Bu araştırma 2018 ve 2023 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının karşılaştırılması amacı ile yapılmıştır. Araştırma doküman incelemesinin kullanıldığı nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, 2018 ve 2023 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programlarından elde edilmiştir. Verilerin analizi, nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz kullanılarak yapılmıştır. Programların karşılaştırıldığı bu araştırma ile hem 2018 Programında hem de 2023 Programında ortak olan 14 başlık altında farklı bölümlerin yer aldığı, bu bölümlerden sadece 4 tanesine ait içerikte farklılık olduğu belirlenmiştir. 4 farklı bölümde 8 değişiklik yapıldığı, yapılan değişikliklerin ise bazı kelime ve kavramlar ile kazanım ve kazanım açıklamalarına yönelik yapıldığı bulgularına ulaşılmıştır. Sonuç olarak, 2018 Programında değişikliğe gidilerek hazırlanan 2023 Programında dikkat çeken bir değişimin olmadığı, kelimeler ve kavramlar ile kazanım ve kazanımlardaki açıklamaların güncellenmesi ile sınırlı olarak bir değişimin yapıldığı ifade edilebilir. Hatta bu değişikliğin son zamanlarda hem ülkemizde hem de dünyanın farklı yerlerinde yaşanan acil durum ve doğa kaynaklı afetler ile bunlara paralel gelişme ve değişmeler sonucu yapıldığı söylenebilir.
Diese Untersuchung wurde mit dem Ziel durchgeführt, die Lebensstudıenlehrplan 2018 und 2023 zu vergleichen. Die Recherche wurde als qualitative Recherche mittels Dokumentenanalyse konzipiert. Die Daten der Forschung wurden aus dem Lebensstudıenlehrplan 2018 und 2023 gewonnen. Die Analyse der Daten erfolgte mittels deskriptiver Analyse, einer der qualitativen Datenanalysemethoden. Bei dieser Untersuchung, in der die Lehrplan verglichen werden, wurde festgestellt, dass es unterschiedliche Abschnitte unter 14 Titeln gibt, die sowohl im Lehrplan 2018 als auch im Lehrplan 2023 gleich sind, und dass es Unterschiede im Inhalt von nur 4 dieser Abschnitte gibt. Es wurde festgestellt, dass 8 Änderungen in 4 verschiedenen Abschnitten vorgenommen wurden, und die Änderungen wurden an einigen Wörtern und Konzepten sowie an Erwerbs- und Ergebniserklärungen vorgenommen. Als Ergebnis kann festgestellt werden, dass es keine bemerkenswerte Änderung im Lehrplan 2023 gibt, das durch Änderungen im Lehrplan 2018 vorbereitet wurde, und eine Änderung vorgenommen wurde, die sich auf die Aktualisierung der Wörter und Konzepte und der Erklärungen in den Ergebnissen beschränkte und Erfolge. Tatsächlich kann man sagen, dass diese Änderung das Ergebnis von Notfällen und Naturkatastrophen sowohl in unserem Land als auch in verschiedenen Teilen der Welt sowie paralleler Entwicklungen und Veränderungen war.
This research was conducted with the aim of comparing the 2018 and 2023 Life Sciences Curriculum. The research was designed as a qualitative research using document analysis. The data of the research were obtained from the 2018 and 2023 Life Sciences Curriculum. The analysis of the data was made using descriptive analysis, one of the qualitative data analysis methods. With this research in which the programs are compared, it has been determined that there are different sections under 14 titles that are common in both the 2018 Curriculum and the 2023 Curriculum, and there are differences in the content of only 4 of these sections. It was found that 8 changes were made in 4 different sections, and the changes were made for some words and concepts, and for learning outcomes and outcome explanations. As a result, it can be stated that there is no remarkable change in the 2023 Curriculum, which was prepared by making changes in the 2018 Curriculum, and a change was made limited to the updating of the words and concepts and the explanations in the achievements and achievements. In fact, it can be said that this change was made as a result of emergencies and natural disasters both in our country and in different parts of the world, and parallel developments and changes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | May 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).