Bu araştırmanın amacı, 10-14 yaş grubundaki öğrencilerde özsaygı ile Tanrı algısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinin ortaöğretim kurumlarında uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 5, 6, 7, 8’inci sınıf düzeyindeki 317 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları “kişisel bilgi formu”, “benlik saygısı ölçeği”, “Tanrı imgesi ölçeği”dir. Araştırma verileri SPSS-29 ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre; benlik saygısı ile Tanrı imgesi arasında anlamlı bir ilişki (p<0,05) olduğu bulgulanmıştır. Buna göre; 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin benlik saygısı ile güven veren Tanrı imgesi arasında pozitif yönlü, korku veren Tanrı imgesi ile arasında ise negatif yönlü ilişki olduğu saptanmıştır. 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin cinsiyet, yaş, anne çalışma durumu ve anne/baba eğitim düzeyine göre, benlik saygısı ve Tanrı’ya güven düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık (p>0,05) olmadığı bulgulanmıştır. 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin baba çalışma durumu ve sınıf düzeyine göre, Tanrı’ya güven düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık (p>0,05) olmadığı görülmüştür. 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin sınıf düzeyi ve baba çalışma durumuna göre, benlik saygısı düzeylerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık (p<0,05) olduğu bulgulanmıştır. 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin Tanrı’ya güven düzeylerinin benlik saygısı düzeylerini yordamakta (p<0,05) olduğu saptanmıştır. Elde edilen bu bulgular literatür kapsamında tartışılmıştır. Benlik saygısı düzeyi yüksek olan öğrencilerin Tanrı’yı algılama biçimleri güven yönündedir. Bu sebeple, öğrencilerin yüksek özsaygı düzeyine sahip olması için aile ve okul iş birliği ile bu konuda etkinlikler gerçekleştirilebilir.
The aim of this research is to examine the relationship between self-esteem and God perception in students aged 10-14. The sample of the research consists of 317 students at the level of 5th, 6th, 7th, 8th grades selected by convenience sampling method in secondary education institutions of the central districts of Ankara in the 2022-2023 academic year. Data collection tools are Personal Information Form, Self-Esteem Scale, God Image Scale. Research data were analyzed with SPSS-29. According to the results of the research, it was found that there is a significant relationship (p<0.05) between self-esteem and God image. According to this, it has been determined that there is a positive relationship between the self-esteem of the students in the 10-14 age group and the image of reassuring God, and a negative relationship between the image of God that gives fear. It was found that there was no statistically significant difference (p>0.05) in the self-esteem and trust in God levels of the students in the 10-14 age group according to gender, age, maternal employment status and parental education level. It was observed that there was no statistically significant difference (p>0.05) in the level of trust in God according to the father's work status and grade level of the students in the 10-14 age group. It was found that there was a statistically significant difference (p<0.05) in the self-esteem levels of the students in the 10-14 age group according to their grade level and father's work status. It was determined that the level of trust in God of the students in the 10-14 age group predicted their self-esteem levels (p<0.05). These findings were discussed within the scope of the literature. The way of perceiving God of students with high self-esteem is in the direction of trust. For this reason, activities on this subject can be carried out with the cooperation of family and school in order for students to have a high level of self-esteem.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makalesi / Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2023 |
Submission Date | May 12, 2023 |
Acceptance Date | June 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 15 |