This study examines the death rituals and Śrāddha ceremonies depicted in the Rāmāyaṇa epic, comparing them with Vedic and Dharmasūtra traditions. The study explores how these rituals, especially in the funerals of figures like Daśaratha, Vālī, and Rāvaṇa, were shaped by Brahmanic norms and adapted to different cultural contexts. The rituals’ roles in maintaining social and cosmic order are highlighted, particularly focusing on how patriarchal and hierarchical structures are reproduced. The article shows how Śrāddha ceremonies reflect gender roles and caste hierarchies, with male heirs performing rituals to reaffirm lineage and social order. Women and marginalized groups generally have limited roles, reinforcing the patriarchal and caste-based structure of Brahmanic Hindu society. Examples like the ritual role-sharing between Tara and Aṇgada illustrate women’s marginalization and men’s centrality in these practices. The study also addresses the restricted access of Śūdra and marginalized groups to these rituals, emphasizing the central role of Brahmins in sanctifying these ceremonies. This analysis underscores the socio-political and religious functions of the Rāmāyaṇa’s death rituals, highlighting their role in preserving hierarchical relationships and cosmic balance.
This article was prepared in accordance with scientific and ethical principles.
Bu çalışma Rāmāyaṇa destanında tasvir edilen ölüm ritüellerini ve Śrāddha törenlerini Vedik ve Dharmasūtra gelenekleriyle karşılaştırarak incelemektedir. Çalışma, özellikle Daśaratha, Vālī ve Rāvaṇa gibi figürlerin cenazelerinde bu ritüellerin Brahmanik normlar tarafından nasıl şekillendirildiğini ve farklı kültürel bağlamlara nasıl uyarlandığını araştırmaktadır. Ritüellerin sosyal ve kozmik düzenin korunmasındaki rolleri vurgulanmakta, özellikle ataerkil ve hiyerarşik yapıların nasıl yeniden üretildiğine odaklanılmaktadır. Makale, Śrāddha törenlerinin toplumsal cinsiyet rollerini ve kast hiyerarşilerini nasıl yansıttığını, erkek varislerin soyu ve sosyal düzeni yeniden teyit etmek için ritüeller gerçekleştirdiğini göstermektedir. Kadınlar ve marjinal gruplar genellikle sınırlı rollere sahip olup Brahmanik Hindu toplumunun ataerkil ve kast temelli yapısını pekiştirmektedir. Tara ve Aṇgada arasındaki ritüel rol paylaşımı gibi örnekler kadınların marjinalleştirilmesini ve erkeklerin bu uygulamalardaki merkezîliğini göstermektedir. Çalışma aynı zamanda Śūdra ve marjinal grupların bu ritüellere kısıtlı erişimine değinerek Brahmanların bu törenleri kutsallaştırmadaki merkezî rolünü vurgulamaktadır. Bu analiz, Rāmāyaṇa’nın ölüm ritüellerinin sosyo-politik ve dinî işlevlerinin altını çizmekte, hiyerarşik ilişkileri ve kozmik dengeyi korumadaki rollerini vurgulamaktadır.
Bu makalenin hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulmuştur.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Historical Religions, Studies in Eastern Religious Traditions |
| Journal Section | Araştırma Makalesi / Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 27, 2025 |
| Acceptance Date | June 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 19 |
Kırıkkale University, Faculty of Islamic Sciences Campus, 71450 Yahşihan / Kırıkkale, Türkiye.
kalemnamedergi@gmail.com | e-ISSN: 2651-3595
Social Media Accounts:
Twitter: @kalemnamedergi • Instagram: @kalemnamedergi
Indexes