Fath al-Qadir al-Jami‘ Bayna Fannay al-Riwayah Wa al-Dirayah Min ‘İlm al-Tafsir is the most important work of al-Shawkanî (d. 1834), who is known as one of the pioneers of Yemen’s early tajdid movement. The work consists about 2,500 recitation issues narrated by about 300 different names. This shows that the work and the author are worth investigating in terms of recitation. However, the fact that the author does not have any other work on recitation makes it compulsory to evaluate his position in this field through a single work. In Fath al-Qadir, al-Shawkanî details the recitations in many aspects. Namely, he classifies the recitations, uses various preference patterns in the narrations, gives place to the Ahl al-Bayt recitations, examines the recitations in terms of linguistics, compares the recitations with poetry, establishes the relationship between fiqh and qirâat, enters into the details of meaning and comments on the basis of the recitations. However, it is understood that he could not systematically deal with the framework between seven recitations and ten recitations. As a matter of fact, he sometimes mentions some of the three imams who carry the seven recitations to the ten recitations in the same tajweed, and overlooks the others. This situation sometimes occurs in close narrations. Again at that time, while overlooking the narrations of the imams of seven recitations and ten recitations, he refers to shad qirâats in the same narrations. This situation means that the author may have intellectual contradictions regarding the recitation method.
Commentary Fath al-Qadir al-Shawkanî Seven Recitations Ten Recitations
Fethu’l-Kadîr el-Câmi‘ beyne Fenni’r-Rivâye ve’d-Dirâye min ‘İlmi’t-Tefsîr isimli eser, Yemen’in erken dönem tecdîd hareketi öncülerinden Şevkânî’nin (ö. 1834) en önemli telifi olarak bilinmektedir. Eserde yaklaşık 300 ayrı ismin rivâyet ettiği 2.500 civarında kırâat meselesinden bahsedilmektedir. Bu durum eserin ve müellifin kırâat açısından araştırılmaya değer olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte müellifin kırâate dair başka bir eserinin bulunmaması, onun bu sahadaki durumunun tek eser üzerinden değerlendirilmesini zorunlu kılmaktadır. Şevkânî Fethu’l-Kadîr’de kırâatleri birçok yönden detaylandırmaktadır. Şöyle ki o, kırâatleri tasnif etmekte, rivâyetlerde çeşitli tercih kalıpları kullanmakta, ehl-i beyt kırâatlerine yer vermekte, kırâatleri dilbilim açısından incelemekte, kırâatlere şiir ile istişhâdda bulunmakta, fıkıh-kırâat ilişkisi kurmakta, kırâatler sebebiyle mana ayrıntılarına girmekte ve yorumlarda bulunmaktadır. Ancak onun kırâat-i seb‘a ile kırâat-i aşere arasındaki çerçeveyi sistemli bir biçimde ele alamadığı anlaşılmaktadır. Nitekim o; bazen aynı tevcîh içerisinde kırâat-i seb‘ayı kırâat-i aşereye taşıyan üç imamdan kimini zikretmekte kimini ise ihmal etmektedir. Bu durum bazen de yakın tevcîhlerde meydana gelmektedir. Yine o zaman zaman kırâat-i seb‘a ve kırâat-i aşere imamlarının rivâyetlerini ihmal ederken, aynı tevcîhte şâz kırâatlere değinmektedir. Bu durum, müellifin kırâat usulüne dair fikrî tezatlarının olabileceği anlamı taşımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi / Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 12 |
Ulusal ve Uluslararası Alan İndeksleri
Kırıkkale Üniversitesi İslami ilimler Fakültesi Kampüs, 71450 Yahşihan/Kırıkkale
E-posta: kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595
Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi