Research Article
BibTex RIS Cite

2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi Bakımından Yeterliliğinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 8 - 17, 12.07.2022

Abstract

Bu çalışma 2018 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler dersi Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi bakımından yeterliliğini ortaya koymayı ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemi benimsenerek gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen veriler doküman incelemesinin beş basamağına uygun olarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda ulaşılan bilgiler Birey ve Toplum öğrenme alanına ilişkin 1; Kültür ve Miras öğrenme alanına ilişkin 1; İnsanlar, Yerler ve Çevreler öğrenme alanına ilişkin 1; Bilim, Teknoloji ve Toplum öğrenme alnına ilişkin 7; Küresel Bağlantılar öğrenme alanına ilişkin 3; Etkin Vatandaşlık öğrenme alanına ilişkin 1 ve Üretim, Dağıtım ve Tüketim öğrenme alanına ilişkin ise 1 tane kazanım bulunduğu yönündedir. Fakat dijital okuryazarlık ile doğrudan ilişkili olan tek öğrenme alanı Bilim, Teknoloji ve Toplum ’dur. Diğer öğrenme alanlarında bu beceri ile ilişkilendirilmiş dolaylı kazanımlar bulunmaktadır. Bu durumda Sosyal Bilgiler 2018 Öğretim programının öğrenme alanlarında dijital okuryazarlığa ilişkin yeterli düzeyde ünite, tema, kazanım ve konuya yer verilmediği sonucuna ulaşılmaktadır diyebiliriz

References

  • Altun, N. & Bangir Alpan, G. (2021). Temel eğitim programlarında dijital okuryazarlık, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 280-294. 8(2), 280- 294.
  • Arslan, M.(2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Bayram, H. (2020). 3. Uluslararası uzaktan öğrenme ve yenilikçi eğitim teknolojileri konferansı. Editör(Ed.) Yalçınalp, S. Proceedings Book (204-215).
  • Bawden, D. (2008). Digital Literacies concepts, Policies and Practies. C, Lankshea. & M, Knobel (Ed.). New York: Peter Lang.
  • Cevher, S. (2021). Teknoloji ışığında okuryazarlıklar ve sosyal bilgiler eğitimi. E, Yeşiltaş (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gez, A. Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital okuryazarlık boyutu. O, Zahal., Ş, Koca., K, Baş (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Teori ve Araştırmalar II(Cilt 2) içinde (ss. 137- 158). Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yağılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Resarch, 4(3), 24-36.
  • Karasu Avcı, E.& Turan, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 28-38.
  • Kaymakçı, S. (2008). Bilim teknoloji ve sosyal değişme. Altun, A. & Avcı, E. & Er, H. & Öztürk, T (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021: The latest insight into the state of digital. Retrieved from http://digitalcommons.georgiaso uthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1557&context=etd
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kuralbayeva, A. & Özerbaş, M, A. (2018). Türkiye ve Kazakistan öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 16-25.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (Erişim: 17.06.2022), http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686 SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Onursay, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), 899- 1013.
  • Özkan. U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi
  • Sak, R. & Şahin Sak, İ. T, Öneren Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227- 250.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(11.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünal, Ç. & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5. Sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesine kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
  • Yontar, A. (2019). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri. Ana Dili Eğitim Dergisi, 7(4), 815-824.
  • TDK (2022). Dijital. https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20.06.2022.
Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 8 - 17, 12.07.2022

Abstract

References

  • Altun, N. & Bangir Alpan, G. (2021). Temel eğitim programlarında dijital okuryazarlık, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 280-294. 8(2), 280- 294.
  • Arslan, M.(2007). Eğitimde yapılandırmacı yaklaşımlar. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Bayram, H. (2020). 3. Uluslararası uzaktan öğrenme ve yenilikçi eğitim teknolojileri konferansı. Editör(Ed.) Yalçınalp, S. Proceedings Book (204-215).
  • Bawden, D. (2008). Digital Literacies concepts, Policies and Practies. C, Lankshea. & M, Knobel (Ed.). New York: Peter Lang.
  • Cevher, S. (2021). Teknoloji ışığında okuryazarlıklar ve sosyal bilgiler eğitimi. E, Yeşiltaş (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gez, A. Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital okuryazarlık boyutu. O, Zahal., Ş, Koca., K, Baş (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Teori ve Araştırmalar II(Cilt 2) içinde (ss. 137- 158). Gece Kitaplığı Yayınevi.
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yağılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Resarch, 4(3), 24-36.
  • Karasu Avcı, E.& Turan, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programının dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 28-38.
  • Kaymakçı, S. (2008). Bilim teknoloji ve sosyal değişme. Altun, A. & Avcı, E. & Er, H. & Öztürk, T (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kemp, S. (2021). Digital 2021: The latest insight into the state of digital. Retrieved from http://digitalcommons.georgiaso uthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1557&context=etd
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Kuralbayeva, A. & Özerbaş, M, A. (2018). Türkiye ve Kazakistan öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 16-25.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (Erişim: 17.06.2022), http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686 SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Onursay, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), 899- 1013.
  • Özkan. U. B. (2021). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi
  • Sak, R. & Şahin Sak, İ. T, Öneren Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227- 250.
  • Şimşek, H. & Yıldırım, A. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(11.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünal, Ç. & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5. Sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesine kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Anakara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
  • Yontar, A. (2019). Öğretmen adaylarının dijital okuryazarlık düzeyleri. Ana Dili Eğitim Dergisi, 7(4), 815-824.
  • TDK (2022). Dijital. https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 20.06.2022.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Büşra Sarıgöl This is me

Publication Date July 12, 2022
Submission Date July 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Sarıgöl, B. (2022). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Dijital Okuryazarlık Becerisi Bakımından Yeterliliğinin İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 3(1), 8-17.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006