This narrative review study focuses on the education system of the Netherlands, a country with approximately 17 million residents spanning from preschool to higher education. Our goal is to enhance understanding of the Dutch education system. To achieve this, we conducted a literature review that briefly explains various aspects of the system. The information gathered covers key topics, including the legal foundations of the Dutch education system, preschool education, primary education, secondary education, vocational education, and higher education. The research concludes that the Dutch education system is built on a framework of the Article 23 of the Dutch Constitution. Additionally, it highlights that the system offers a wide range of educational alternatives. Furthermore, it has been noted that the central government has not established any national education programs for implementation across the Netherlands. Nevertheless, an effective education system has been developed through rigorous monitoring of children's progress within the framework.
Öyküsel derleme deseninde yürütülen bu araştırmada Hollanda eğitim sisteminin araştırılması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda yaklaşık 17 milyonluk bir ülke olan Hollanda eğitim sistemi okul öncesi eğitimden yükseköğretime dek ele alınmak sureti ile Hollanda eğitim sisteminin anlaşılırlığına katkıda bulunulması hedeflenmiştir. Bu amaç dahilinde alan yazın taraması yapılmış ve Hollanda eğitim sistemi açıklanmaya çalışılmıştır. Alan yazın taraması sonucunda elde edilen bilgiler Hollanda eğitim sisteminin yasal dayanakları, okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, mesleki eğitim ve yükseköğretim başlıkları altında ele alınmıştır. Yapılan araştırma sonucunda Hollanda eğitim sisteminin temelde Hollanda Anayasası’nın 23. Maddesinin sağlamış olduğu olanaklar üzerine bina edildiği; pek çok alternatif sunduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra Hollanda genelinde merkezi yönetim tarafından uygulaması amacı ile geliştirilen ulusal eğitim programlarının bulunmadığı, buna rağmen sistemin içindeki çocukların gelişimlerini yakından izleyerek başarılı bir eğitim sistemi bina ettiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Comparative and Cross-Cultural Education, Education Policy |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | February 20, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List, H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.
The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).