Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 46 - 60, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı, İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören öğrencilerin “bağımsızlık” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesidir.
Araştırmanın verileri 2018-2019 eğitim- öğretim yılında Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı, İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalı ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 23 erkek ve 97 kız toplam 120 öğrenciden toplanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim araştırma yöntemi olarak kullanılmıştır. Araştırma, betimsel nitelik taşımaktadır. Bu kapsamda, öğretmen adaylarının geliştirdikleri metaforların analiz edilmesi ve yorumlanması süreci beş aşamada gerçekleşmiştir. Bu aşamalar: 1. Metaforlar belirlenmiştir. 2. Belirlenen metaforlar olumlu ve olumsuz olarak sınıflandırılmıştır. 3. Metaforlar kategorilendirilmiştir. 4. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliği kontrol edilmiştir. 5. Nicel verilerin analizi için veriler SPSS paket programına aktarılmıştır. Öğretmen adaylarının bağımsızlık kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların çeşitli kategorilere göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin 120’si geçerli 50 metafor üretmiştir. Üretilen metaforların 41’i olumlu, 9 tanesi olumsuzdur. Metaforlar gerekçelendirilmelerine göre kişisel, somut, soyut, yaşam kaynağı, özgür olma durumu ve diğer olmak üzere altı kategoriye ayrılmıştır.

References

  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme Ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim- Öğretim Açısından İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Demirtaş, H. ve Çoban, D. (2014). Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 33, 113-143.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27.
  • Güven, E. ve Toker Gökçe, A. (2018). “Öğretmenlerin Mesleki Özgürlüğe İlişkin Metaforik Algıları”. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 176-189.
  • İbret, Ü. B. , Recepoğlu, E. , Karasu Avcı, E. ve Recepoğlu, S. (2018). Öğretmen Adaylarının “Demokrasi” Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Cilt 7, Sayı 4, 421-441.
  • Köksal, Ç. (2010). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin, Ebeveynlerini Ve Öğretmenlerinin Okuma-Yazma Kavramına Yükledikleri Anlamlar: Metaforik Bir Analiz, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Lakoff, George, Johson, Mark (2011). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil, (Çev.) Gökhan Yavuz Demir, İstanbul: Paradigma Yayınları
  • Miles, M., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması [The Comparison Of Pre-Service Teachers’ Metaphors About The Teacher-Profession Before And After The ‘Introduction To Teacher-Profession’ Course], Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt VIII / 2 / Aralık 2006. 293-310.
  • Polat, S. ve Apak, Ö. ve Akdağ, M. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademisyen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, 57-78.
  • Toy, İ. , Uzunöz, A. , Aktepe, V. ve Meydan, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Özgürlük Değerine İlişkin Metafor Algılarının İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, Cilt 1, Sayı 7, 652-677.
  • Türk Dil Kurumu. ‘‘Bilim ve Sanat Terimleri Sözlüğü’’, erişim 21 Eylül 2021, https://sozluk.gov.tr/
  • Ulu Kalın, Ö. Ve Koçoğlu, E. (2017). ‘‘Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Değerine Karşı Metaforik Algıları’’. Ahi Evran Ünivesitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 18, Sayı 2, 419-434.
  • Yazıcıoğlu, A. ve Alkan, V. (2019). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının “İnsan Hakları Ve Demokrasi” Kavramı ile İlgili Geliştirdikleri Metaforlar. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 2.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education. 22, 127–138.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 46 - 60, 31.12.2021

Abstract

References

  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme Ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim- Öğretim Açısından İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Demirtaş, H. ve Çoban, D. (2014). Üniversite Öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte Kavramlarına İlişkin Metaforları (İnönü Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 33, 113-143.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27.
  • Güven, E. ve Toker Gökçe, A. (2018). “Öğretmenlerin Mesleki Özgürlüğe İlişkin Metaforik Algıları”. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 176-189.
  • İbret, Ü. B. , Recepoğlu, E. , Karasu Avcı, E. ve Recepoğlu, S. (2018). Öğretmen Adaylarının “Demokrasi” Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, Cilt 7, Sayı 4, 421-441.
  • Köksal, Ç. (2010). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin, Ebeveynlerini Ve Öğretmenlerinin Okuma-Yazma Kavramına Yükledikleri Anlamlar: Metaforik Bir Analiz, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Lakoff, George, Johson, Mark (2011). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil, (Çev.) Gökhan Yavuz Demir, İstanbul: Paradigma Yayınları
  • Miles, M., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması [The Comparison Of Pre-Service Teachers’ Metaphors About The Teacher-Profession Before And After The ‘Introduction To Teacher-Profession’ Course], Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Cilt VIII / 2 / Aralık 2006. 293-310.
  • Polat, S. ve Apak, Ö. ve Akdağ, M. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademisyen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, 57-78.
  • Toy, İ. , Uzunöz, A. , Aktepe, V. ve Meydan, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Özgürlük Değerine İlişkin Metafor Algılarının İncelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, Cilt 1, Sayı 7, 652-677.
  • Türk Dil Kurumu. ‘‘Bilim ve Sanat Terimleri Sözlüğü’’, erişim 21 Eylül 2021, https://sozluk.gov.tr/
  • Ulu Kalın, Ö. Ve Koçoğlu, E. (2017). ‘‘Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Değerine Karşı Metaforik Algıları’’. Ahi Evran Ünivesitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 18, Sayı 2, 419-434.
  • Yazıcıoğlu, A. ve Alkan, V. (2019). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının “İnsan Hakları Ve Demokrasi” Kavramı ile İlgili Geliştirdikleri Metaforlar. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 2.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education. 22, 127–138.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Özkal This is me

Ramazan Çapraz This is me

Publication Date December 31, 2021
Submission Date July 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Özkal, A., & Çapraz, R. (2021). Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 2(2), 46-60.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006