This study aims to obtain the opinions of divorced female Quran
Course instructors about whether they experience stigma in their social lives.
In order to compensate for the problems caused by stigma on an individual
and social level, the conceptual and theoretical background of the concept of
stigma must be well known. For this reason, divorce and stigma issues were
discussed in the theory part of this research. In the application part of the
research, it was accepted that the most suitable method for the study was the
life history design, which is one of the qualitative research methods, and indepth interview was preferred as a technique. Data was collected from 20 S
(20) divorced female Quran Course instructors working in Konya and Izmir.
The data obtained were interpreted by telling stories. Considering the findings,
the effects of social stigma that female Quran Course instructors face due to
being divorced are grouped under the main themes of i) psychological effects,
ii) economic effects, iii) social effects. Based on these findings, some
suggestions are presented to prevent or minimize social stigma for Quran
Course instructors who are exposed to social stigma.
Bu çalışmada, boşanmış kadın Kuran Kursu öğreticilerinin sosyal
yaşamlarında damgalama yaşayıp yaşamadıklarına yönelik görüşlerinin
elde edilmesi amaçlanmaktadır. Damganın bireysel ve toplumsal
düzlemde ortaya çıkardığı sorunları telafi edebilmek için damga
kavramının kavramsal ve teorik alt yapısının iyi bilinmesi gerekmektedir.
Bu sebeple bu araştırmanın teori kısmında boşanma ve damga konuları
ele alınmıştır. Araştırmanın uygulama kısmında, çalışmaya en uygun
yöntemin nitel araştırma yöntemlerinden biri olan yaşam öyküsü deseni
olduğu kabul edilmiş, teknik olarak da derinlemesine görüşme tercih
edilmiştir. Konya ve İzmir’de görev yapan 20 adet S (20) boşanmış kadın
Kuran Kursu öğreticisinden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler
hikayeleştirilerek yorumlanmıştır. Bulgular göz önüne alındığında kadın
Kuran Kursu öğreticilerinin boşanmış olmaları sebebiyle karşılaşmış
oldukları sosyal damgalamanın etkileri, i) psikolojik etkiler, ii) ekonomik
etkiler, iii) sosyal etkiler ana temaları altında gruplanmıştır. Bu
bulgulardan yola çıkılarak sosyal damgalamaya maruz kalan Kuran
Kursu öğreticilerine yönelik sosyal damgalamayı engellemek ya da en
aza indirmek için bazı öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |