ. (2016). “Habitus”tan “mutatlaştırma”ya toplumsalın inşâsı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 111-133.
  • Ülken, H. Z. (1991). Aile. Aile yazıları I, Temel kavramsal yapı ve tarihi süreç, Bilim Serisi 5/1. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatma Hamamci 0009-0004-2787-4581

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hamamci, F. (2024). Kurumların Toplumsal İnşâsı Ve Postmodern Dönemde Aile Kurumuna Olan Etkisi. KAİDE Dergisi (ASBÜ Uluslararası Aile Araştırmaları Dergisi), 2(2), 273-295.