Mâturîdî is a scholar from Samarkand who studied and adopted Hanefî fıqh. The understanding he adopted in his commentary called Ta’wilat al-Qurân is Hanefism. In our study, we discussed some verse interpretations that Mâturîdî was influenced by Hanefi fıqh. We tried to show that Mâturîdî transferred fiqh issues to the period he lived in through his interpretation of verses. As a result of our work, we saw that Mâturîdî transferred his Hanefi fiqh knowledge to the period he lived in through his interpretation of verses, that is he shared the fıqh knowledge with the society he lived in based on the interpretation of verses. Additionally, our study is on example of how the culture the interpreter lives and the education he receieves affect his interpretation of the verses. As a method, we used a descriptive and comparative method in our study to read Ta’wilat Qur’an cultural anthropologically.
Mâturîdî, Hanefi fıkıh eğitimi almış ve bu fıkhı benimsemiş Semerkantlı bir âlimdir. Onun Te’vîlâtu’l Kur’ân adlı tefsirinde benimsediği fıkhî anlayış Hanefîliktir. Çalışmamızda Mâturidî’nin (ö.333) Hanefi fıkhından etkilendiği bazı ayet yorumlarını ele aldık. Mâturîdi’nin fıkhi meseleleri ayeti yorumlayarak yaşadığı döneme aktardığını göstermeye çalıştık. Çalışmamız neticesinde Mâturîdî’nin ayet yorumları üzerinden Hanefi fıkıh bilgisini yaşadığı döneme aktardığı, yaşadığı toplum ile fıkhî bilgileri paylaştığı görülmüştür. Ayrıca çalışmamız müfessirin yaşadığı kültürün ve aldığı eğitimin ayet yorumunu etkilemesine örnek teşkil etmektedir. Yöntem olarak çalışmamızda Te’vîlâtu’l Kur’ân’ı kültürel antropolojik okumaya çalışarak; betimleyici ve karşılaştırmalı bir yöntem kullandık.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Anthropology, Islamic Law, Tafsir |
Journal Section | Araştırma Makalesi / Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2024 |
Publication Date | June 26, 2024 |
Submission Date | March 25, 2024 |
Acceptance Date | June 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 17 |