Research Article
BibTex RIS Cite

Covid 19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri

Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 15 - 32, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Doğal afet gibi durumlarda da eğitim-öğretim faaliyetlerinin kesintiye uğraması söz konusu olabilmektedir, bu durumda doğal afetlerin Sosyal bilgiler eğitiminde yer alan bir konu olması itibarı ile çalışmaya ayrı bir önem katmaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kayseri ilinde yer alan ortaokullarda görev yapmakta olan 20 Sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda, Sosyal bilgiler öğretmenlerinin salgın hastalık ve pandemi kavramları hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre uzaktan eğitimin tek başına yeterli olmadığı ve öğrenme veriminin yüz yüze eğitime göre düşük olduğu, öğrenciler arası fırsat eşitsizliği yaşandığı, zaman ve mekan açısından sınırlama yaşanmadığı ve geniş kitlelere hitap edilebildiği gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca uzaktan eğitimde, öğrenciden dönüt alınamama, ders takibi sıkıntılarının olması, öğrencilerin derse katılımda pasif kalması gibi olumsuz sonuçlarının yanında, öğretmenlerin daha kolay materyal paylaşabildiği gibi olumlu sonuçlara da ulaşılmıştır. Öğrencilerin derslere katılımının genel olarak düşük olduğu, öğretmenlerin dersleri EBA ve zoom programları üzerinden verdiği, derslerde daha çok düz anlatım yöntemini ve soru-cevap tekniğini kullandığı, derslerde kullandığı materyallerin videolar, haritalar, sunumlar ve ders kitabı olduğu gibi bulgulara da ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerine göre bu süreçte, öğrencilerin araç-gereç ve internete erişim sıkıntılarının giderilmesi ve derslere öğrenci devam zorunluluğun getirilmesi gibi önerilere de ulaşılmıştır.

References

  • Andersen, K. G., Rambaut, A., Lipkin, W. I., Holmes, E. C. & Garry, R. F. (2020). The proximal origin of Sars-Cov-2. Nature Medicine, 26 (4), 450-452.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Büyüköztürk, Ş, Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Casey, D. M. (2008). The historical development of distance education through technology. TechTrends, 52(2), 45-51.
  • Çiftçi, E. ve Çoksuer, F. (2020). Yeni koronavirüs infeksiyonu: Covid-19. Flora, 25 (1), 918.
  • Dündar, R. ve Yeşilyurt, S. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı özelinde uzaktan eğitime bakış açılarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Science Research, 9 (1), 79-95.
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat. M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • İnal, S. (2016). Middle east respiratory syndrome-coronavirus (mers-Cov) enfeksiyonu: Ortadoğu solunum yetmezliği sendromu-koronavirüs enfeksiyonu. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32 (Ek sayı), 37-45.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayın.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Meydan, A. (2010). Sosyal bilgiler disiplininde coğrafyanın yeri ve önemi. Sosyal Bilgilerin Temelleri içinde, Ed. Turan, R. ve Ulusoy, K. Ankara: Maya Akademi.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486.
  • Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html adresinden 30 kasım 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tay, B. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminin dünü, bugünü ve yarını. (Ed. Turan, R. ve Ulusoy, K.) içinde Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Maya Akademi.
  • UNICEF. (2020). COVID-19: More than 95 per cent of children are out of school in Latin America and the Caribbean. https://www.unicef.org/press-releases/covid-19-more-95-cent-children-are-out-school-latin-america-and-caribbean, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • WHO. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing -on- covid-19 ---11-march-2020, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Wikipedia.(2020). 2019-20 Koronavirüs pandemisi. https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 2, 15 - 32, 31.12.2020

Abstract

References

  • Andersen, K. G., Rambaut, A., Lipkin, W. I., Holmes, E. C. & Garry, R. F. (2020). The proximal origin of Sars-Cov-2. Nature Medicine, 26 (4), 450-452.
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Büyüköztürk, Ş, Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E, Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Casey, D. M. (2008). The historical development of distance education through technology. TechTrends, 52(2), 45-51.
  • Çiftçi, E. ve Çoksuer, F. (2020). Yeni koronavirüs infeksiyonu: Covid-19. Flora, 25 (1), 918.
  • Dündar, R. ve Yeşilyurt, S. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı özelinde uzaktan eğitime bakış açılarının değerlendirilmesi. International Journal of Social Science Research, 9 (1), 79-95.
  • Görgülü-Arı, A. ve Hayır-Kanat. M. (2020). Covid-19 (Koronavirüs) üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 459-492.
  • İnal, S. (2016). Middle east respiratory syndrome-coronavirus (mers-Cov) enfeksiyonu: Ortadoğu solunum yetmezliği sendromu-koronavirüs enfeksiyonu. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32 (Ek sayı), 37-45.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayın.
  • Keskin, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Meydan, A. (2010). Sosyal bilgiler disiplininde coğrafyanın yeri ve önemi. Sosyal Bilgilerin Temelleri içinde, Ed. Turan, R. ve Ulusoy, K. Ankara: Maya Akademi.
  • Pınar, M. A. & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), 461-486.
  • Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Sağlık Bakanlığı. (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html adresinden 30 kasım 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Tay, B. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminin dünü, bugünü ve yarını. (Ed. Turan, R. ve Ulusoy, K.) içinde Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Maya Akademi.
  • UNICEF. (2020). COVID-19: More than 95 per cent of children are out of school in Latin America and the Caribbean. https://www.unicef.org/press-releases/covid-19-more-95-cent-children-are-out-school-latin-america-and-caribbean, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • WHO. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing -on- covid-19 ---11-march-2020, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Wikipedia.(2020). 2019-20 Koronavirüs pandemisi. https://tr.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemisi, web adresinden 1 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Emrah Uyar

Publication Date December 31, 2020
Submission Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Uyar, E. (2020). Covid 19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 15-32.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006